Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Volkswagen Golf MK3 GTI (1994)

Dette var ikke Volkswagens mest sportslige øyeblikk. Hvorfor denne Golfen fikk GTI-merke på bakluka, er et mysterium. Men den er relativt sprek, og kan fremstå som et ålreit bruktkjøp for spesielt interesserte…

Golf GTI er et kjært begrep hos autofile, og spesielt hos Volkswagen-entusiastene. Og de er det mange av. MKI var verdens første ”hot hatch” da den kom i 1976, med 110 hester på 810 kilo var den en skikkelig lommerakett. MKII dukket opp i 1984, først med tilsvarende motor på 112 hester, så i en hårreisende G60-utgave med 160 hester.

LES OGSÅ:

Det lå an til at verden skulle få en helt spinnvill GTI da tredje generasjon Golf kom på markedet i 1991. Men slik skulle det altså ikke bli. I stedet satte de inn en kjip toliter. 115 hester var kanskje mye i 1976, men nå hadde Golf lagt på seg så mye at den rett og slett virket litt slapp. Mot slutten av modellens liv fikk den riktignok 16 ventiler og 150 hester, noe som bedret prestasjonene en del.

Men det hjalp ikke mye på vegholdningen; Golfen har utrolig myk fjæring. Jo da, det står GTI bak på rumpa, det står GTI i vognkortet og GTI preget inn i rattet. Men fjæringa, den er i beste fall GL. Hvis du derimot glemmer tittelen og ser på bilen helt isolert, er dette en svært sprek og komfortabel liten bil. Bruker du litt turtall, våkner de 115 hestene og lar bilen holde følge med tilsvarende spreke moderne biler ut av lyskryssene. En fin kjøreopplevelse, helt til du kommer litt for fort inn i en krapp sving…

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Noen GTI’er fikk skinninteriør. Det har ikke vår testbil. Setene har likevel god sidestøtte og virker relativt slitesterke. Ellers er dette en helt vanlig Golf uten de store overraskelsene, noe de fleste har vært borti før.

Oppsummering
Hvis du glemmer at den har GTI-merker og heller ser på den som en godt utstyrt, sprek og komfortabel konebil blir du ikke skuffet. Men i lyskryssene har du lite å stille opp med, med mindre du finner en av de senere utgavene med 16V-motor. Men heller ikke da er det snakk om noen landeveisrakett.

Foto: Autofil Vis mer

Det største ankepunktet er derimot ikke motoren, men tilstanden på de fleste eksemplarene. De er rett og slett brukt opp, alle som en. Rust er svært vanlig, og siden eierne har kjøpt de fordi det står GTI på bakluka, har de blitt kjørt deretter. Noe bilen egentlig ikke liker… Finner du et pent eksemplar med lav kilometer, må du ofte gi en arm og et bein for den. Og det er det rett og slett ikke verdt…

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Volkswagen Golf MK3 GTI (1994)

En praktisk klassiker med mye plass

Ikke en GTI for alt i verden