Stuttgart møter München: Kan Z4 riste av seg frisørstempelet og hamle opp med roadster-favoritten Boxster? Foto: Knut Arne Marcussen
Stuttgart møter München: Kan Z4 riste av seg frisørstempelet og hamle opp med roadster-favoritten Boxster? Foto: Knut Arne MarcussenVis mer

Toppløs sommerflørt!

Cabriolet-sesongen er på topp nå, og her har vi testet ut to av de beste kjøremaskinene til rundt 200 000 kroner.

Når sommerveien bader i sol og lokker med herlige svinger er det ikke en fullpakket flerbruksbil du drømmer om. I stedet drømmer du nok om en cabriolet med utsøkte kjøreegenskaper, kun god musikk på stereoen (i stedet for skrikende unger) og din bedre halvdel ved din side.

Men drømmen er nærmere enn du tror. For rundt 200 000 kroner er noen av de beste roadsterne på markedet tilgjengelig.

Hva er bruktbilen din verdt? Finn ut på Dinsides kalkulator her!

Endelig - en barsk Z-modell!
BMW Z4 tok over stafettpinnen fra BMW Z3, som hadde gjort sitt ytterste for å fortjene stemplet «frisørbil». Men tyskerne skjønte at de ikke kunne ta lett på oppgaven en gang til. BMW Z4 er en rendyrket kjøremaskin med bakhjulstrekk, karosseri i høyfast stål (meget vridningsstabilt) og en byggekvalitet det står respekt av.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Motorutvalget er omfattende fra firesylindret 2-liters bensinmotor og opp til verstingutgaven Z4 M med 343 hester. Testbilen har den langt mer siviliserte rekkesekseren på 2,5 liter som yter 192 hester. Den oppleves som seig, sterk og passe sprek. Manøveren 0–100 km/t foregår på 7,5 sekunder og toppfarten er 227 km/t.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Bagasjerommet er som så ofte på roadstere – beskjedent. Kupeen ellers er en temmelig intim affære med solide materialer og god BMW-følelse.

Les videre om BMW Z4 her!

Budsjett-roadster fra Porsche
Konkurrenten er ingen ringere enn klassikeren Porsche Boxster. Disse får du i dag til latterlig lave summer, men det er grunner til å være observant. Mange eksemplarer har nemlig tatt turen over dammen og har en tvilsom historikk når det kommer til vedlikehold. Rådet er derfor enkelt – styr unna de eldste og billigste bilene.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Boxster kom mot slutten av 1996, som en 1997-modell. Med midtmontert motor, solid kvalitetsrykte og imponerende utseende åpnet den vei for et nytt roadstermarked utover slutten av 90-tallet. Suksessen lot ikke vente på seg, og Porsche ble med ett tilgjengelig for en langt større tilhengerskare.

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

To bagasjerom
Motorene ble sterkere og sterkere etter hvert. Testbilen har den opprinnelige 2,5-liters sekssylindrete boxermotoren på 204 hester. Den sørger for at du oppnår 100 km/t på 6,9 sekunder og en toppfart på 245 km/t.

Med motoren midtmontert får du ikke bare optimal vektbalanse, du får også to bagasjerom. Praktisk! Interiøret er i velkjent Porsche-stil, men materialbruken er dessverre ikke på det nivået du kanskje forventer med dette merket på panseret. Plassen er akseptabel for de to det er rom for.

Detaljert brukttest av Porsche Boxster finner du her!

Foto: Knut Arne Marcussen Vis mer

Autofils valg:
Skal du velge mellom de to konkurrentene vil vi anbefale den ferskeste. BMW Z4 fremstår i dag som en langt mer moderne bil enn Porsche Boxster. Den er sprekere, fastere i fisken, har mer moderne design og ikke minst er den mer støysvak med taket på. Totalt sett en verdig vinner på sommerveien.

Les full brukttest av BMW Z4 her

Les full brukttest av Porsche Boxster her