FJORDGLØTT: I reklamen til Solon Eiendom for denne boligutbyggingen skulle det verker være et hus eller trær som skjulte fjordutsikten. Foto: Forbrukertilsynet.
FJORDGLØTT: I reklamen til Solon Eiendom for denne boligutbyggingen skulle det verker være et hus eller trær som skjulte fjordutsikten. Foto: Forbrukertilsynet.Vis mer

Ulovlig markedsføring av boligprosjekt

Boligutbygger fjernet nabohus, strømstolper og trær fra reklame. Nå får de bot

Solon Eiendom må betale 150.000 kroner for ulovlig markedsføring. - Beklagelig, svarer boligutbyggeren.

Forbrukertilsynet skriver i en pressemelding at i markedsføringen av et boligprosjekt fra Solon Eiendom ble det brukt illustrasjonsbilder som ga et feilaktig inntrykk av nærområdet.

Ett av bildene viste nemlig en fri og uforstyrret utsikt fra bakkeplan på tomten fra der boligen skulle bygges og ned til fjorden, men i realiteten er hus og trær på nabotomter, som forstyrrer utsikten betydelig.

- Villedende markedsføring som dette kan føre til at forbrukere som ellers ikke ville dratt på visning, gjør nettopp det. Da blir det vanskelig for forbrukere å orientere seg i boligmarkedet, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

Derfor ilegges Solon Eiendom en bot på 150.000 kroner for ulovlig markedsføring. Sem & Johnsen Eiendomsmegling, som markedsførte boligprosjektet på vegne av førstnevnte, ilegges også en bot på 125.000 kroner.

Aksepterer boten

Anderas Martinussen, daglig leder i Solon Eiendom, beklager regelbruddet. Han framholder at de har drevet med boligutvikling i 12 år uten en sak som dette tidligere, som understreker hvor opptatt de er av korrekt markedsføring.

- Selv om det var satt opp et tårn på tomten som viste den faktiske utsikten, mente Forbrukertilsynet i dette tilfellet at ett av ti bilder ikke var godt nok. Sånt skal ikke skje, og derfor aksepterte vi boten, sier Martinussen til Dinside.

Artikkelen fortsetter under annonsen

FANTASI OG VIRKELIGHET: Utsikten i reklamen for boligprosjektet stemmer ikke med realiteten. Foto: Forbrukertilsynet.
FANTASI OG VIRKELIGHET: Utsikten i reklamen for boligprosjektet stemmer ikke med realiteten. Foto: Forbrukertilsynet. Vis mer

Også eiendomsmegler Christoffer Askjer i Sem & Johnsen påpeker at kun ett av ti bilder i det aktuelle prospektet ga et ufullstendig og misvisende bilde av hvordan boligprosjektet blir seende ut.

- Det er sterkt beklagelig, og skyldes en menneskelig svikt i kontrollen når bildene ble overlevert fra utbygger og illustratør. Bildet er selvsagt slettet og brukes ikke lenger i markedsføringen av prosjektet, sier Askjer.

Sem & Johnsen legger seg altså flate for det faktum at det er benyttet et misvisende bilde, men er sterkt uenig i botens størrelse på 125.000 kroner, som de mener er helt ute av proporsjoner målt mot deres engasjement i saken.

- Vi tar allikevel Forbrukertilsynets slutning til etterretning, og velger ikke å ta saken videre til Markedsrådet fordi kostnadssiden vil overstige gevinsten av å få en redusert bot, sier Askjer videre.