Bildemanipulering i boligbransjen

Selv om både hus og hage er dyvått, er himmelen, nesten uten unntak, alltid blå i salgsprospektene. Juks og fanteri, sier vi, selv om kanskje de fleste av oss ville gjort det samme om vi var så uheldig å måtte ta bilder av boligen på en grå dag. Men hvor stor har ansiktsløftningen lov til å være?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


Skyfri himmel

Vi har, den siste tiden, mottatt tips fra en rekke lesere som stiller spørsmål ved tydelig manipulering av bilder i boligannonser. Det være seg evig solskinn, likt skymønster bak ulike hus - eller bilder der skjemmende elementer i nærområdet rett og slett har blitt retusjert vekk.

Vinkelen bilder tas i, er et annet ankepunkt. En kan selvfølgelig selv velge hva man vil ta bilde av, men hvor mye kan en jukse med bildevinkelen?

Virtuelle presentasjoner eller renderings som det ofte kalles, er heller ikke noe uvanlig syn i boligannonser. Når det gjelder nybygg eller uferdige prosjekter, er dette ofte den eneste illustrasjonen som er tilgjengelig, og det er fint å kunne få en idé om romfølelse og planløsning om en skal kjøpe før bygget står ferdig.

En annen situasjon, vi finner litt hardere å svelge, er om en selger en brukt bolig, men fremdeles kun har de opprinnelige virtuelle bildene å vise til.

Hvor mye har en plikt til å opplyse om i en annonse? Og i et prospekt?

Samme himmel to helt forskjellige steder.
Samme himmel to helt forskjellige steder. Vis mer


BILDESPESIAL: Trykk her for å se en rekke eksempler på bildemanipulering.

Eller trykk her for å lese hva eiendomsmegleren sier om et av eksemplene i bildespesialen.

Bransjen har fokus på problemet

Finn Tveter i Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) sier at bildemanipulering og hvor grensen går for hva man kan tukle med, er et tema bransjen er opptatt av.

- Det er vanlig i markedsføring å få produktet sitt til å se pent ut - i penest mulige omgivelser, sier Tveter.

Fra blå himmel til vidvinkel:
Som eksempel nevner han det å bytte ut en overskyet himmel, med en lyseblå. - Jeg ser det som helt uproblematisk å legge inn blå himmel i bilder. Det er helt tilfeldig om det er sol eller grått vær når bilder skal tas, og det skal ikke ha noen ting å si for hvordan boligen fremstår.

Det er også vanlig praksis å bruke vidvinkelkamera i små leiligheter, noe som er ansett for å være uproblematisk. Problemet oppstår når bildene gir et annet inntrykk enn det virkeligheten gjør.

- Er markedsføringen uriktig eller av annen grunn urimelig, som for eksempel å flytte på et bygg, en motorvei eller en fabrikk, blir det straks mer komplisert, fortsetter Tveter til DinSide Bolig.

Hovedtrekket er jo at bildene skal gi en korrekt fremstilling av virkeligheten. Problemet blir når en potensiell kjøpers oppfatning av en bolig blir vesentlig endret ved befaring i forhold til det som fremkommer i et prospekt.

- Det er mange gråsoner her, sier Tveter.

- For eksempel: En hage med mange trær kan skjule sjenerende elementer som stygg utsikt eller ledninger i sommerhalvåret. Spørsmålet blir da om man bløffer om disse tas vekk på bilder tatt om vinteren - når du uansett ikke ser dem hele sommerhalvåret?

Som hovedregel mener Tveter at en ikke bør retusjere bort elementer som vil fremkomme ved visning.

I tekst og bilder

Tveter peker på at det er mange gråsoner, som ikke bare går på direkte manipulering av bilder. Utelukking er en annen måte å unngå å opplyse om problemområder på.

Et annet eksempel er at en kan regulere en del ved å velge retningen eller vinkelen på bildene man tar. For eksempel, en bolig plassert ytterst på et stup: Må man ta bilde av dette? Dette vil for eksempel være et stort problem for en familie med små barn.

- Mitt råd er at om noe på en vesentlig måte skjemmer en bolig eller eiendom, så vil det være uklokt og feil å ikke nevne noe om dette i et prospekt. Spesielt om bilder er manipulert.

Det eneste du trenger å gjøre er å inkludere en setning av typen "Vi gjør oppmerksom på at leiligheten ligger i et bratt område, som ikke er barnesikret."

Annonse og prospekt

Det er også viktig å tenke på forskjellen mellom en annonse og et prospekt. En annonse vil sjelde gi den fulle sannhet om et objekt. Den består av bilder og en kort tekst, selv om enkelte Internettannonser nok kan gi inntrykk av å være utformet som et prospekt.

- Be gjerne om å få et prospekt før du kommer på visning. Det er prospektet det skal dømmes etter, og det er det som stilles størst krav til. Her bør alltid faktorer som forringer boligens verdi være inkludert.

Ris til egen bak

Men lønner det seg å lokke folk til visning med manipulerte bilder? - Utover den store bølgen av blå himmel på nettet, på tross av elendig maivær, tror jeg ikke det er så mye av dette, sier Tveter. - Om en lurer folk til visning, og de umiddelbart ser en stor mangel vil den første tanken være at de er skuffet.

Hvem har ansvaret?

"Eiendomsmegleren vil utvilsomt være ansvarlig for fotografier/tegninger han eller hun selv skaffer til veie og som blir benyttet i markedsføringen av boligen eller prosjektet," skriver Monica Viken, høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI i Oslo i artikkelen "Villedende illustrasjoner i boligannonser" i bransjemagasinet Megleren. Hvordan eiendomsmegleren skaffer bildene vil ikke ha noen betydning.

"Det vil derimot være et spørsmål om hvem som er ansvarlig dersom oppdragsgiver selv skaffer bilder, illustrasjoner eller arkitekttegninger som ønskes benyttet."

Viken viser til markedsføringsloven, i hovedsak §2 (1): Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.

Hun skriver videre: "Ifølge forbrukerombudets retningslinjer for markedsføring av bolig vil det ved prosjektsalg stilles ... særlig strenge krav til sakling og fyldig informasjon," og poengterer: "Selv om prosjektet beskrives nærmere i den medfølgende tekst, stilles det etter markedsføringsloven strenge krav til at markedsføringen skal kunne forstås uten nærmere analyse. Det avgjørende er det hovedinntrykk som annonsen gir."

Hva sier Forbrukerombudet?

Magne Eek i Forbrukerombudet sier seg enig i at det er et skjønnsspørsmål om når bildemanipulering bryter med markedsføringsloven, og at en må vurdere enkeltsaker individuelt.

- Generelt kan jeg si at det vil være svært uheldig om bildene blir endret såpass drastisk at det vesentlig endrer forbrukers oppfatning av boligen, sier Eek.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!