<b>BOLIGEN DET NYE STATUSSYMBOLET:</b> 60 prosent tror folk lar seg imponere av et vakkert hjem. Foto: COLOURBOX
BOLIGEN DET NYE STATUSSYMBOLET: 60 prosent tror folk lar seg imponere av et vakkert hjem. Foto: COLOURBOXVis mer

Boligen er vårt viktigste statussymbol

Tar over for bil og karrière.

– Hjemmet har tatt førsteplass som det viktigste statussymbolet, sier markedssjef Anne Kristin Faannessen i vindusprodusenten Lyssand til DinSide.

LES OGSÅ:

Kairos Future har gjort en undersøkelse blant 3.000 boligeiere i Norge, Sverige, Danmark og Finland, hvor de har blitt spurt om sine holdninger til hjem og bolig. Av disse er 600 norske boligeiere.

Ifølge denne undersøkelsen sier 60 prosent av nordmennene at de tror folk generelt lar seg imponere av et vakkert hjem. Til sammenlikning svarer 48 prosent av våre nordiske naboer det samme.

– Huset har tatt over for bilen og karrieren, nå er det huset som er det nye statussymbolet, sier Faannessen til DinSide.

Ifølge ferske tall fra bilbransjen, går bilsalget imidlertid så det suser, og vi kjøper stadig dyrere og mer velutstyrte biler enn før.

Status?

Hva er forbundet med mest status for deg? (Avsluttet)
Karrieren(41%) 644
Huset(41%) 642
Bilen(18%) 279
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Hva er mest status for deg? Bilen, huset eller karrieren? Stem i avstemmingen til høyre.

Sted, størrelse og plass imponerer

Ifølge undersøkelsen sier seks av ti nordmenn at de opplever at folk blir imponert av et fint hjem, og er mer opptatt av hjemmet som et statussymbol enn danskene og finnene. Fire av ti nordmenn oppgir også at det er viktig for dem at det bor riktig type mennesker i deres boligsområde.

Markedssjef Anne Kristin Faannessen i Lyssand.
Markedssjef Anne Kristin Faannessen i Lyssand. Vis mer

Drøyt fire av ti nordmenn, og like mange svensker, sier også at de ofte får komplimenter for hjemmet sitt. Danske tall viser at tre av ti ofte mottar komplimenter for hjemmet av sine venner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I likhet med boligeiere i nabolandene mener dessuten norske boligeiere at hjemmet er viktigere for identiteten enn for eksempel yrke, språk, utdannelse og kjønn.

Da de ble bedt om å beskrive detaljert hva som imponerer folk, var det først og fremst sted, størrelse og plass som ble nevnt. Nordmenn imponeres også av funksjonalitet og smarte løsninger.

Smarte kjøkken: Lure kjøkkeninredninger, kjøkkenskap og -skuffer

Investering, ikke utgift

– Nordmenn ser også på renovering som en investering og ikke lenger som en utgift, sier markedssjef Anne Kristin Faannessen til DinSide.

Ifølge undersøkelsen sier 78 prosent at oppussing og utbedringsarbeid er investeringer og ikke kostnader.

Oppussingen som lønner seg

Prisveksten på boliger har også vært særdeles stor i Norge, sammenliknet med prisveksten på boliger i Sverige og Danmark. Også der har boligprisene økt, men ikke like mye som i Norge. Dette kan også forklare hvorfor oppussing ses på i større grad som en investering her til lands.

19 prosent av norske boligeiere sier at de har planer om en betydelig utbedring av boligen i løpet av de neste to til tre årene, og 19 prosent sier også at de har planer om betydelige utbedringer innen et år. Kun to prosent sier at de ikke har planer om utbedringer de neste ti årene.

... men pass på økonomien: Tre av ti sprenger oppussingsbudsjettet.