10 håndverker-råd

OPAK (byggebransjens kompetansesenter) opererer med disse 10 rådene til deg som skal kjøpe håndverkertjenester.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Rådene skal begrense det økende tallet på tvister mellom forbrukere og håndverkere. Generelt bør du sjekke om håndverkerne er sertifisert og har kompetanse.

Bruk bare håndverkere som er tilknyttet mesterlaugene, og jobber i et firma som er registrert i brønnøysundsregisteret. Be også om referanser, som du ringer til.

1. Lag bruksanvisning

For å unngå uenighet om hva du skal ha gjort, bør du utarbeide en presis beskrivelse av arbeidet håndverkeren skal gjøre.

2. Bruk anbud

Send beskrivelsen til flere ulike håndverkerfirmaer som du vet er seriøse, og be om et pristilbud med moms.

3. Lag en skriftlig avtale.

Avtalen må fastslå hva som skal gjøres, når arbeidet skal være utført og prisen for det hele. Få inn en klausul om dagbøter ved forsinkelser.

4. Kjenn loven

Gjør firmaet oppmerksom på at du kjenner det Lov om håndverkertjenester sier om reklamasjon, garanti og erstatning.

5. Ikke betal på forskudd.


Firmaer med dårlig økonomi krever ofte det. I en tvistesak kan du risikere ikke å få noe som helst.

6. Press med pengene

Blir håndverkerne ikke ferdige til avtalt tid, bør du kreve at firmaet betaler dagbøter. Et annet effektivt virkemiddel er å holde tilbake betaling for arbeidet.

7. Hev kontrakten

Krev kontrakten hevet dersom håndverkerne ikke stiller opp eller ikke gjør jobben som avtalt. De eneste gyldige grunnene til det er sykdom, ekstremt vær, streik, lockout eller andre forhold som håndverkerens ikke kan påvirke.

8. Godta ikke unnskyldninger

En del firmaer bruker unnskyldninger som at de har ”mye å gjøre” eller at arbeidet tar "uforutsett lang tid". De kan etter loven ikke bruke dette som årsaker til forsinkelser.

9. Gå gjennom arbeidet

Når jobben er ferdig utført, må du grundig undersøke arbeidet. Gå på befaring sammen med håndverkeren og skriv ned eventuelle feil og mangler. Du kan også benytte en utenforstående takstmann til dette.

10. Husk fem år

Glem ikke at du har fem års reklamasjonsrett etter Håndverkerloven. Feil og mangler må meldes skriftlig til håndverkerfirmaet "innen rimelig tid". Det vil si med en gang du oppdager feilen eller du burde ha oppdaget den. Du har undersøkelsesplikten.