- Blir systematisk lurt når de kjøper strøm

Hevder strømmarkedet flyter over av lureavtaler og hemmelige priser.

LURT: Forbrukerrådet gjennom strømavtalene fra strømselskapene sett at forbrukerne lures inn i dårlige avtaler. Dette vil de ha en slutt på, og krever opprydding i bransjen. Energi Norge mener Forbrukerrådet svartmaler situasjonen, men sier de jobber med å skjerpe reglene for markedsføring og salg. Foto: Audun Braastad/NTB Scanpix.
LURT: Forbrukerrådet gjennom strømavtalene fra strømselskapene sett at forbrukerne lures inn i dårlige avtaler. Dette vil de ha en slutt på, og krever opprydding i bransjen. Energi Norge mener Forbrukerrådet svartmaler situasjonen, men sier de jobber med å skjerpe reglene for markedsføring og salg. Foto: Audun Braastad/NTB Scanpix. Vis mer

Forbrukerrådet hevder at forbrukere blir systematisk lurt når de kjøper strøm og at markedet flyter over av lureavtaler og hemmelige priser.

Nå krever de en opprydding.

- Vi kan ikke leve med et marked hvor folk blir lurt inn i dårlige avtaler. Forbrukerne taper penger, og vi risikerer at ærlige aktører blir utkonkurrert av juksemakere, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket i en pressemelding.

- Gjennomgående problem i hele bransjen

Forbrukerrådet hevder at de gjennom sammenlikningstjenesten strømpris.no har sett at strømselskaper systematisk lurer forbrukerne ved å skjule prispåslag, ikke oppgi varighet på kampanjetilbud og ved at de flytter kundene til dyrere avtaler uten tilstrekkelig beskjed.

Strømpris er en sammenlikningstjeneste

– Aggressiv markedsføring i kombinasjon med kompliserte og uredelige tilbud gjør det svært vanskelig å være forbruker i dette markedet, sier Inger Lise Blyverket.

Forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet. Foto: John Trygve Tollefsen/Forbrukerrådet
Forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet. Foto: John Trygve Tollefsen/Forbrukerrådet Vis mer

De kan imidlertid ikke si nøyaktig hvilke selskaper det er som benytter seg av slike metoder for å få kunder.

- Dette er et gjennomgående problem for hele bransjen at det ikke rapporteres inn varighet for avtalen, noe som også kommer fram på strømpris.no, sier Blyverket til Dinside.

Forventer opprydding

Hun sier videre at de forventer at bransjen rydder opp i denne selv, men at de likevel tar kontroller på om strømselskapenes informasjon som de selv rapporterer inn til sammenlikningstjenesten strømpris.no, er korrekt:

- Utfordringen med lokkepriser og uryddige tilbud gjelder hele bransjen. Samtidig gjennomfører vi stikkprøver for å sjekke at prisene som rapporteres inn faktisk stemmer. Eventuelle avvik rapporteres inn til NVE og Forbrukertilsynet, sier hun videre.

Dersom ikke bransjen selv rydder opp, sier Blyverket at de forutsetter at NVE og Forbrukertilsynet følger opp.

Forbrukerrådet gjennomfører nå flere tiltak for å gjøre det enklere å ta gode valg for forbruker, blant annet ved at de stiller flere krav til innrapporteringene som strømselskapene gjør til strømprisportalen strømpris.no.

- Da dette som nevnt er et gjennomgående problem, så kommuniserer vi først og fremst med bransjeorganisasjonen Energi Norge, sier Blyverket til Dinside.

- Svartmaler situasjonen

Lars Ragnar Solberg, næringspolitisk rådgiver i Energi Norge, sier til Dinside at de ønsker høyere tillit til strømmarkedet - men hevder at bildet Forbrukerrådet maler er svartmaling:

- Vi mener Forbrukerrådet svartmaler situasjonen. Norge var først ut i Europa med å åpne strømmarkedet for konkurranse. Det har i all hovedsak tjent kundene godt og bidratt til at vi har Europas laveste strømpriser. Klagesakene utgjorde en halv promille av de 600.000 leverandørbyttene i fjor. Det er ikke dramatisk høyt. Men vi ønsker selvsagt færre klager og høyere tillit til strømmarkedet, uttaler Solberg til Dinside.

Han sier videre at alle strømkunder skal ha god informasjon om hva de betaler for, avtalens varighet og hva som skjer etter en eventuell kampanjeperiode.

- Hvis du kjøper en tilbudsvare med sponset strøm, må du være forberedt på at den er tidsbegrenset. Da gjelder det å undersøke hva du blir flyttet over på etterpå. Alle strømleverandører skal informere kundene om dette gjennom e-post eller annen kanal, sier han.

Solberg understreker at de jobber med å skjerpe bransjereglene for salg og markedsføring, slik at det skal bli enklere for forbrukerne å få oversikt.

- Vi er enige i at det må tas noen grep for å gjøre markedet tryggere og mer oversiktlig for kundene. Bransjen jobber selv med å stramme inn interne regler for salg og markedsføring. Videre ønsker vi at Forbrukerrådet rydder opp på prisportalen sin og løfter fram de mer langvarige avtalene. Og så bør myndighetene ved NVE slå hardere ned på useriøse aktører og utestenge dem fra markedet, sier han.

- Ikke inngå avtaler med telefonselgere

Frode Elton Haug, juridisk direktør, Forbrukertilsynet, bekrefter overfor Dinside at det er riktig at mange forbrukere klager på markedsføring i strømmarkedet.

- De fleste klagene er knyttet til telefonsalg. Vårt klare råd er derfor å ikke inngå avtaler med telefonselgere. Dørsalg og standssalg av strøm er også noe som forbrukere klager på med jevne mellomrom. Forbrukertilsynet har tatt opp flere saker de siste åra der vi har fått strømleverandør til å endre markedsføringen sin, men det dukker hele tiden opp nye problemer og klagesaker, sier han.

Han sier videre at de ser at flere kraftleverandører i det siste har begynt å bruke påstander om «fornybar» eller «grønn» strøm, som han hevder kan villede forbrukerne.

- I tråd med føringene Forbrukertilsynet har fått fra regjeringen for 2020, er denne markedsføringen noe vi vil prioritere å se nærmere på i det kommende året, sier Haug.