Bill. mrk: Hybel på Internett

BOLIG: Flere nye aktører tilbyr nå gratis formidling av hybler og leiligheter på nettet. Hybeljakten er blitt både lettere og billigere. Men om lag 40 prosent av hyblene vi ringte på var allerede leid ut.

Tidligere var du henvist til bekjente, avisenes annonser og i verste fall lugubre formidlingsbyråer som tar betaling for en liste med hybler som ofte ikke en gang er ledige. Nå kan du lese annonser på nettet og kontakte utleierne på epost eller telefon. Du kan også annonsere hybelen din til leie.

Gratis

Nyetablerte hybel.no samt Finn Eiendom er to av aktørene som driver med elektronisk hybelformidling.

Hos hybel.no er det gratis både å legge inn og lese annonser. Hos Finn må du pent betale 250 kroner for å annonsere hybelen din til leie eller sette inn en 'ønskes leid' -annonse. Finn har imidlertid flere lesere (potensielle leietakere) enn hybel.no - foreløpig. Å lese annonsene koster ingenting.

- Vårt store fortrinn er at vi er gratis og enkel å bruke. Tilbakemeldingene fra brukerne er udelt positive. Behovet for hybelutleie er enormt i dette landet, særlig i disse tider, forteller gründer og daglig leder Hermund Haaland.

I en testperiode for tre-fire uker siden var mange av hybelannonsene på nettstedet også annonsert i avisene. I følge Haaland er ikke det tilfellet lenger.

- Nå får vi inn en rekke annonser daglig, sier bergensmannen.

Som i avisene

Da vi sjekket lå det 138 annonser på hybel.no - men kun åtte annonser fra den dagen. På Finn Eiendom ligger det langt flere annonser, men mange av disse er også å finne i Adresseavisen, Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad.

- Denne uken har vi hatt 600 forskjellige annonser inne. Så vidt jeg vet har vi hatt flere enn Finns rubrikk for hybler. Det har nok noe med det er gratis å legge inn annonser hos oss, sier Haaland.

Vi ringte både på de dagsaktuelle annonsene og noen av annonsene fra dagene før. Resultatet var brukbart: Hyblene i de fleste nye annonsene var ledige, men annonsene som var et par - tre dager gamle var i praksis døde. Hybeljakt på Internett er med andre ord lik hybeljakt i avisspaltene på ett område: Du bør være rask på labben.

Fire av ti utleid

Totalt var hyblene i om lag 40 prosent av annonsene var leid ut. 60 prosent var altså ledig. Utleierne har muligheten til selv å gå inn og slette annonsen sin når leieboeren er klar, men få gjør tydeligvis det.

Flere av hyblene annonsene sa var til leie, var ikke det likevel. Vi kom til personer som var ute etter å leie en hybel. Annonsene burde i stedet hatt teksten 'Ønskes leid'.

- Disse tingene er noe vi må jobbe med etter hvert. Jeg tror ikke jeg blir millionær av dette, men på sikt satser vi på å reklamefinansiere tjenesten, opplyser Hermund Haaland.