GÅR FINT: Det går fint an å bruke vanlig 95 oktan fra bensinpumpa på gressklipperen. Men av hensyn til miljøet og helsa er det best å bruke alkylatbensin du får kjøpt i flasker. Foto: Travis Manley/Shutterstock/NTB scanpix
GÅR FINT: Det går fint an å bruke vanlig 95 oktan fra bensinpumpa på gressklipperen. Men av hensyn til miljøet og helsa er det best å bruke alkylatbensin du får kjøpt i flasker. Foto: Travis Manley/Shutterstock/NTB scanpixVis mer

Riktig drivstoff til gressklipper

De fleste bruker vanlig bensin

Ikke skadelig for gressklipperen, men helt klart farlig for miljø og helse.

Alkylatbensin, også kalt miljøbensin, har mange fordeler. Den inneholder færre skadelige stoffer enn vanlig bensin, den kan oppbevares lenger, og den gir mindre sot og renere tennplugger i gressklipperen.

Men er det virkelig slik at du bruke denne spesialbensinen på gressklippere med bensinmotor?

Dobbelt så dyr

Hos Jula-kjeden koster en fem liters kanne med akylatbensin 169 kroner, noe som gir en literspris på 33,80. Til sammenlinging er litersprisen på standard 95 oktan bilbensin hos Cirkle K 16,51 kroner i skrivende stund.

Miljøbensinen koster med andre ord det dobbelte.

TO UTGAVER: Alkylatbensin finnes både for 2-takters (med oljeblanding) og 4-takters motorer. Alle moderne gressklippere bruker det siste. Foto: Produsenten
TO UTGAVER: Alkylatbensin finnes både for 2-takters (med oljeblanding) og 4-takters motorer. Alle moderne gressklippere bruker det siste. Foto: Produsenten Vis mer

Derfor er det kanskje ikke så rart at de fleste som bruker bensindrevne klippere fortsatt velger vanlig bensin.

- En undersøkelse vi fikk utført i fjor viste at seks av ti fortsatt velger vanlig bensin til klipperne sine. Så vi har fortsatt et stort markedspotensiale der ute, sier Tom-Erik Norkvist til Dinside.

Norkvist er ansvarlig for salget av den meste solgte alkylatbensinen i Norge, Aspen. Han tror at prisen kan være avgjørende for mange.

- Ser du prisen i en større sammenheng, utgjør ikke dette noe stort innhogg i norske hageeieres økonomi. Du bruker jo neppe mer enn 3-4 liter i året på gressklipping.

- Ingen risiko for motoren

I tillegg til fordelene når det gjelder miljø og helse, peker Norkvist også at alkylatbensin er en fordel for motoren. Du får mindre vedlikehold og lenger levetid, hevder han.

En annen fordel er holdbarheten. Mens vanlig bensin ikke bør oppbevares mer enn 3-5 måneder på kanne, kan alkylatbensin oppbevares på åpnet flaske 3-5 år uten å bli dårligere.

Jernia-kjeden, som er storforhandlere av mange typer gressklippere over hele landet, har likevel ingen betenkeligheter med å anbefale standardbensin til sine kunder.

- Det er ingen spesiell risiko ved å bruke vanlig 95 oktans, annet enn at bensin selvsagt er brennbar væske, skiver salgs- og produktsjef Per Strømberg i jernvarekjeden Jernia i en e-post til Dinside.

RENERE: Alkylatbensin er et renere alternativ til vanlig bensin for motordrevne redskaper generelt - også for gressklipperen. Foto: Brynjulf Blix
RENERE: Alkylatbensin er et renere alternativ til vanlig bensin for motordrevne redskaper generelt - også for gressklipperen. Foto: Brynjulf Blix Vis mer

Strømberg anbefaler 95 oktan blyfri til alle gressklippere, på lik linje med miljøbensinen.

Men også han ser fordelene når det gjelder helse og miljø.

- Miljøbensin for 4-taktsmotorer har mindre farlige stoffer og lukter mindre, skriver han.

Dette sier forskningen

Verken Folkehelseinstituttet eller Arbeidstilsynet kan fortelle oss noe om helse- og arbeidsmiljømessige faktorer som skulle tilsi at man velger den ene bensintypen framfor den andre.

I Sverige er det derimot utført noen studier som viser at alkylatbensin er bedre både for helse ogmiljø.

I 2010 brukte Ulf Östermark og Göran Petersson ved Chalmers Tekniske högskola i Göteborg en forsøksperson med en Stiga Sunline gressklipper til å teste forskjellene i utslipp mellom vanlig bensin og alkylat.

IKKE BRA: Forskerne er ikke i tvil om at du utsetter deg for farlige utslipp om du bruker vanlig bensin på gressklipperen. Alkylatbensin inneholder knapt slike stoffer. Foto: Monkey Business Images/Shutterstock/NTB scanpix
IKKE BRA: Forskerne er ikke i tvil om at du utsetter deg for farlige utslipp om du bruker vanlig bensin på gressklipperen. Alkylatbensin inneholder knapt slike stoffer. Foto: Monkey Business Images/Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Forsøket skjedde langt fra trafikk, slik at annen forurensing ikke skulle virke forstyrrende på resultatene.

Forsøkspersonen ble satt til å klippe et område med fem centimeter langt gress i 15 minutter.

Kan forårsake kreft

Forskerne fant ekstreme forskjeller mellom de to formene for drivstoff. Alkylatbensinen er helt klart en vinner med tanke på miljø og helse. I studiedokumentet skriver de blant annet:

Benzen, alkylbenzener og alkener er nesten fraværende. I skarp kontrast inneholder den reformatbaserte bensinen 4% benzen, mer enn 50% alkylbenzener og 5% alkener.

Ifølge Kreftregisteret er hydrokarbonet benzen kreftframkallende.

Allerede to år før undersøkelsen ble gjort oppfordret Göteborg kommune sine innbyggere til å skifte fra vanlig bensin til alkylat.

- En ti år gammel gressklipper kan slippe ut like mye farlig hydrokarbon under en times klipping som en moderne bil slipper ut i løpet av 15 mils kjøring, konkluderte en rapport fra miljøforvaltningen i Göteborg kommune i 2008.

Ifølge rapporten minskes utslippene av hydrokarbon med 60 prosent og nitrogenoksid (NOx) med 30 prosent dersom man går over til alkylatbensin. CO2-utslippet er derimot det samme som med vanlig bensin.

Bare alkylat i Oslo kommune

Seksjonsleder Jan Magne Vik i Bymiljøetaten i Oslo kommune kan fortelle at de som klipper mindre områder med gress på heltid rundt om i byens parker utelukkende bruker alkylatbensin.

- Det har vi gjort med småklipping så lenge jeg har vært her, i om lag fem år. Og trolig lenger enn det. Vi har mange klippere ute nå i sommersesongen, og for oss er det viktig å ta vare på helsa deres. Det er også viktig for byens befolkning at de blir utsatt for minst mulig skadelige utslipp, sier Vik.

Verken de ellers miljøbevisste politikerne i Oslo kommune eller andre kommuner i landet har så vidt vi vet innført pålegg om å bruke miljøbensin for private hageeiere.

- Jeg tror kunnskapene om dette kanskje er litt mangelfulle. Flere ville nok valgt alkylatbensin dersom de visste mer, mener Jan Magne Vik.