<B>MASSIVT:</B> Det spares ikke på kruttet når gigantene viser fram sine nye modeller. Her fra Samsungs stand på årets IFA-messe. Foto: ØYVIND PAULSEN
MASSIVT: Det spares ikke på kruttet når gigantene viser fram sine nye modeller. Her fra Samsungs stand på årets IFA-messe. Foto: ØYVIND PAULSENVis mer

Blir det Samsung eller LG som vinner TV-krigen?

Buede, bøybare og gigantiske TV-modeller er våpnene når de to sørkoreanske konkurrentene barker sammen.

Selv om Samsung har vært verdens største TV-produsent i flere år, har salget av OLED-TVer gitt lillebror LG et solid ess i ermet. Men spørsmålet er jo hvem av de to sør-koreanske konkurrentene som blir vinneren framover. Vi har selvsagt pratet med dem begge.

LES OGSÅ:

SE OGSÅ: Her er samlesiden over alle IFA-nyhetene!

LG: - OLED har gitt oss et solid forsprang

- Siden vi har valgt en annen OLED-teknologi enn våre konkurrenter, har vi skaffet oss et forsprang som skal bli vanskelig å ta igjen, sier Erik Åhsgren, produktansvarlig for TV og lyd hos LG, til Dinside.

Men har ikke OLED-teknologien vist seg å være langt vanskeligere å masseprodusere enn antatt?

- Vi har knekt OLED-koden, sier en fornøyd Erik Åhsgren,  produktansvarlig for TV og lyd hos LG, til Dinside. Foto: ØYVIND PAULSEN
- Vi har knekt OLED-koden, sier en fornøyd Erik Åhsgren, produktansvarlig for TV og lyd hos LG, til Dinside. Foto: ØYVIND PAULSEN Vis mer

- Jo, det stemmer, men vår patenterte OLED-teknologi, der vi legger til en hvit sub-pixel sammen med de klassiske RGB-fargene, har vist seg å være løsningen. Ikke bare fungerer den godt, den gjør også at vi har kontroll over produksjonen, sier Åhsgren, og fortsetter:

- I TV-bransjen snakker man ofte om «yield rate», altså hvor mange produksjonsklare paneler man klarer å få ut av en produksjonslinje. Hvis vi ser på LED-paneler har de en yield på 95 prosent, mens OLED har vært et problembarn. Men allerede i dag har LG en OLED-yield på 80 prosent, og siden tallet stadig forbedres er målet om 95 prosent yield også på OLED innen rekkevidde.

- Dette er ikke bare viktig fordi vi tror at OLED er framtiden, det blir også enda viktigere når man vet at grunnkomponentene i en OLED-TV faktisk er rimeligere enn for en LCD-TV. Siden LG ligger lenger framme enn konkurrentene, kan vi derfor allerede nå tilby langt flere OLED-modeller i store størrelser, og det til en lavere pris enn det konkurrentene er i nærheten av, sier Åhsgren.

Se video av LGs bøybare 4K-OLED på 77-tommer her:

Hva med salget av 4K-modeller?

- Vi har et godt salg på våre 4K-modeller, sier Åhsgren, og utvalget av 4K-modeller i store størrelser øker derfor kraftig. Sent i høst kommer også de store 21-9-modellene i buet format.

Se bilder av LGs OLED-modeller her:

LGs 4K-OLED: Slanke, glimrende innsynsvinkel og et svært godt sortnivå. Foto: ØYVIND PAULSEN
LGs 4K-OLED på 77-tommer, kommer denne høsten. Foto: ØYVIND PAULSEN
LG vil også lage to spesialmodeller med Swarovski-krystaller i TV-føttene. De kommer imidlertid neppe til Norge, og det er nok like greit... Foto: ØYVIND PAULSEN
Den bøybare modellen, som du også ser i videoen over. Foto: ØYVIND PAULSEN

Men når OLED-prisene allerede ser ut til bli lavere enn forventet, hva vil det si for prisene på vanlige LED-TVer?

- Det fine med 4K er at det blir bedre jo større TV-ene blir, så på 4K er mantraet store størrelser. De koster fortsatt en del å produsere, så de vil nok holde seg prismessig.

- Men når det gjelder vanlige full-HD-modeller har prisene allerede gått kraftig ned, sier Åhsgren. Ett eksempel er årets 55-tommer 55LB870V som har en startpris på rundt 14.000 norske kroner. Til sammenligning hadde forgjengeren en startpris på godt over 20.000 kroner da den ble lansert i fjor, så her har mye skjedd allerede.

Se bildene av LGs nye og store 4K-modeller her.

Prototype: LGs 8K modell på 98-tommer. Foto: ØYVIND PAULSEN
84-tommer, flat, og med 4K-oppløsning. Foto: ØYVIND PAULSEN
Kongen i LED: 105-tommer i 21:9-format. Legg merke til høyttalerne under TV-en. 4K-oppløsning, faktisk litt mer pga formatet. Foto: ØYVIND PAULSEN
Buet 65-tommer med 4K-oppløsning. Foto: ØYVIND PAULSEN
98-tommers 21-9 modell, med 4K-oppløsning. Foto: ØYVIND PAULSEN
Buet 79-tommer med 4K-oppløsning. Foto: ØYVIND PAULSEN

Samsung: Fortsatt fullt fokus på buet panel og 4K

Selv om også Samsung viste fram en prototype av en buet OLED-TV på 55-tommer, var det LED-modeller i store størrelser, med buet panel og 4K-oppløsning som stod i fokus.

- Ja, det er riktig, sier Knut-Erik Rørnes fra Samsung Norge til Dinside. Vårt utgangspunkt er at LED-teknologien fortsatt har mye å gi, og det er derfor kombinasjonen av buede LED-modeller med 4K-oppløsning som prioriteres. Størrelse er viktig, og der er vi svært godt representert med årets modeller.

- At store TV-er er noe folk liker, ser vi også på responsen vi får på våre store TV-modeller, og da spesielt på mesterverket; den bøybare 21-9-modellen med 4K-oppløsning på hele 105-tommer.

En flott modell, bevares, men vil ikke en antatt pris på nærmere millionen gjøre dette til en ren messe-TV?

- Jo, prismessig blir nok den bøybare modellen det, sier Rørnes til Dinside. Men som alltid vil den bane veien for en vanlig buet modell i samme størrelse. Jeg kan riktignok ikke kommentere prisen på den, men den skal faktisk kunne kjøpes - også i Norge.

Men er dere sikre på at buede paneler er nøkkelen?

- Ja, vi mener jo at det øker bildeopplevelsen, men det fine er jo at vi tilbyr både buede og flate modeller. Vi gir altså kundene valgmuligheter, fortsetter Rørnes. I høst kommer det for eksempel to buede 4K-modeller på henholdsvis 65- og 78-tommer, i tillegg til to flate modeller på 75- og 85-tommer. Dermed kan kundene selv velge det de liker best.

- I en tid hvor utviklingen går så raskt, er det også viktig for oss å få fram overfor kundene at våre modeller langt på vei er framtidssikret, sier Rørnes. Vi var jo tidlig ute med vårt Evolution-kit, og vissheten om at TV-en du kjøper i dag kan oppdateres med helt nye funksjoner og finesser også neste år, er for mange kunder et stort pluss.

- Forøvrig er det greit å få med seg at ikke alle er opptatt av å ha en størst mulig TV, sier Rørnes, og nevner deres hvite TV-modeller som eksempel: - Dette er vanlige full-HD-modeller på henholdsvis 55- og 48 tommer (H6410 og H5510), og selv uten noen som helst annonsering fra vår side, har de faktiskt solgt langt mer enn vi trodde, avslutter Rørnes.

Bilder av Samsungs nye TV-modeller får du her:

65-tommers buet 4K-modell, modellen heter HU8200. Foto: ØYVIND PAULSEN
75-tommers flat 4K-modell, modellen heter HU7500. Foto: ØYVIND PAULSEN
78-tommers buet 4K-modell. Foto: ØYVIND PAULSEN
85-tommers flat 4K-modell. Modellen heter HU7500. Foto: ØYVIND PAULSEN
Buet 78-tommer. Foto: ØYVIND PAULSEN
Den bøybare 105-tommeren i 21-9-fomat var rett og slett imponerende. Foto: ØYVIND PAULSEN
En av de hvite modellene, 55" H6410. Foto: ØYVIND PAULSEN
65-tommer, buet modell, HU7200. Foto: ØYVIND PAULSEN
BUET 79-tommers 4K-modell, sett fra siden. Foto: ØYVIND PAULSEN

Hvorfor er Samsung og LG så viktige i TV-markedet?

En ting er at de to selskapene er svært store på verdensbasis, men i tillegg til å være store er de også flinke til å få ny teknologi raskere ut i markedet enn det resten av konkurrentene klarer.

På mange måter kan man derfor trygt si at de er med på å drive TV-utviklingen framover.

Et godt eksempel er de siste års innføring av buede TV-paneler, som de to sørkoreanske selskapene både var først til å vise fram og så lansere i markedet. I løpet av høsten og begynnelsen av 2015 vil imidlertid koreanerne få stor konkurranse med bueformatet, siden de fleste konkurrentene nå følger opp. (PS: Egen sak om konkurrentenes alternativer er på vei, så her er det bare å følge med).

Men trenger du egentlig en buet TV?

I følge både LG og Samsung skal buen gi en mer engasjerende TV-opplevelse.

Det skal likevel sies at vi foreløpig ikke er helt overbevist. Vårt største ankepunkt hittil har vært at bueformen har liten effekt på TV-modeller under 65-tommer og at bueformen kombinert med glossy paneler fort gir mer gjenskinn enn vi setter pris på.

I så måte er altså de nye, store størrelsene et skritt i riktig retning.

Men 4K er ikke nok...

Selv om hovedfokuset idag ligger på 4K og OLED, stopper selvsagt ikke utviklingen. Både Samsung og LG viste nemlig fram prototyper med 8K-oppløsning.

Begge de to prototypene var på 98-tommer, og her var det LED-teknologi som ble brukt.

Prototypen av Samsungs 8K-modell er definitivt et imponerende skue. Foto: ØYVIND PAULSEN
Prototypen av Samsungs 8K-modell er definitivt et imponerende skue. Foto: ØYVIND PAULSEN Vis mer

8K gir deg forøvrig hele 16 ganger flere megapiklser enn du får med dagens standard full-HD-standard, og gir deg ganske enkelt en detalj og dybdegrad du aldri har sett maken til. Prosessorkraften som trengs for å holde detaljnivået under kontroll ved raske bevegelser er imidlertid stor, og det var derfor ikke helt uventet at begge selskapenes demonstrasjoner bestod av stillbilder og scener med rolige bevegelser.

8K er forøvrig ikke noe nytt. Trofaste lesere vil kanskje huske tilbake til 2011, da Sharp fram sin 85-tommers 8K-TV. De fikk imidlertid ikke sole seg i glansen lenge, for allerede året etter klinket Panasonic til med sin GIGANTISKE 8K-modell på hele 145-tommer.

Det er imidlertid verdt å presisere at dette, enn så lenge, fortsatt dreier seg om prototyper som kun lever sine liv på messegulv verden rundt. Hovedproblemet er selvsagt å få tak i innhold med den høye oppløsningen, og ikke minst hvordan man skal distribuere signalene. De aller ivrigste tilhengerne har riktingok spådd at 8K kan bli en realitet allerede i 2020, men vi holder ikke akkurat pusten.