Toyota FJ Cruiser har vært i salg i USA i fem år allerede, og begynner å bli svært attraktiv på bruktmarkedet. Foto: Stein Inge Stølen
Toyota FJ Cruiser har vært i salg i USA i fem år allerede, og begynner å bli svært attraktiv på bruktmarkedet. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Toyota FJ Cruiser: Den rullende konseptbilen

Dette er en Toyota vi ikke har sett snurten av her i nord. Hvorfor ikke, spør vi? Med sprekt eksteriør såvel som interiør og gode offroad-egenskaper, kan dette bli entusiast-SUVen over alle.

Heftige, maskuline terrengbiler som Hummer H2, Land Rover Defender og Chevrolet Avalance vekker noe inni oss. Noe primalt, noe instinktivt som sier at vi trenger store og tøffe biler for å overleve i den livsfarlige villmarken vi befinner oss i.

Nå eksisterer det ikke lenger noe som heter livsfarlig villmark, med mindre du bor i Sibir, Himalaya eller Sahara. Og det gjør du jo ikke. Likevel ligger det mange av disse totalt unødvendige, men grisetøffe bilene ute på Finn.no til enhver tid. Men utvalget er ikke stort, og de samme merkene og modellene går igjen.
Men det finnes en du ikke har sett før...

Lang 4x4-historie
Toyota KAN firehjulstrekk. Helt siden Jeepen BJ, forgjengeren til Land Cruiser, ble introdusert i 1951 til bruk i Korea-krigen, har de bevist sin robusthet. Toyotas testfører Ichiro Taira kjørte faktisk en BJ opp Fuji-fjellet, hvor han kom helt til fjellets sjette basestasjon på rundt 2500 meters høyde - lengre enn noen annen bil i historien.

Bilen du ser på oppslagsbildet, er ikke en konseptbil. Eller, jo, på en måte. For konseptet som ble vist i Chicago i 2003, så egentlig helt likt ut. Toyotas designsenter Calty i California sto for designet, som ble møtt med stor begeistrelse fra publikum. Vi er jo etter hvert blitt svært vant med at de vanvittige konseptene vi ser på messer blir vannet ut til det ugjenkjennelige, for så å bli sluppet som blodfattige, kjedelige konebiler året etter.
Men ikke her.

Slik så konseptbilen ut da den ble vist på Chicago Motor Show i 2003. Vis mer

Da bilen ble sluppet på det amerikanske markedet i 2007, så den nemlig tilnærmet identisk ut. Hva har de egentlig forandret? Vel, den har fått større Toyota-logo i grillen. Og andre felger. Og dett var dett! Til og med interiøret har fått holde på mye av sine retro-detaljer, til tross for skyhøye sikkerhetskrav. Men den har ikke bare et tøft design. Den er utstyrt med et permanent TORSEN-firehjulstrekksystem med 40:60-splitt foran/bak, med mulighet for 50:50-låsing ved behov. Dessverre er maskineriet også bilens største akilleshæl, med tanke på det norske markedet.

Her er produksjonsmodellen. Som en kan se så er det svært lite som er endret fra konseptstadiet. Vis mer

For under panseret skjuler det seg en 4-liters V6 bensinmotor på 260 hestekrefter. Det høres helt ypperlig ut fra et autofilt perspektiv, men avgiftsspøkelset misliker sterkt sånne tall...

Espen Olsen, informasjonssjef ved Toyota, forklarer:
- Toyota Europa velger de bilene som de mener er aktuelle for det europeiske markedet. Vi må dessverre forholde oss til deres avgjørelser. Og foreløpig har de avgjort at FJ Cruiser ikke vil være lønnsom å markedsføre her i nord.

Interiøret er minimalistisk, med mange retro-detaljer som skal sende tankene til den gamle FJ40-Jeepen. Vis mer

Dette er en trend vi har sett med mange bilmodeller, som forståelig nok myntes på gigantmarkedene USA og Kina. Norge, og Europa for den del, utgjør en svært liten bit av det globale bilsalget.

Allerede i Norge
- Hvis FJ Cruiser blir levert med en mer avgiftsvennlig dieselmotor i framtida, vil den derimot kunne bli aktuell. Men vi har ikke fått noen tegn fra Toyota sentralt om at de er interessert i å gjøre det, forteller Olsen videre.

At bilen også er litt for liten til å oppfylle reglene for varebilregistrering, hjelper ikke akkurat. Men det hindrer likevel ikke enkeltpersoner fra å importere bilen privat. Det eksisterer faktisk minst en Toyota FJ Cruiser, registrert på hvite, norske skilter. Denne har vi faktisk selv sett i Oslo-trafikken. Hvem vet, kanskje vil vi se flere etter hvert?