OPPREIST: Om bilen har takhøyde til det, bør du sette skapet oppreist når du transporterer det. Har du ikke mulighet til det, bør skapet legges med hengslene opp. Når du kommer fram, bør du vente minst tre timer med å plugge i kontakten. Foto: Kzenon/Shutterstock/NTB scanpix
OPPREIST: Om bilen har takhøyde til det, bør du sette skapet oppreist når du transporterer det. Har du ikke mulighet til det, bør skapet legges med hengslene opp. Når du kommer fram, bør du vente minst tre timer med å plugge i kontakten. Foto: Kzenon/Shutterstock/NTB scanpixVis mer

Flytting med kjøl/frys

Derfor bør du frakte kjøleskapet stående

Oljen bruker tid på å renne tilbake.

Mange velger å la hvitevarene stå igjen når de flytter. Men har du nettopp kjøpt et flott kombiskap med det siste innen kjøle- og fryseteknologi, er det jo like greit å ta det med seg.

Flytting er en ganske krevende prosess for store, følsomme ting som går på strøm. Spesielt kjøleskap og frysere, som fortsatt bruker en kombinasjon av olje, kjølevæske og gass for å holde melka kald og torsken stivfrossen.

– Stående er best

– Det finnes i dag produkter der dette er fikset, men med de aller fleste kjøleskap og kombinerte kjøl/frys anbefaler vi å frakte skapet stående. Det vil stå på emballasjen hvilken side som skal være opp, sier salgssjef for hvitevarer hos Elkjøp, Robert Terøy til Dinside.

De aller fleste kaster emballasjen etter kjøpet. Og flytter man med egen bil, må skapet i de fleste tilfeller fraktes liggende.

– I slike tilfeller er det viktig å huske på å vente minst tre timer før man plugger støpselet i kontakten.

FØLSOM BAKSIDE: Rørsystemet kan lett ta skade dersom du legger kjøleskapet på ryggen. Photographee.eu/Shutterstock/NTB scanpix
FØLSOM BAKSIDE: Rørsystemet kan lett ta skade dersom du legger kjøleskapet på ryggen. Photographee.eu/Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

– Kan ta skade

E-Service Norge AS står for reparasjon og service på merkene AEG, Electrolux, Husqvarna og Zanussi i østlandsområdet.

– Når kjøleskapet snus, vil det samle seg olje der den ikke hører hjemme. De tynne rørene eller kapillatorene inne i skapet blokkerer for oljen, slik at det tar tid før den renner på plass igjen, forklarer daglig leder Morten Ruud til Dinside.

Ruud anbefaler derfor også å frakte skapet stående. Og i likhet med Terøy holder han fast på tretimersregelen.

– I løpet av mine 40 år som kjøleskapsreparatør har jeg sett flere eksempler på skap som har tatt skade av at folk har satt dem i gang for tidlig etter transport. I verste fall kan skapet bli helt ødelagt.

– Hengslene opp

Det landsomfattende lagerfirmaet OK Minilager anbefaler hele 48 timers ventetid på sine nettsider.

De forklarer hvorfor slik:

«I et moderne kjøleskap blir væske flyttet til kondensatoren fra kompressoren når det tippes over. Når apparatet er kommet tilbake til sin riktige stilling, vil slangen ikke tillate all oljen løper tilbake inn i kompressoren der det hører hjemme. Når kompressoren er i gang med olje i kondensatoren, vil væsken skyves videre inn i kondensatoren og inn i fordamperen. Der blir det kaldt og tyktflytende. Væsken vil da ikke være i stand til å vende hjem til kompressoren, som svikter på grunn av mangel på olje.»

Morten Ruud anbefaler sideleie framfor ryggleie dersom du skal frakte skapet liggende.

– Frakt skapet med hengslene opp. På den måten unngår du både at dørene åpner seg under transporten og at rørene på baksiden blir skadet.