Dette er Flåklypa-samlingen til Jan Tore Kopperud. Han har sporet opp, samlet og bygget komplett samling av bilene i Flåklypa Grand Prix.  Foto: Knut Arne Marcussen
Dette er Flåklypa-samlingen til Jan Tore Kopperud. Han har sporet opp, samlet og bygget komplett samling av bilene i Flåklypa Grand Prix. Foto: Knut Arne MarcussenVis mer

Vokser aldri fra Flåklypa

Etter å ha leitet i over 18 måneder verden over og svidd av nærmere 15 000 kroner på lekebiler og dokker, har barnedrømmen gått i oppfyllelse for Jan Tore. Nå er Flåklypa-samlingen komplett.

– Jeg husker veldig godt da jeg så filmen for første gang. Jeg var rundt seks år og var på kino rett etter premièren med foreldrene mine. Det ble til at jeg kom tilbake og så den 13 ganger. De siste gangene orket ikke mamma og pappa å være med inn i kinosalen en gang, ler Jan Erik i dag.
Han får nærmest stjerner i øynene når han innlevende forteller om sitt møte med det som i tillegg til å være den største kinosuksessen i Norge, også må sies å være den optimale filmen for alle autofile. Med sengetøy, LP-plate og puslespill fra filmen og Il Tempo Gigante som lekebil, spant bilinteressen videre for Jan Tore som i dag jobber som produktansvarlig hos bilimportøren Harald A. Møller.

For noen år siden begynte trangen til en gjenforening med Flåklypa å melde seg.
- Når jeg går inn for noe, vil jeg gjøre det hundre prosent. Derfor ville jeg skaffe hele samlingen med alle bilene fra selve billøpet. Den oransje bilen, en Bertone Carabo, kjent som bilen til italieneren Ruffino Gassolini, var mest vrien å oppdrive.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Kjøpte på eBay
- Til slutt fant jeg den hos ei dame i Tyskland. Bjarne Sandemose sto for rekvisittene og bygget Il Tempo Gigante fra scratch. Resten av bilene fra løpet i filmen er hovedsakelig Politoys-lekebiler Sandemose antakelig kjøpte inn hos leketøysbutikker. Men de er gjerne modifisert slik som italienerens bil er, sier Jan Tore og viser hvordan motorlokket på originalen er fjernet, motoren flyttet opp og Sandemose har laget til en diger hekkspoiler for å få bilen til å passe inn i løpet.

Blodstrupmoens bil var også vanskelig å oppdrive.
-Den bilen heter i filmen Boomerang Rapido, som selvsagt er et fantasinavn. I likhet med de andre bilene, antok jeg at den også stammet fra en modellbil i skalaen 1:25. Å finne slike biler her hjemme er ikke lett, så det ble å søke etter det på eBay. Etter lang tids leting fant jeg ut at den er basert på en McLaren M8B, som var en populær bil fra Can-Am-løp på 60-tallet.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Møysommelig detektivarbeid
- Den var ikke å oppdrive i størrelsen 1:25, noe du faktisk også kan se i filmen. Skalaen er 1:20 og derfor er Blodstrupmoens bil noe større enn resten av startfeltet. Den stammer fra et byggesett i plast jeg fant hos en kar i Canada. Han hadde hatt det urørt i esken i 40 år. Detektivarbeidet mitt var komplett da jeg fant ut at det måtte være den bilen.
Riktignok også modifisert en del. Opprinnelig er den oransje, men Sandemose må ha malt den sort og latt det oransje være de karakteristiske stripene. Videre er det montert et gitter i hekken og cockpiten er bygget om slik at Mysil Bergsprekken får plass foran Blodstrupmoen. Noen av dekalene, blant annet startnummer 4, er i filmen benyttet på en av de andre bilene, forklarer Jan Tore.

– Men samlingen din består av mer også?

- Ja, det er kanskje ikke alle som vet at det ble gitt ut en LP-plate og bildebok fra filmen. Puslespill har jeg også i tillegg til modellfigurene fra to ulike opplag. Og så har jeg selvsagt sikret meg de to Solan og Ludvig-dokkene som kan snakke.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

10 000 for Il Tempo Gigante
Den utgaven du har av Il Tempo Gigante stående i monter var vel ikke billig?

- Nei, det er kanskje den mest strøkne i landet og den måtte jeg betale 10 000 kroner for.
- Er det verdt så mye?
- Ja, denne er helt intakt og som tatt ut av eske. Da koster de såpass.
– Hvordan er forholdet ditt til filmen i dag?
- Det er bra bortsett fra at jeg etter hvert blir oppmerksom på glippene. Ved en sekvens hvor Redor Felgen suser forbi målområdet med Il Tempo Gigante, kan du ved å benytte pauseknappen og klikke et og et bilde fremover se armene til en mann med filmklapperen et kort øyeblikk. Noen steder ser du også at de filmer over bakgrunnskulissene et kort øyeblikk og får med resten av studioet. Da faller idyllen litt.
- Vet du hvor mange ganger du har sett den?
– Åh, det må være minst 100 ganger. Men det er ingenting for en av tidenes beste filmer!

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Jan Tores Flåklypa-biler

Bil nummer 3 – kjøres av italienske Ruffino Gassolini (populært kalt djevelen fra Torino)

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Bertone Carabo – en konseptbil fra Alfa Romeo, designet av Bertone tidlig på 70-tallet. Modifisert med startnummer 3 og fjernet motordeksel. Motoren er flyttet opp så den er synlig og det er laget hekkspoiler av motordekslet.

Bil nummer 12 – kjøres av tyskeren Heinrich von Schnellfahrer (også kjent som fartsfenomenet med monokkel og glassøye).

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Abarth 2000 – Abarth er trimmingsspesialisten til Fiat og dette er en av deres sportsvogner. Til filmen er lekebilen fra Politoys modifisert med påmontert topplokk og forgassertrakter oppå motordekslet. Også ettermontert spoiler identisk med den du finner på Blodstrupmoens bil.


Bil nummer 5 – kjøres av svensken Ronnie Medel-Svensson (råskinnet fra Østerås)

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

McLaren Chevrolet – en 8-sylindret bil for den populære Can-Am-racingserien i USA og Canada. Gullbrun lakkering og startnummer 5 var kjennetegnene i filmen.

Bil nummer 8 – kjøres av argentineren Carlos Fandangio (mannen fra Pampas som året før gikk rett i fjellveggen uten å ta skade av det)

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Lola L&M 260 Can-Am – Disse ble bygget på slutten av 60-tallet for bruk i den nevnte Can-Am-serien. Modellen i filmen er også fra Politoys i skala 1:25 og ble solgt på 70-tallet. L&M-dekalene er i filmen fjernet og startnummer 8 ettermontert.


Bil nummer 4 – kjøres av irlenderen Jimmy McQuick (den eneste av førerne som ikke blir presentert av speakeren før løpet).

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Lola L&M 260 Can Am – faktisk er det to Lola L&M 260 Can-Am med I Flåklypa Grand Prix og denne er identisk med bil nummer 8. Denne er imidlertid lakkert blå (slik Jan Tore naturligvis også har tatt seg bryet med) og den er påmontert nye striper og startnummer.

Boomerang Rapido – kjøres av Rudolf Blodstrupmoen (med den synske Mysil Bergsprekken som andrefører)

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Mc Laren M8B – nok en bil fra Can-Am-serien, her med 12 sylindre. Bilen er noe større enn de andre ettersom den er bygget i 1:20. Som i filmen har også Jan Tore lakkert den oransje bilen sort foruten oransje striper. Snake Oil er skrevet på dekaler med spesialtusj, det er montert gitter i hekken og cockpiten er bygget om etter bilder fra filmen. Ser du etter er ikke rattet sentrert, men det er det heller ikke i filmen. Bøylen med vindu som er foran setet til Blodstrupmoen stammer egentlig fra et stabstag til modellbilen.

Il Tempo Gigante – kjøres av Reodor Felgen (lokal sykkelreparatør og oppfinner)

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Selvbygd bil – Denne ble laget til filmen av Bjarne Sandemose. Til filmen ble det laget to ulike størrelser, den største på cirka 2 meters lengde. Den ble brukt mest til detaljer og nærbilder. Den andre Il Tempo Gigante og Blodstrupmoens var bil fjernstyrte, slik at de kunne kjøres mot hverandre i enkelte sekvenser av løpet. Jan Tores bil er 100 prosent strøken, produsert av Normack AS rett etter lanseringen av filmen.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer