Miljøvennlige hestekrefter møtes i Oslo. Lovens lange arm (og lange bein) bifaller: Rimac Concept One er tøff!  Foto: Stein Inge Stølen
Miljøvennlige hestekrefter møtes i Oslo. Lovens lange arm (og lange bein) bifaller: Rimac Concept One er tøff! Foto: Stein Inge StølenVis mer

Vi fikk passasjertur i hyper-elbil med 1088 hk

Rimac Concept One, en supereksklusiv, kroatisk elbil med 1088 hester ble vist for måpende tilskuere i Bergen og Oslo nylig. Vi var der - og fikk sitte på!

– Med denne knappen styrer jeg om bilen skal understyre eller overstyre, forteller Mate Rimac. Den 25 år gamle sjåføren forteller lidenskapelig om alle knapper og hendler inni den trange kupeen. Ikke rart siden han faktisk har utviklet bilen fra bunnen av. Det er intet mindre enn en kroatisk variant Christian von Koenigsegg som sitter ved siden av meg her. Bare med mer hår. Mye mere hår.

Oversteer-knapp
Knappen han viser til, er ulik noen annen jeg har vært borti. Ikke i form eller funksjon – det er en enkel liten svitsj i børstet aluminium som lar sjåføren veksle mellom tre kjøreprogrammer. Det som derimot er spesielt, er navnet på programmene over svitsjen som er merket «Torque Vectoring». De heter henholdsvis «Understeer», «Control» og «Oversteer». Dette er med andre ord en kar som vet hva han vil ha. En knapp som ordrett styrer om bilen under- eller overstyrer. Genialt. Men hvordan?

Bilverdenens kuleste funksjon? Her bestemmer du om bilen skal være understyrt, kontrollert eller overstyrt. Mate Rimac er glad i å sladde, og tror kundene deler lidenskapen. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Tidenes beste 4x4-system?
– Det unike med denne bilen, er at den har en elmotor i hvert hjørne. Det gjør at kreftene til hvert hjul kan justeres direkte, opptil tusen ganger i sekundet, forteller eieren stolt. Glem firehjulsdriftsystemet i Lancer Evo. Glem Haldex og Torsen og alt det andre tullet. Dette er fremtiden – et firehjulsdriftsystem uten differensialer, uten akslinger: En motor per hjul som svarer med lysets hastighet.

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Men du trenger ikke ha firehjulstrekk hele tiden. Mate fortsetter:
- Ser du disse to hendlene? Her styrer jeg om bilen skal være for-, bak- eller firehjulsdrevet. Alt kan justeres hele tiden, mens jeg kjører, forklarer han og dreier hendlene fra 0 foran og 150 bak til 100 foran og 100 bak. Og så tråkker han på gassen.

Her står bilen i bakhjulsdrevet modus. Ønskes firehjulstrekk eller (av en eller annen rar grunn) forhjulstrekk, kan det justeres når som helst. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Måtte i politiavhør
Det tar bare en brøkdel av et sekund fra vi satte i gang akselerasjonen til vi har tatt igjen trafikk. Trafikk som jeg kan banne på befant seg tre hundre meter fra oss bare et øyeblikk siden. Selve akselerasjonen skjedde så fort at jeg vet knapt hva som skjedde. Kroppen forstår ingen verdens ting. Dessverre er trafikken tett og fartsgrensene lave, så noen større demonstrasjon av kreftene enn dette får jeg dessverre ikke.

Rimacs skaper, Mate Rimac, sitter selv bak rattet under prøvekjøringen i Norge. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Vi stopper for å ta litt bilder. Mate forteller at han gjerne kan brenne litt gummi hvis jeg vil.
– Men ikke så mye. Jeg måtte inn i avhør hos politiet i går. Det vil jeg gjerne ikke gjenta, forteller han med et smil. For en fyr. Her sitter han i det eneste kjørbare eksemplaret, kulminasjonen av alle hans drømmer og ambisjoner, til en sannsynlig verdi av titalls millioner. Og så kjører han som om han deltok i Gumball 3000. Jeg tror nesten ikke det jeg ser gjennom linsa…

Hva skjer når du tråkker gassen i bånn med 1600 Newtonmeter tilgjengelig? Du kvester dekkene... Dette er forresten det eneste eksemplaret. Ikke at Mate Rimac lar seg skremme fra å brenne gummi av den grunn. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Uventet superbil-utfordrer
Det sier en del om mekanikken, når Mate Rimac kan spinne seg rundt i Bergen og Oslo uten så mye som et lite hikk fra drivlinjen. 1088 hester går rett ut i hjulene, som ikke har sjangs i havet til å finne feste med mindre samtlige motorer jobber samtidig og rattet peker rett frem. Men når asfalt og gummi snakker samme språk, gjør den lave hyperbilen 0-100 på 2,8 sekunder og gir seg ikke før den treffer 305 km/t.

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Med unntak av toppfarten er dette faktisk en direkte konkurrent til de nye hybrid-superbilene McLaren P1, LaFerrari og Porsche 918. Og når totalpakken viser seg å være så pålitelig at eieren selv bruker den som personlig leketøy over hele Europa, våkner de pengesterke interessentene. Flere kjøpere har allerede bestilt et eksemplar. Prisen, spør du? Den samme som Tesla Model S. Ganger ti...

Mate Rimac har i en alder av 25 år designet og konstruert sin egen elsuperbil. Flere har allerede lagt inn bestilling og bilene er under bygging. Inntil videre er denne unik i verden. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Den ser unektelig barsk ut med sitt strømlinjeformede, lave design og 20-tommers felger. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Miljøvennlige hestekrefter møtes i Oslo. Lovens lange arm (og lange bein) bifaller: Rimac Concept One er tøff! Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Hva skjer når du tråkker gassen i bånn med 1600 Newtonmeter tilgjengelig? Du kvester dekkene... Dette er forresten det eneste eksemplaret. Ikke at Mate Rimac lar seg skremme fra å brenne gummi av den grunn. Foto: Stein Inge Stølen
Rimacs skaper, Mate Rimac, sitter selv bak rattet under prøvekjøringen i Norge. Foto: Stein Inge Stølen
Mate Rimac har i en alder av 25 år designet og konstruert sin egen elsuperbil. Flere har allerede lagt inn bestilling og bilene er under bygging. Inntil videre er denne unik i verden. Foto: Stein Inge Stølen
Den ser unektelig barsk ut med sitt strømlinjeformede, lave design og 20-tommers felger. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Interiøret er en oppvisning i digitale displayer og touch-skjermer. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Bilverdenens kuleste funksjon? Her bestemmer du om bilen skal være understyrt, kontrollert eller overstyrt. Mate Rimac er glad i å sladde, og tror kundene deler lidenskapen. Foto: Stein Inge Stølen
Her står bilen i bakhjulsdrevet modus. Ønskes firehjulstrekk eller (av en eller annen rar grunn) forhjulstrekk, kan det justeres når som helst. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Den ser unektelig barsk ut med sitt strømlinjeformede, lave design og 20-tommers felger. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen