Den store widescreen-bløffen

TV-butikkene skryter fælt av widescreen-formatet. Men trenger du det egentlig, eller har du gått i fella?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er relativt billig å kjøpe ny TV i Norge. En 28 tommers stereo-tv kan du få til rundt 3-4000 kroner. Unntaket er widescreen modellene, der prisene normalt er fra 12.000 kroner og oppover.

Spørsmålet er altså hvilket TV-format du bør velge.

Vi kontaktet flere aktører i bransjen, problemet var at de som uttalte seg kritisk til widescreen-formatet, ikke ville stå fram med navn. Kritikken deres er likevel gjengitt nedenfor. Trykker du på lenken øverst til høyre i artikkelen får du i tillegg kommentarene til Morten Bergsstrøm, produktsjef i Hi-Fi Klubben.

Framtidstv?

Et av salgsargumentene er at widescreen er framtidas TV-format. Stemmer det?

- "Min påstand er at flesteparten av norske husholdninger knapt trenger widescreen på bakgrunn av deres TV-vaner de neste 10 årene.

Bransjen pusher widescreen konseptet for å få folk til å bytte ut TV-apparatene sine. Resultatet er at folk ender opp med en DYR widescreen-TV, som gir dem sorte striper på sidene og/eller et forvrengt bilde", sier sjefen for et kjent TV og hifi-merke i Norge.

- For ordens skyld er det viktig å presisere at også vi har widescreen modeller. Rundt 40% av vårt TV-salg går på widescreen. For oss er det imidlertid viktig å lytte til kunden og finne ut hvilken type TV-titting han eller hun bedriver. Først da anbefaler vi TV-type, sier han.

Det færreste trenger widescreen

Den store widescreen-bløffen

- Bransjen pusher widescreen- formatet uten at de forklarer hva som er realitetene når det gjelder fremtiden.

Per idag er det bare 3% av sendingene internasjonalt som går i 16:9 formatet. For å få fullt utbytte av en widescreen-TV må du enten ha digital satelittuner (og det er det ikke mange som har i dag), eller du må se på DVD.

- Widescreenformatet, 16:9, er heller ikke et fullverdig kinoformat, Hollywood produserer i 21:9. Så vidt meg bekjent kan verken TV2 eller NRK produsere egne programmer i 16:9 i dag. Enkelte påstår også at widescreen-modellene har bedre TV-skjermer. Det er ikke tilfellet, snarere kan vi si at det er tvert i mot, med forvrenging mot kantene osv.

- Selv med den salgstakten vi har i dag, vil ikke mer enn 10% av norske husholdninger ha widescreen i år 2005, og det sier seg selv at produsentene ikke vil lage sendeflater tilpasset kun 10% av publikum.

- Per i dag er det kun to land hvor nærmere 50% av sendeflaten er på 16:9 i dag, og det er England og Frankrike. Mer enn 91% av solgte TV-apparater i Europa i fjor var i 4:3 format. Og husk at nesten 100% av nyheter, sport og værmelding sendes i 4:3 i hele Europa, avslutter han.
(Faktaopplysningene er hentet fra rapporten: "Special Report, Widescreen Europe", fra Understanding & Solutions i UK, http://www.uands.com/)

Kommentar fra NRK
Vi satser på 16:9 formatet, og kan både produsere og sende i dette formatet. Riktignok må 16:9 sendingene foreløpig sendes ut som "letterbox" med svart kant opp og nede via det analoge distribusjonsapparatet. Men de som har digitalt mottak får ekte 16:9 allerede idag på NRK2.

Widescreen - best på DVD

En annen TV-forhandler støtter utsagnet: - De som ser mye på DVD-filmer bør kjøpe widescreen. Hvis du derimot ikke har en DVD-spiller, er det vanlige TV-formatet klart å foretrekke. Men for oss er det selvsagt best at kundene velger det dyreste alternativet.

- TV-størrelsen (16:9=widescreen og 4:3=vanlig TV) beskriver forholdet mellom høyde og bredde på skjermen. En 28 tommer i vanlig format vil virke langt større enn en 28 tommers widescreen, siden TV-størrelsen på widescreen-modellene måles diagonalt fra hjørne til hjørne.

I praksis vil derfor en 25 tommers TV i vanlig format og en 28 tommers widescreen-modell virke omtrent like store.

Men hva synes du?

Lenger opp i artikkelen kan du stemme på hvilket TV-format du synes er best. Har du andre kommentarer kan du si din mening i diskusjonsgruppen nedenfor.