Kataloger selger fremdeles. Selv om de koster en formue å designe, produsere og distribuere velger mange firma å trykke omfattende kataloger med nye utgaver gjerne et par ganger i året.
Her i landet er det først og fremst de svenske virksomhetene Biltema, Clas Ohlson, IKEA og Jula man først tenker på når temaet kataloger kommer opp. De blir litt større for hver utgave, og byr på enda flere dingser av ymse slag.
Mer for katalogelskerne: Verdens største trykksak kom i ny utgave i august
Praktisk talt alle kundene har tilgang til internett, hvor alt innholdet i katalogen og mer til finnes og er kjapt søkbart med større bilder og fyldigere informasjon. Likevel, en katalog selger produkter.

Ideer og fristelser
Mens IKEA har valgt å legge mer vekt på å presentere sine produkter i sammenheng, for å gi kundene ideer og inspirasjon, holder Clas Ohlson, Biltema og Jula et strengt fokus på den klassiske katalogformen med enkeltprodukter. Sammenhengen må kunden selv sørge for, det er egenskapene som presenteres i katalogen. Hva produktet skal brukes til er helt og holdent opp til kunden selv.
Duell: De rimelige elsyklene fra Clas og Biltema mot hverandre
Likevel lar vi oss friste, problemløseren i oss trigges og vi kommer fort over i "kjekt å ha"-modus når vi "surfer" i katalogen.
Den er jo vel så portabel og kjapp som selv det beste nettbrettet med super nettforbindelse ...
Og det å bla i en katalog på papir kan ofte gi deg flere inntrykk enn å søke på et nettsted. Du blar gjennom mer informasjon, og får med deg mer, siden interesse og fokus holdes oppe hele tiden mens du ser etter noe spesielt, eller bare er nysgjerrig.
Nyheter
Med det store vareutvalget som Clas Ohlson byr på, er det mange nyheter som erstatter tidligere produkter. Derfor er det ikke like mye nytt, mye er det samme, bare litt annerledes.
Vi sitter også med et inntrykk av at flere store leverandører har fått større plass i vareutvalget.
I år er det påtagelig at Bosch er representert i større bredde, samtidig som Stanley også har kommet sterkt siden introduksjonen i forrige sesong.
Samtidig har den egne merkevaren Cotech også blitt styrket. Mye nytt av både smått og stort blir presentert.
Derfor kutter Ikea Expedit-hyllen
Vi ser også at utvalget i styring og alarmsystemer har blitt vesentlig utvidet. Det samme gjelder også musikkutstyr, hvor både plektere, trommestikker, DJ-stash og digitalt opptaksutstyr er tilgjengelig.
Det hadde vi ikke trodd for ti år siden, da man fremdeles kunne kjøpe seg en liten metall-dreiebenk i samme butikk.

Belysning med fokus på LED i alle fasonger pluss tilbehør blir det stadig mer av, og prisene faller, som forventet.
Vi har plukket ut noen få smakebiter av nyheter i bildespesialen under.
Papirkatalogen skal være ute i varehusene den 28. august, men det meste er allerede tilgjengelig på nett.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.