Ferdigmat

Bildet på emballasjen vs den ferdige maten

Kjøper du ferdigmat med utgangspunkt i bildet av maten på emballasjen, bør du være forberedt - på det verste.

FERDIGMAT: Ikke helt som på bildet, men dette er samme Rema 1000-matrett. Foto: Berit B. Njarga
FERDIGMAT: Ikke helt som på bildet, men dette er samme Rema 1000-matrett. Foto: Berit B. Njarga Vis mer

Har du opplevd å bli skuffet over en matrett, fordi ferdigmaten som er avbildet på emballasjen ser veldig annerledes ut enn den ferdig tilberedte maten?

For å se hvor godt norske matprodusenter markedsfører egne ferdigretter, har vi kjøpt et utvalg ferdigmat og sammenlignet bildet på emballasjen med selve retten.

For at du også kan sammenligne forskjellen, har vi tatt bilde av hver rett og emballasjen - i de samme lysforholdene, med et godt speilreflekskamera.

Vi har også spurt Forbrukertilsynet om reglene rundt matemballasje, og om dette også kan regnes som reklame for produktet.

Emballasjen er reklame

- Bildet er jo noe forbrukeren merker seg når en står og velger mellom ulike produkter, og et innbydende bilde kan ha stor betydning for forbrukerens valg, sier nestleder i Forbrukertilsynet, Bente Øverli, og bekrefter overfor Dinside at bildet av mat på emballasjen til ferdigmat kan regnes som en form for markedsføring av produktet.

- Dersom bildet på emballasjen i stor grad ikke ligner på den ferdig tilberedte maten, kan dette regnes for å være villedende?

Ja, det kan det. Gir bildene et feilaktig bilde av innholdet i, eller størrelsen på retten, vil det kunne anses som villedende etter markedsføringsloven. Men terskelen for når det er lovbrudd og når forbrukeren kan føle seg lurt er nok ikke alltid sammenfallende, påpeker hun.

Øverli sier videre at det ikke er bra når det er store avvik, og at det selvsagt ikke skal være bilde av andre ting enn det som ligger i pakken.

- Da er det jo direkte feil det som avbildes. Jeg forstår godt at forbrukeren da føler seg lurt, sier Øverli.

Forbrukertilsynet oppfordrer matprodusentene om å være ærlig med kundene, fordi man vil tjene på det i det lange løp.

- Vis produktet som ligger i pakken og ikke smink bildene slik at det gis inntrykk av at mengde og innhold er noe annet enn det som selges, lyder oppfordringen hennes.

Toro Grønnsakssuppe

Det er mange av oss her til lands som er oppfostret på Toro på godt og vondt. Toro gjør ting enkelt for mange i hverdagen, og posesuppene er et bidrag til dette. Når det er sagt, er det lite hverdagsglede å spore i den ferdige grønnsakssuppen fra Toro, sammenlignet med bildet utenpå suppeposen:

For mens suppa på bildet har en varm oransjefarge og store biter av gulrot, purre og brekkbønner, er live-versjonen av samme suppe en tynn, grønnaktig kraft med små opphakkede grønnsaksbiter av temmelig ubestemmelig sort.

Det ser rett og slett ikke ut som samme matrett. Men dét er det, ifølge Toro.

Toro Grønnsakssuppe. Foto: Berit B. Njarga
Toro Grønnsakssuppe. Foto: Berit B. Njarga Vis mer

- Vi jobber alltid med at bildene våre skal være representative for innholdet og det ferdige resultatet. Samtidig tar vi så flatterende bilder som mulig, og bruker en proff matfotograf, forteller Inger Marie F. Ingdahl, kommunikasjonsdirektør i Orkla Norge til Dinside.

Hun uttaler seg også på vegne av Stabburet-produktet som er omtalt lenger nede i artikkelen.

Ingdahl sier videre at de bruker lys som får frem fargene på en pen måte, men de bruker alltid sitt eget produkt på bildet.

- Det hender at vi «pimper litt» med urter eller ingredienser til pynt, men det er viktig for oss at de ingrediensene vi viser er de som faktisk er i retten du kjøper, legger hun til.

- Er det et mål for Toro at bildene på ferdigmaten dere produserer skal være mest mulig lik den faktiske retten?

- Vi synes det er veldig viktig at folk kjenner igjen produktbildet med den ferdige retten. Når vi tar de profesjonelle bildene er alltid en av produktutviklerne med for å sikre at bildet viser de ingrediensene som faktisk finnes i retten du kjøper, sier Ingdahl.

Hun legger også til at de jobber med nytt design på nettopp denne Toro-suppen, som snart vil komme i butikkene.

Toro Rett i koppen pasta di parma

Toro byr også på småmåltider i form av pasta, der du tilsetter kokende vann og lar retten stå noen minutter før den er klar.

Bildet utenpå emballasjen lokker med pasta med store baconbiter og noe grønt som minner om gressløk.

Retten ser ikke verst ut når den er ferdig tilberedt, bortsett fra en tynnere saus og færre baconbiter, er det i det minste ikke tvil om at innholdet inni boksen er det samme som det bildet viser utenpå boksen.

Toro Rett i koppen. Foto: Berit B. Njarga
Toro Rett i koppen. Foto: Berit B. Njarga Vis mer

Findus ovnsbakt fiskefilet i bladspinatsaus

Findus er blant ferdigmatgigantene innen frossen ferdigmat, og er det én ting de mestrer i den sammenhengen, er det emballasje med innbydende bilder av ferdigmaten. Den ovnsbakte fiskefileten i spinatsaus er intet unntak - dette ser utrolig sunt, friskt og innbydende ut.

Muligens burde Findus vurdere å ta bilder av ferdigmaten hjemme på kjøkkenbenken rett etter tilberedning, for her blir den visuelle skuffelsen temmelig stor.

Findus frossen fiskefilet. Foto: Berit B. Njarga
Findus frossen fiskefilet. Foto: Berit B. Njarga Vis mer

Den ferdige maten ser ut som en ubestemmelig grønn kladeis av en matrett - og ikke en fresh fiskerett.

Om ikke annet, så smaker det godt, det skal Findus ha. Men tenker de at bildet av denne ferdigmaten er dekkende for hvordan innholdet faktisk ser ut?

- Ovnsbakt Fiskefilet med saus er laget med 100% fiskefilet, toppet med et lag saus. For at forbruker skal forstå nettopp dette, har vi valgt å trekke frem fiskefileten i et lite utsnitt av bildet. Sausen du ser på pakningsbildet er den faktiske sausen i produktet, og er derfor helt i tråd med hva du får, sier Mona Wike i Findus til Dinside.

- Er det et mål for Findus at bildene på ferdigmaten dere produserer skal være mest mulig lik den faktiske retten?

- Findus ønsker å bidra til at flere spiser fisk, gjennom ferdige fiskeretter som smaker godt. Vi ønsker å gi forbruker et troverdig bilde av maten de kjøper. Det innebærer å tydeliggjøre viktige ingredienser, slik som bladspinat og fiskefilet i Ovnsbakt Fiskefilet med saus, sier Wike.

Findus Creamy Coconut Wok

Findus er blant annet kjent for sine frosne grønnsaksblandinger, og på emballasjen ser denne wokblandingen frisk og innbydende ut.

Findus Wok. Foto: Berit B. Njarga
Findus Wok. Foto: Berit B. Njarga Vis mer

Etter tilberedning ser innholdet mer ut som det nok også burde på pakken: Som oppvarmede, frosne grønnsaker.

Jeg tviler ikke på at grønnsakene har sett ut som på bildet før de ble lagt til frysing - men det er et godt stykke unna det ferdige resultatet, og skaper definitivt en viss skuffelse.

Stabburet Pai bacon&brokkoli

Det første som overrasker med paien fra Stabburet er hvor liten den er - den er nemlig ganske mye mindre enn esken den er emballert i.

Når man så sammenligner bildene på emballasjen med den ferdig tilberedte paien, er det absolutt noen likheter, men det er veldig mye mindre bacon og brokkoli i live-versjonen sammenlignet med paien på bildet, som bugner av grønnsaker og bacon.

Vi gir godkjent, men dette er helt på grensen, mener vi.

Stabburet Pai. Foto: Berit B. Njarga
Stabburet Pai. Foto: Berit B. Njarga Vis mer

Rema 1000 Kylling Chop Suey

Chop suey-ferdigretten fra Rema en skuffelse - med stor s.

Bildet på pakken viser fram friske, sprø grønnsaker og ser sunn, fargerik og fristende ut.

Den ferdig oppvarmede retten har en sausete konsistens, triste, brunaktige farger og slappe, overkokte grønnsaker. Det ser rett og slett ikke ut som den samme maten på bildet. Dette skyldes og at det på bildet er tilsatt flere ingredienser, enn de man faktisk finner i ferdigretten, både fersk koriander, vårløk, stangselleri og sesamfrø.

Rema 1000 Kylling Chop Suey. Foto: Berit B. Njarga
Rema 1000 Kylling Chop Suey. Foto: Berit B. Njarga Vis mer

Hanne Jørgensen, kategorisjef for ferdigmat og middag i Rema 1000, er enig i at forskjellen på ferdig rett og emballasje er for stor.

- Vi i Rema 1000 vil selvsagt at det ferdige produktet skal ligne så mye på emballasjen som mulig. I dette tilfellet ser det ut som det er litt for stor forskjell, og det skal vi prøve å få ordnet opp i, sier Jørgensen.

Hun sier videre at de ønsker å inspirere kundene, og at det skal sies at det står skrevet på boksen at bildet er et serveringstips.

Rema 1000 Ekte italiensk pizza pepperoni

Noen ganger går det også an å bli positivt overrasket over ferdigmaten - som var tilfellet for pizzaen fra Rema 1000.

Selv om det er noen forskjeller mellom bildet på pizzaesken og det ferdige resultatet, synes vi den ferdige pizzaen ser mer innbydende ut enn på emballasjen. Fargen er mer gyllen, og det er mer paprika på pizzaen enn det bildet tilsier. Dessuten ser den mer hjemmelaget ut enn på bildet på emballasjen.

Bon apetitt!

Rema 1000 Pizza Pepperoni. Foto: Berit B. Njarga
Rema 1000 Pizza Pepperoni. Foto: Berit B. Njarga Vis mer