Øyvind Helgedal Nilsen (kjent som ØHN i bilpleiemiljøet) viser sine kunster på Stølens Alfa Romeo. Foto: Stein Inge Stølen
Øyvind Helgedal Nilsen (kjent som ØHN i bilpleiemiljøet) viser sine kunster på Stølens Alfa Romeo. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Vårpuss for dummies!

Mørketida er over, men vinteren har satt dype spor i bilens lakk. Hvordan kan du enklest mulig få bort piggdekkrester, rustprikker og asfaltstøv? Ekspertene i Detailers Club gir oss sine beste råd!

Alle som kjører bil på vinteren, kjenner til dette problemet. Når sola begynner å varme og tela'n tiner, tar du frem svamp og såpe og vasker bilen så grundig du bare kan. Men uansett hvor mye du gnikker får du ikke lakken ren. Sorte prikker og små rustpartikler dekker dørsider og kanaler, og ved berøring kjennes lakken mest ut som sandpapir. Hva er dette, og hvordan blir du kvitt det?

Se vår store felgrens-test her!

Viktig med grundig forvask
– Grunnen til at lakken får denne ruglete følelsen, er hovedsakelig asfaltstøv og piggdekkrester. I tillegg dannes små rustpartikler i lakkens øvre lag på grunn av saltet på veiene. Men dette trenger ikke å sette seg permanent. Derfor er det viktig å foreta en grundig forvask og avfetting for å fjerne alle slike uregelmessigheter, forteller grunnlegger og primus motor i Detailers Club Norway (DCN), Dennis Horn. Sammen med Øyvind Helgedal Nilsen (kjent som ØHN i bilpleiemiljøet) skal de nå vise hva som må til for å sikre et godt resultat …

Dennis Horn (til venstre) og Øyvind Helgedal Nilsen viser hva som skal til for å gjøre bilen klar for våren. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Fin langt ifra... Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

...men langt ifra fin. Lakken er full av smuss fra en lang vinter. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Se gutta i aksjon i videoen under!

1: PRICK BORT OG FELGRENS
Legg på Prick Bort på tørr bil. Ha gjerne på felgrens samtidig (rensemiddel uten syre anbefales). Vi testet felgrens for en tid tilbake. Her kom Scholl Rim 7 ut som en klar vinner. DCN-gutta brukte P21S Power Gel, som også markerte seg godt i testen. De anbefaler begge på det varmeste.

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

2: AVFETTING
Avfettingsmiddel (Bilt Hamber Auto Foam) påføres ved å montere flaske foran på en vanlig høytrykksspyler, noe som gjør den om til en skumkanon. Auto Foam inneholder virkemiddelet Surfex HD, som skummer bra. Påføres over Prick Bort etter at dette har stått på i 5–10 min. Skummet blir liggende lenger på bilen enn vann, noe som gjør at de kjemiske midlene får jobbe bedre. Prick Bort er ikke vannløselig. Auto Foam-middelet løser opp dette og lager et Kaffe Latte-aktig skum av skitt under bilen.

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer


Etter hvert som man ser at såpeskummet begynner å renne av og produktet tørker, er det på tide å spyle av. Hvis det blir stående for lenge, kan dette skape skjolder i lakken. Hvis du for eksempel jobber i sola og lar en del stå for lenge i varmen, kan dette skje. Men ikke fortvil: Påfør bare mer skum, så løser det seg opp. En gyllen regel: Likt løser likt!

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

3: FØRSTE AVSPYLING
Når en skal bruke høytrykksspyler, er det viktig å ikke komme for nær lakken. 20–25 cm avstand, gjerne med 45 grader vinkling er optimalt ved bruk av vanlig høytrykksspyler med 130–140 bars trykk. Ved første spyling lønner det seg å spyle nedenfra og opp. Da er den nedre delen av bilen våt når kjemikalier fra toppen kommer rennende. Slik fjernes produktene raskere siden det da renner vått-i-vått.

Hvis den første avfettingsprosessen har blitt gjort riktig, vil en allerede nå kunne se store forskjeller i lakken. De fleste urenheter er nå borte, men ved berøring kjenner en at det fortsatt er noe igjen. Når en tar på seg detailer-brillene (det vil si lupe og/eller mikroskop) ser en fortsatt noe piggstøv og rustflekker. Men Dennis og Øyvind har bare
så vidt begynt …

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

4: FJERNING AV PIGGSTØV
For ekstra grundig rengjøring påføres nå Carpro Iron X. Den behandler lakken for piggdekkrester og rustprikker. Produktet er genialt fordi det får en lilla farge når det reagerer med uregelmessigheter i lakken. Da er det lett å se hvor disse befinner seg, og hvor mye det eventuelt er snakk om. Her fikk Autofils utsendte seg et lite sjokk da hele dørsiden plutselig ble full av lilla striper …

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

5: AVSPYLING OG BERØRINGSVASK
Etter en ytterligere avspyling er bilen nå klar for berøringsvask, som folket i detailer-miljøet kaller det. Billige svamper anbefales ikke fordi de plukker opp mye smuss og drar dette utover lakken. Alt som havner mellom vaskeredskap og lakk, kan potensielt lage riper. Derfor er det viktig med rene vaskeredskaper. Dyrere svamper eller vaskehansker er anbefalt for å få et optimalt resultat. Detailer-børste (til høyre) er for spesielt interesserte…

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer


En bøtte med rent vann blandet med et bilvaskemiddel må til. De fleste bilsjampoer er greie nok til dette bruket, men DCN anbefaler spesielt Chemical Guys Citrus Wash & Gloss. Bruk gjerne en bøtte med såkalt «GritGuard», en rist nederst i bøtta som filtrerer bort smågrus, stein og skitt som ligger i vannet etter at svampen vætes. Slik unngår du at svamp eller hanske suger opp gammel skitt som igjen kan skape riper i lakken.

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

RESULTAT
Wow!!! En skulle tro bilen hadde fått full polering …! Lakken er glatt som ei barnerumpe. I tillegg er alle rustprikker og piggdekkrester borte som – nesten bokstavelig talt – dugg for sola. Og denne vasken er ikke dyr. Produktene som er brukt, koster til sammen i underkant av 1 500 kroner.

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer


En smart investering
Det kan kanskje høres mye ut, men hvis du først har gått til innkjøp av disse tingene, har du så du klarer deg i lang tid fremover. Dette er med andre ord en investering. Ikke bare i forhold til å bruke bilvaskehaller som i lengden er langt dyrere, men også med hensyn til lakken på bilen din, som garantert vil vare lenger og se langt bedre ut.

For mer informasjon om hvordan du best mulig kan ta vare på bilens ytre, anbefaler vi å gå inn på Detailers Club Norways hjemmesider.
Det gjorde vi og ble mange hakk klokere …

DETAILER CLUB NORWAYS PRODUKTTIPS

Hvis du går til innkjøp av disse produktene og følger instruksjonen over, er du garantert et bra resultat.

1. PrickBort, 1L


Kr 79,00 hos Swissvax.no

2. Bilt-Hamber AutoFoam, 5L*


Kr 259,00 hos Bilnerden.no
*forutsetter at du har høytrykkspyler

3. CarPro Iron-X, 0,5L


Kr 169,00 hos Exint.no

4. Chemical Guys Citrus Wash & Gloss, 4L


Kr 449,00 hos Scandicshine.no

5. Vaskebøtte 18,9 liter med Grit Guard og lokk


Kr 399,00 hos Exint.no

6. Vaskehanske i mikrofiber


Kr 119,00 hos Scandicshine.no

Totalt: kr 1474,00