Hva får du hvis du spleiser sammen en Jeep Wagoneer og en Ferrari 365? Svar: Jerrari! Foto: Harrah's Automobile Collection
Hva får du hvis du spleiser sammen en Jeep Wagoneer og en Ferrari 365? Svar: Jerrari! Foto: Harrah's Automobile CollectionVis mer

Verdens første Ferrari-SUV!

Hva gjør du hvis du har flerfoldige millioner til gode, og Enzo selv svarer "nei" når du ber ham lage en stor, firehjulsdrevet Ferrari? Jo, du bygger en selv!

SUV og sportslige kjøreegenskaper lar seg stort sett aldri kombinere. Likevel har mange bilinteresserte en bisarr fascinasjon for store, tunge drog med gedigne motorer. Det går ikke fort framover, det går ikke fort rundt svingene, men det er særdeles dramatisk.

Det var sveistsiske Monteverdi som var først ute med serieproduksjon av sportslige SUVer allerede i 1976. De tok utgangspunkt i Land Rovere, puttet digre Chrysler V8-motorer under panseret og overøste de med luksus. Resultatet var spektakulært. Til tross for manglende vegholdning takket være grunnleggende fysiske lover, imponerte Monteverdi Safari stort og inspirerte en hel motorverden til å følge etter.

Monteverdi var tidlig ute med krefter og luksus i høyreiste firehjulstrekkere. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Lamborghini heiv seg på
Ti år senere, i 1986, dukket spinnville Lamborghini LM002 opp. Med V12-motoren fra Countach ble den maskuline SUVen mer enn rask nok, men de store kjøreegenskapene uteble. Et annet ankepunkt var drivstoff-forbruket. Dette løste Lamborghini på sedvanlig italiensk vis ved å utstyre bilen med en gigantisk 290-liters bensintank. Sånn, problem løst!

Porsche Cayenne, BMW X5M og X6M, Range Rover Sport og den kommende Maserati Levante viser at selv de mest sportslige merkene satser stort (bokstavelig talt) på SUV, også i framtida. Alle bortsett fra Ferrari. Selv om de har vist at de mestrer firehjulstrekk (Ferrari FF er sannsynligvis den morsomste 4x4-bilen vi har kjørt), nekter de å bli med på SUV-bølgen.

Ferrari FF har et avansert firehjulstrekk med to separate girkasser. Her under vår prøvekjøring i Italia i fjor. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Vi testet Lamborghini Aventador i Italia. Se video her!

Fikk nei av sjefen selv
Denne hardnakkede anti-SUV-politikken kan være en av de viktigste tingene som vil skille Ferrari fra andre bilmerker i framtida. Men de færreste er klar over at Ferrari diskuterte muligheten for å bygge en sportslig SUV allerede på 60-tallet. Grunnen? En sta og eksentrisk millionær ved navn William F. Harrah.

William Fisk Harrah fikk til slutt viljen sin og kunne kjøre rundt i en SUV med Ferrari-motor. Vis mer


Når han ikke var opptatt av å stifte hoteller og kasinoer, eller å gifte seg og skille seg med en av sine syv koner, var William en ivrig bilsamler. Og av en eller annen grunn hadde han bestemt seg for at en Ferrari-SUV var det beste fra to verdener. Ja, han var amerikansk.

Derfor gikk han til Enzo selv og la frem sine ønsker. Ferrari-sjefen ble ikke videre imponert, og ga amerikaneren avslag. Men det var ikke nok til å få Harrah på andre tanker.
I 1970, seks år før Monteverdi hadde ferdigstilt sin første Safari, var den klar. Basert på en 1969-modell Jeep Wagoneer og en Ferrari 365 fra samme år, fikk den det kledelige navnet "Jerrari".

Foto: Harrah's Automobile Collection Vis mer

Bygde to
Under panseret satt en 4,4-liters Ferrari V12 og interiøret ble prydet med utsøkt skinn. Støtdemperne ble oppgradert, men ellers ble det gjort lite for å forbedre bilens vegholdning. Det stemmer - bilen hadde bladfjærer i alle fire hjørner...
Til tross for den eksotiske V12-motoren under panseret, var prestasjonene heller labre. Null-til-hundre gikk unna på rundt 9,5 sekunder, og toppfarten var såvidt over 200 km/t. Men det gjorde ingenting. Harrah likte bilen så godt at han bygde en til, i 1977.

Dette er den andre Jerrarien. Ingen karosseriendringer her, bare en herlig Ferrari-V12 under panseret. Og bladfjærer. Foto: Harrah's Automobile Collection Vis mer

Denne var også basert på Jeep Wagoneer, men hadde ingen karosseri-modifikasjoner. Her fant du også en 4,4-liters Ferrari V12 under panseret, noe som gjorde dette til den ultimate Redneck-sleeperen... Dessverre døde Harrah året etter, bare 66 år gammel. Han fikk bare et år i den råe Jeepen. Du kan se bilen med egne øyne på Harrah's Automobile Collection i Reno, California. Den første Jerrarien ble solgt på Ebay nylig til den nette sum av 50 000 kroner. Den var da utstyrt med en mer pålitelig V8-motor. Et røverkjøp, spør du oss..!