Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Volvo XC60 (2009)

Med sikkerhet og komfort i en usedvanlig lekker innpakning, slo XC60 ned som ei bombe i bilverdenen for få år siden. Nå er den en av de mest ettertraktede SUV-ene på bruktmarkedet...

Både konkurrenter og bilkjøpere ble nok tatt litt på senga da Volvo introduserte XC60 i 2008. For Volvo lå nok under radaren til de fleste selv om storebror XC90 var på pletten mange år i forveien. Men modellen smalt til og ble kjapt klassens bestselger blant premium-SUV’er som Audi Q5, BMW X3 og Mercedes GLK. Et lekkert utseende med myke former, bra komfort og høyt sikkerhetsnivå skulle sikre kunder i tillegg til gunstigere priser enn de tyske. I begynnelsen fikk du bilen fra 513 900 kroner med 2,4-liters dieselmotor på fem sylindre. En forhjulsdreven variant er også tilgjengelig her, men den er omtrent like populær som softis på Tynset midtvinters. På utstyrsfronten varierer Volvo mellom utstyrsnivåene fra Kinetic til Summum. Toppnivået byr på mer eksklusive paneler innvendig og eksempelvis skinnseter inkludert. I senere tid har også varianten R-design, som minner om Audis S-line (mer sporty utseende), kommet til. Sikkerheten tok nye steg med XC60, blant annet kollisjonsvarslingssystemer.

LES OGSÅ:

Motorutvalget varierer for det meste blant store dieselmotorer. Testbilen har 2,4-liters motor på 163 hk og en heller treig automatkasse som bidrar til 0–100 på 10,9 og en toppfart på 190 km/t. Dreiemomentet ligger på 340 Nm mellom 1750 og 2750 omdreininger. Snittforbruket opplyses til 0,68 liter pr. mil. XC60 er også en bil for velsituerte, aktive friluftsfolk. Godt da å vite at den kan trekke med seg 1800 kilo hengervekt. Det er komfort Volvo spiller på med XC60, og der er den blant de beste i klassen. Firehjulstrekksystemet er av Haldex-typen, som flytter krefter til bakhjulene ved behov.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Innvendig i XC60 avhenger inntrykket veldig av hvilket utstyrsnivå bilen har. En ribbet Kinetic-versjon kan oppleves som solid, men stusslig. Testbilen har Summum-nivået med utsøkte fargekombinasjoner og kremaktige, lyse skinnseter. Interiøret er selvsagt fortsatt moderne, pent og bærer minimal preg av slitasje. Men det er litt rart er det å stirre inn i den store åpningen hvor navigasjonsskjermen skulle vært. Det ser tomt ut uten. Ellers er det lite vi savner her. Du sitter meget bra i Volvoen, selv om skinnet kan være litt for glatt. Bakseteplassen er bra, mens bagasjerommet kan betraktes som middels med sitt volum på 490- til 1450 liter. De utvendige målene er temmelig like Audien. XC60 er 4,63 meter lang og 1,89 meter bred.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
XC60 er det litt mer diskret og prisgunstige alternativet til rekken av tyske premium-SUV’er. Du blir ikke oppfattet som arrogant i denne samtidig som du ikke går glipp av luksusen de andre byr på. Kjøreegenskapene er ikke finslepet i retning sport, men heller i retning av komfort som sammen med sikkerhetsstandarden, viser at du setter familien først. Volvos XC-program er en suksess som ruller videre med XC40 rett rundt hjørnet, og ny XC90 på lur. Se ikke bort fra flere modeller fremover! XC60 er hva mange familier drømmer om, men den blir ofte for dyr. På bruktarenaen er den nå bra prisgunstig, selv om vi ser den er meget etterspurt. Det gjelder å bruke tid på å finne ”riktig” bil med utstyret du vil ha, riktig motor og for all del – styr unna forhjulstrekk!

Testresultat

Volvo XC60

En soleklar vinner i klassen på de fleste punkter

Mer komfort enn kjøreglede

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil