25.000-kroners TV ubrukelig etter seks år

Må kaste TV til 25.000 kroner. - Kan ikke forvente at en toppmodell skal bli ubrukelig etter kun seks år.

REAGERTE MED VANTRO: Steffen Bang kjøpte en Samsung toppmodell til 25.000 kroner for seks år siden. Nå har strømforsyningen tatt kvelden, men Samsung har ikke lenger reservedeler på lager og henviser til at de ikke er forpliktet til å ha reservedeler i mer enn fem år. Foto: Privat
REAGERTE MED VANTRO: Steffen Bang kjøpte en Samsung toppmodell til 25.000 kroner for seks år siden. Nå har strømforsyningen tatt kvelden, men Samsung har ikke lenger reservedeler på lager og henviser til at de ikke er forpliktet til å ha reservedeler i mer enn fem år. Foto: Privat Vis mer

- Jeg er så utrolig skuffet over Samsung, sier Steffen Bang til Dinside.

For seks år siden gikk Bang grundig til verks og leste seg opp på TV-tester, før han landet på Samsungs toppmodell.

Nå, etter seks år, har strømforsyningen tatt kvelden. Det betyr at TV-en ikke lenger kan skrus på. Dette kunne blitt fikset ved å bytte strømforsyning, men den gang ei:

Samsung har ikke reservedeler til denne TV-en på lager lenger.

- Ikke godt nok

- På slutten av 2013 bestemte jeg meg for å «kline til» med et ordentlig godt TV jeg ville være fornøyd med i mange år. Det ble 64-tommers plasmaskjerm PS64F8505STXXE, en av toppmodellene fra Samsung til 25.000 kroner, med plasmateknologi som hadde fått mye skryt i tester, forteller Bang.

- I januar i år blir strømmen på TV-en først ustabil før den konker helt ut etter et par dager, selvfølgelig året etter at garantien har gått ut. Typisk og ergerlig, men sånt skjer, selv om man bør forvente at en powerenhet skal vare lenger, sier han videre.

Han forteller at han bestilte reparasjon av TV-en, men at han etter noen dager får beskjed fra Samsungs servicepartner Elesco, at Samsung har gitt beskjed om at de ikke lenger har powerenheter eller reservedeler til denne TV-en, og at det da ikke er noe å gjøre. TV-en kan ikke repareres.

- TV-en til 25.000 er da altså ureparerbar og bare å kaste etter bare seks år - bare på grunn av en standard powerenhet, sier Bang, som selv sier han reagerte med vantro da de sa at TV-en ikke kunne repareres og han skjønte at den bare måtte kastes.

- Jeg vet Samsung ikke plikter å holde seg med reservedeler lenger enn de fem lovpålagte garantiårene, men av kunde- og forbrukerhensyn burde de det. Det er som kunde ikke å forvente at et relativt dyrt TV skal kunne gå i stykker etter seks år og ikke la seg reparere, uttaler Bang til Dinside.

Han mener Samsung i slike tilfeller burde beklage at det ikke er mulig å reparere en tross alt dyr og ganske ny TV, og at de burde gitt kunder i slike situasjoner en rabatt på en ny Samsung TV.

- Nå er det bare «too-bad», og det synes jeg ikke er godt nok, sier Bang.

- Ikke særlig miljøvennlig

Han uttaler også til Dinside at han er kritisk til praksisen med å måtte kaste en ellers helt fin TV på grunn av en liten defekt komponent, i lys av at det ikke er særlig miljøvennlig.

Bang understreker at han er kjent med at Samsung har sitt på det tørre juridisk, men uttaler at en forbruker ikke kan forvente at en toppmodell skal bli helt ubrukelig og ureparerbar etter bare seks år når det ikke har vært noen ytre påvirkninger eller uhell - men noe han hevder kun er et forretningsvalg om å slutte med reservedeler.

Dinside har fått innsyn i dialogen som Bang har hatt med kundeservice hos Elesco og Samsung. Der henvises det ganske riktig til at reservedel av den defekte enheten ikke lenger finnes.

De henviser til at de følger Forbrukerkjøpsloven og at de ifølge den plikter å stille med reservedeler innenfor produktets reklamasjonstid, som i dette tilfellet er fem år.

De vil heller ikke imøtekomme Bangs forslag om en rabattert, ny TV - og henviser også der til at dette faller utenfor både garanti og reklamasjonstid.

Samsung: Forholder oss til gjeldende lovgivning

Dinside har kontaktet Samsung og spurt hva de vil si til Bang og andre i samme situasjon. Vi har også bedt om svar på hvorfor de ikke har reservedeler utover reklamasjonstida og om de har forståelse for at kunden synes det er for dårlig at de ikke kan reparere TV-en.

Til dette gir Samsung følgende svar:

- Samsung tilbyr et stort antall produkter, og det vil således ikke alltid være mulig å framskaffe reservedeler til eldre produkter som er gått ut av produksjon. Samsung forholder seg til den enhver tid gjeldende lovgivning, både hva gjelder forbrukers reklamasjonsrett og plikten til å kunne tilby reservedeler eller kunne reparere et produkt. Uavhengig av dette, vil Samsung i mange tilfeller kunne tilby reservedeler etter utløpet av reklamasjonstida. Vi er opptatt av at våre kunder skal være fornøyde, og ber de ta kontakt med oss dersom de har spørsmål rundt reklamasjon eller reparasjon.

- Enorm ansvarsfraskrivelse

Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender, synes det er uholdbart at en seks år gammel TV blir avfall fordi den ikke kan repareres, og uttaler at det er en enorm ansvarsfraskrivelse fra produsenten:

- At en seks år gammel TV ikke kan repareres, og derfor blir til avfall, er absolutt ikke holdbart, om det er så er innenfor regelverket eller ikke. Vi skal halvere utslippene våre innen 2030, og dette er en enorm ansvarsfraskrivelse fra produsenten sin side, sier Riise til Dinside og legger til at produksjon av ny elektronikk har enorme konsekvenser både for mennesker, klima og miljø.

Også Forbrukerrådet er kritiske til at det ikke finnes reservedeler utover reklamasjonsperioden.

Caroline Skarderud, jurist i Forbrukerrådet, sier til Dinside at de synes praksisen er urovekkende:

- Når produkter lages uten mulighet til reparasjon, vil det kunne føre til et avfallsproblem, og vi synes det er en urovekkende trend at mange produkter ikke kan repareres utover reklamasjonstida, sier hun og legger til:

- At produkter kan repareres er bra både for miljøet og også for lommeboka til forbrukerne. Vi er for strengere krav til reparerbarhet slik at det blir enklere for forbrukerne å ta gode valg også med tanke på miljø.

- Saken er tapt

Skarderud sier til Dinside at slik det er i dag, når produsenten ikke har reservedeler og det er utenfor reklamasjonsperioden, må man anse saken som tapt:

- Som det er i dag, når man har et produkt som går i stykker utenfor reklamasjonstida og man ikke har en reklamasjonssak, må man anse saken som tapt eller prøve å finne andre deler på egen hånd. Og der det ikke er mulig, vil man ikke kunne reparere produktet, noe vi mener er uheldig, sier Skarderud til Dinside.

Hun poengterer også at Forbrukerrådet er opptatt av at produkter skal kunne repareres og at de synes det er svært positivt at produsenter legger opp til tilgang av reservedeler også ut over garanti- og reklamasjonsperioden.

EU skjerper krav om reparerbarhet

Skarderud viser til de nye reglene fra EU som er i anmarsj, som skal gjøre det enklere å reparere husholdningsprodukter.

- De nye kravene innebærer at reservedeler på enkelte produkter skal være tilgjengelig i sju til ti år. Og produsenten må sørge for levering av reservedelene innenfor 15 arbeidsdager, forteller Skarderud.

De nye økodesignkravene til reparerbarhet ville kunnet hjelpe Bang dersom de hadde trådt i kraft.

Men det gjør de ikke før til neste år.

Det er altså en endring i økodesignforskriften som er på vei, som setter krav til blant annet miljøvennlig utforming og økt reparerbarhet.

De nye reglene krever at det skal være reservedeler tilgjengelig i opptil ti år, avhengig av hvilket produkt det er snakk om - og i noen tilfeller er det også ulike krav til ulike reservedeler. Men det er da uansett krav til minst sju år, og maks ti.

For fjernsyn gjelder samme regler som for alle elektroniske skjermer: De må ha reservedeler tilgjengelig i minst sju år etter at siste enhet ble produsert.

Ifølge NVE, vil disse kravene tre i kraft i mars 2021. Etter det er det kun lov til å selge restproduktene som eventuelt er på lager i butikkene.

- Fra 1. mars 2021 er det kun lov å bringe i omsetning i EU og EØS elektroniske skjermer som er utformet i tråd med kravene om for eksempel reparerbarhet. Produkter med gammel design og som ble brakt i omsetning før virkningsdatoen 1. mars 2021, kan fortsatt selges til lageret av er tomt, forteller Kirsti Hind Fagerlund, seniorrådgiver i Energiavdelingen ved Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).

Kravene om økodesign, miljøvennlig utforming og økt reparerbarhet vil også gjelde flere typer elektronikk, som vaskemaskiner, oppvaskmaskiner, kjøleapparater og kombinerte tørke- og vaskemaskiner.

I de nye økodesignkravene ligger også krav til energibruk og energimerking.

- Bør gjelde for all forbrukerelektronikk

Både Forbrukerrådet og Framtiden i våre hender uttrykker at de er glade for de nye kravene om reparerbarhet, og Riise kommenterer at dette er noe de har ventet lenge på.

- Vi er veldig positive til de nye reglene, de vil være gunstige både for forbrukerne generelt og for miljøet, sier Skarderud.

- Det er bra at det er varslet nye krav til reparerbarhet, og dette har vi ventet veldig lenge på. Både Norge og EU har uttalt høye ambisjoner for sirkulær økonomi, og det haster å få dette på plass, sier Riise.

Som vi har nevnt, gjelder de nye reglene for et utvalg av husholdningselektronikk, som vaskemaskiner, skjermer og noe annet - men Riise kritiserer at det ikke gjelder for mobiltelefoner og datamaskiner og sier kravet bør gjelde for all forbrukerelektronikk.

- Det nye regelverket gjelder ikke for reparasjon av mobiltelefoner og datamaskiner, på tross av at dette har vært et tema i mange år nå. EU planlegger å jobbe videre med dette, og her må regjeringa virkelig komme på banen for å sikre retten til å reparere alle typer forbrukerelektronikk – inkludert mobiltelefoner og datamaskiner, sier Riise til Dinside.