Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Volkswagen Golf (2004)

Golf står som en bauta i det norske bilmarkedet, både som nybil og bruktbil. Men er Norges mest solgte bil like god etter noen år på veien?

Tyskerne satte standarden allerede i 1974, da første Golf så dagens lys. Siden har de fortsatt å gjøre det ved hvert generasjonsskifte og dermed har de selv navngitt klassen, der mange konkurrenter forsøker å kapre kunder. Bilen vi nå kjører er femte generasjon som kom til Norge mot slutten av 2003.

LES OGSÅ:

Den tok et steg opp fra forgjengeren både når det gjaldt plass, utseende, teknikk og kjørefølelse. Såpass avansert var den at for eksempel bakstillingen på bilen faktisk gjorde bilen for dyr i produksjon, noe tyskerne endret på til sjette generasjon.

Foto: Autofil Vis mer

Med denne Golfen kom også dieselsalget for fullt og den nye dobbeltclutch-girkassen, DSG, som også testbilen er utstyrt med. Utvalget er rikholdig med mange motorer fra små bensinmotorer på 1,4-liter til stor GTI og R32 med hele 250 hester og firehjulstrekk. Dieselutgavene strekker seg fra 1,9-liters 90 hester til 2-liter med opptil 170 hk. Vår bil har den velkjente pumpedyse-dieselen på 105 hester fra en 1,9-liter. Dreiemomentet ligger på 250 Nm og bilen klarer 100 km/t fra stillestående på 11,2 sekunder mens toppfarten er 185 km/t. Snittforbruket ligger på 0,56 l/mil.

Foto: Autofil Vis mer

Det gjelder å ha tunga rett i munnen for utvalget Golf er stort. Ikke bare er det et utall motorer å velge blant. Den kom også i karosseriformene Golf Plus, stasjonsvogn, og en spesiell variant av Plus’en kalt Cross. Utover dette er det utstyrsvariantene å forholde seg til fra Trendline, Comfortline, Sportline og til Highline. Golfen ble produsert mer eller mindre uforandret fram til det som skulle vært en facelift, men som noe overraskende ble kalt en ny generasjon sto klar i 2008.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Om Volkswagen hadde brukt penger på avansert understell, kunne det virke som de hadde spart på interiøret. Finishen lå ikke over Golf 4 og det oppleves som de har kuttet kostnader. Kanskje for å skille modellen fra Audi A3. De strammet nok også inn på støyisolasjonen ettersom påfallende mye veistøy trenger gjennom inn til kupeen.

Men enhver fører finner seg fort vel til rette her. Lettbetjent, gode innstillingsmuligheter, ålreite seter og fin oversikt preger interiøret. Størrelsen er på det jevne i klassen og bilens ytre mål er 4,2 meter lengde, 1,76 meter bredde og 1,48 cm høyde. Bagasjerommet tar fra 350- til 1300 liter.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Du tar ingen sjanser ved å velge Golf og den treffer godt inn i alle sosiale lag. Utvalget er enormt når det kommer til motoralternativer og utstyrsmuligheter, i tillegg til at Golf kommer i flere karosserivarianter og med mulighet for firehjulstrekk. Det gjorde den lenge til Norges mest solgte bil, noe som tilsier at utvalget brukt er enormt.

Modellen er en målestokk for konkurrentene og med nivået på komfort, kjørefølelse og omgjengelighet er ikke det rart. Ellers er den jevnt over god på det meste. Kvalitetsfølelsen ligger over japanerne og i sum er dette en bil som passer alle.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Volkswagen Golf V

God ergonomi og komfort, enormt utvalg

Støy fra hjul og dieselmotor, dyrere enn konkurrentene