Canal Digital-kunder får bedre musikkstrøm-opplevelse

Kraftig oppgradering av TV-appen.

<strong><B>NY PÅ TV:</strong></B> Redaskjonssjef Sveinung Rindal viser fram Tidals nye TV-app for Canal Digital. Foto: TORE NESET
NY PÅ TV: Redaskjonssjef Sveinung Rindal viser fram Tidals nye TV-app for Canal Digital. Foto: TORE NESET Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det skal litt til å hevde seg i konkurransen med Spotify, som ifølge både Statistica og Billboard nå kan skilte med 30 millioner betalende kunder.

Selv Apple, med sine 11 millioner, blir en dverg i forhold.

Men rett skal være rett: Tidal, som startet opp som norske WiMP, har hatt en formidabel vekst siden eks-rapperen Jay Z kjøpte butikken for nesten en halv milliard kroner i mars 2015.

Så da får det ikke hjelpe at Jay Z nå mener han ble lurt av nordmennene og forlanger penger tilbake.

LES OGSÅ: Norske Tidal erobrer hifi-verdenen

Fortsatt norsk fokus

Her i landet har Tidal fortsatt der forgjengeren WiMP slapp, med spesiell vekt på norsk musikk.

<strong><B>MUSIKKSJEF:</strong></b> Knut Schreiner har ansvaret for den redaksjonelle profilen mot norske Tidal-brukere. Foto: TORE NESET
MUSIKKSJEF: Knut Schreiner har ansvaret for den redaksjonelle profilen mot norske Tidal-brukere. Foto: TORE NESET Vis mer


- Dette er vårt konkurransefortrinn. Vi legger til rette for norske lyttere og fremmer norsk musikk. Det er det ingen av konkurrentene våre som gjør, sier redaksjonssjef Sveinung Rindal i Tidal til Dinside.

Han får hjelp av musikkredaktør Knut Schreiner, som i tillegg til å være fast kåsør i NRK P2s «Ytring» har en lang karriere bak seg som musiker og låtskriver i band som Turboneger, Euroboys og Kåre & the Cavemen.

Schreiner er redaktør for det norske, redaksjonelle innholdet både på mobil og nettbrett, i nettleseren og på TV for Canal Digital-abonnenter.

LES OGSÅ: Enda mer høyoppløst musikk

TV-tilbud i ny drakt

Nå kan Schreiner glede seg over at samarbeidet med Telenor-eide Canal Digital blir videreført og til og med utvidet.

Rundt en halv million Canal Digital-kunder har allerede Tidal i basisversjon som en del av grunnpakken. Nå får de en ny TV-versjon.

TV-appen er kraftig forbedret, og gir nå enda bedre muligheter for skreddersøm av musikksmaken og oppdagelsesreiser i ukjent musikalsk farvann.

Samtidig får Canal Digital-kundene nå tilgang til mobilversjonen av Tidal, om enn i begrenset omfang.

<strong><B>NY TV-APP:</strong></B> Canal Digital-kunder får nå flere muligheter til å skreddersy musikkmenyen sin. Foto: TORE NESET
NY TV-APP: Canal Digital-kunder får nå flere muligheter til å skreddersy musikkmenyen sin. Foto: TORE NESET Vis mer


Men direktør Birgit Bjørnsen i den nye bredbånd- og kabel-tv-divisjonen i Telenor Norge kan love at de som i dag er gratispassasjerer kan oppgradere til det hun kaller «hyggelige priser».

Da får de både CD-kvalitet på lyden (HiFi) og mulighet til å spille av musikken på mobil uten å være på nett.

LES OGSÅ: Slik får du den beste strømme-lyden

Musikkvideoer

Spotify har lenge hatt planer om å rulle ut musikkvideoer og konsertopptak i tillegg til ren musikk. Tidal har hatt dette en god stund, og har nå hele 130.000 videoer på lager.

Og for å feire starten på «nye» Tidal har den norske artisten Marit Larsen lagt ut hele fem videoer i appen. Den første av disse kan du også se på YouTube, og de øvrige kommer trolig etterhvert.

- I tillegg til rene musikkvideoer blir det også lagt ut en rekke konsertopptak. I første omgang blir disse tilgjengelige på TV-appen og web, men vi tar også sikte på offline-avspilling på mobil, forklarer Rindal.

Praktisk for den som vil korte ned flyturen med favorittartistene både på øret og på skjermen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer