Bolig på klagetoppen

Hittil har det vært mest snusk i bruktbilbransjen. Nå klager folk mest på leie og kjøp av bolig. Og huseierne er verstingene.

Hittil i år har Forbrukerrådet i Troms fått 900 henvendelser fra leietakere om den nye Husleieloven. Det tilsvarer mer enn tre henvendelser per dag.

Leie

- Mange av spørsmålene går på depositum og regler knyttet til det, sier Helene Falck, fylkessjef i Forbrukerrådet i Troms til avisa Nordlys.

Det vanligste spørsmålet er om utleier kan holde tilbake depositumet, noe han ikke kan gjøre med mindre det er snakk om søksmål. Mange henvendelser dreier seg dessuten om tre måneders oppsigelse.

Den nye Husleieloven gir leietakere økte rettigheter. Dette har mange utleiere enten ikke fått med seg eller ignorerer. Dette ser Forbrukerrådet ved at også mange utleiere tar kontakt.

Kjøp og salg

- Ofte er det utleier som tar kontakt med oss for å få veiledning i hvordan man setter opp en husleieavtale og fortolker husleiereglene, sier Falch.

Kjøp og salg av bolig innebærer store investeringer. Derfor er det ikke så rart at folk har spørsmål om dette.

- Dette er ofte ganske tunge og vanskelige saker. Mange tar kontakt med oss for å se om de har en sak eller ikke. Folk kvier seg for å bruke mye penger på rettshjelp hvis de ikke er sikre på utfallet, sier Helen Falck.

Bruktbil og mobil

Særlig tilfeller der boligen selges "som den er" og fuktskader skaper trøbbel for folk. Grunnen er ofte et misforhold mellom forventning og realiteter om boligens tilstand.

Bruktbilkjøp har vært på klagetoppen i mange år her i landet. Selv om bolig har overtatt posisjonen, klager mange fortsatt på dette.

Forbrukerrrådet i Troms har mottatt rundt 600 henvendelser om bruktbil hittil i år. Kjøp av mobiltelefon, særlig Nokia-telefoner, følger deretter på lista.