Vi tester BMW M5 mot Mercedes CLS 63 AMG på bane!

Dette er årets Autofil-duell. Begge bilene har over 500 hk, gjør null-til-hundre på litt over fire sekunder og koster over to millioner. Tommy Rustad setter begge på prøve på Rudskogen!

La oss ta et kort dykk i BMW M5s historie.
Den første 5-serien med M-logo kom allerede i 1980, da med en 3,5-liters motor på 218 hk. Navnet var M535i, og var en av de første virkelig lynraske sedanene i verden.

Likevel var ikke bilverdenen klar for det som kom i 1985. Den første M5-modellen så dagens lys året før på Amsterdam Motor Show og ble nå sluppet løs på veiene. Med hele 286 hk fra den brutale motoren hentet og videreutviklet fra legendariske BMW M1 var dette den raskeste sedanen i verden. Null til hundre gikk unna på 6,2 sekunder og toppfarten var nærmere 250 km/t.

Nummer to kom i 1989 i E34-skall, med en 3,6-liter på 315 hk (senere økt til 3,8 liter og 340 hk). Prestasjonene var ikke så mye bedre enn forgjengeren, men som bonus fikk du E34 også som stasjonsvogn.

Fra seks til åtte sylindre
Nummer tre, E39 som kom i 1998, tok derimot steget videre. Her ble rekkesekseren droppet til fordel for en sint V8 på 5 liter og 400 hk. Dette er en av de mest ettertraktede M5-modellene, med et diskret og stilrent ytre kombinert med vanvittige ytelser og gode kjøreegenskaper.

Men utviklingen stoppet på ingen måte der. Pakket inn i Chris Bangles elsk-eller-hat-design kom E60 M5 i 2005, med en fullstendig sinnssvak V10 på hele 507 hk. Spekket med høyteknologi, masse krefter og brutal SMG III-kasse ble dette en umiddelbar klassiker. Kanskje litt for spesiell for noen, men vi er sikker på at dette blir en ettertraktet bil blant entusiaster i lang tid.

Så fra ti til åtte sylindre...
Og da var vi kommet til 2012. Forbokstaven i chassis-koden er byttet til F, tallet er 10. Sylinderantallet er derimot ikke 10 lenger. Den syke motoren i E60 ble rett og slett for drøy, både i utslipp og i teknikk. I stedet har de gått tilbake til V8, men denne gangen med pustehjelp. Og ikke bare litt, heller. To turboer spinner rundt og hjelper bilen fra 0-100 på 4,4 sekunder. Velger du M-Drivers-Package har du også en toppfart på hele 305 km/t. I en firedørs sedan...

Men er den rå nok? Forrige generasjon M5 var kanskje litt FOR rå for noen, så mange frykter at BMW nå har gjort den for kjørevennlig og snill. Det er bare en måte å finne ut det på..! Vi slipper den løs på Rudskogen, der erkerivalen står og venter: Mercedes-Benz CLS 63 AMG...

Med 520 hk har den tilsynelatende ikke fortrinnet motormessig, men der tar du feil. For dreiemomentet er høyere enn hos BMW. Hele 700 Nm presses ut av den 5,5 liter store V8'eren, også denne med pustehjelp fra to turboer. Null-til-hundre? Nøyaktig det samme som M5.

Dette er "anybody's race"..!