Test: Se hva Range Rover Sport klarer

420 kilo lettere, mer potent og en mester under alle forhold. Er nye Range Rover Sport den ultimate drømmebilen for Norge? Se video!

Range Rover Sport kom for første gang i 2005. Da var det full gass. Og rett ned igjen. For det er få andre biler som har hatt større hype og så kort interesse.
Nå har den reist seg opp i skyttergrava og er klar til kamp igjen. Vi dro til England og Wales og fikk teste den ut i de utroligste forhold.

Nye Range Rover Sport har slanket seg 420 kilo. Det er fortsatt 2115 kilo å drasse på når den har en V6 diesel innabords, og det sier litt om hvor tung og den forrige var.
Aluminiumskarosseriet er 39 prosent lettere. Stivheten er bedret med 25 prosent. Men summasummarum er det snakk om en slankekur vi knapt har opplevd maken til.
En svært nødvendig en.



Modent og moderne
Hele 75 prosent av delene er forskjellige fra storebror. Sport er 14,9 cm kortere og 5,5 cm lavere enn den nye Range Rover. Det gjør den både nettere og litt røffere.
3,0 V6 diesel er riktig valg. Den kommer enten med 258 hk eller 292 hk – begge med 600 Nm i moment. 258 hk er mer enn nok, og prisforskjellen mellom dem er nærmere 60 000 i avgifter. Er du virkelig på hugget, kan du også få en V8 diesel med 339 hester. Mens de oktanfrelste kan velge en 5-liter V8 med 510 hester, som reiser til 100 km/t på 5,3 sekunder, eller en 3-liters V6 Supercharged med 340 hk. En ultrasmooth 8-trinns ZF automatgirkasse får du på kjøpet uansett hvilken motor du velger.


Offroad ut av en annen verden
På hjemmebane i England og langt ute i bushen får vi lov til å sette den fast. Jeg ville faktisk kviet meg for å ta med en traktor uti her. Gjørmehull, skråninger, stubber og stein forseres med den letteste letthet. Med full høyde (smått utrolige 18,5 cm løft fra Dynamic-modus) og lavgirserie krabber vi fram. Overalt. Rundt om. Over. Bort. Opp. Og ned en 45 graders helling hvor Hill Decent Control-elektronikken hindrer at du ender seks for under jorda.
Den greier alt! Til slutt sitter jeg igjen med en åpenbaring: Er ikke dette den perfekte bilen? En du kan bruke til absolutt hva det måtte være? Den er ikke for stor, den kan ta to barnehagekompiser i en tredje seterad hvis du blar opp 28 500 kroner ekstra, den kan klatre på de verste hytteveier og aldri stå fast. Den gir deg den beste komfort, har et vidunderlig interiør og er den klart mest stillegående SUVén jeg noensinne har kjørt langs landeveien. Motorene er blitt magre og mesterlige. Og får du plutselig et innfall om å ha det litt bråtravelt, ja så fikser den det også. Med en dynamikk bare Porsche og BWM kan matche.


Clooney på fire hjul
Ingen vil noensinne finne på å balle en slik million-SUV langt ut i bushen, der du kan vade over elver med en vannstand på 85 cm, klatre over stein og stubber som stikker nesten halvmeteren opp fra jorda og trekke deg fram på bare ett hjul om de andre står og henger i løse lufta.
For 40 000 ekstra får du fullt utbytte av Terrain Response 2-systemet: On & Offroad-pack, Dynamic-funksjon og midtdifferensial som standard. Legger du til diff på bakakselen som ekstrautstyr, er det nok til å sette alle konkurrenter på plass. Alene.
En Cayenne- eller X5-eier blir som en som har er helt i seg 12 Tequila og entret dansegulvet på brått selvsikker jakt etter en brud. Han tror han kan.
Med Range Rover Sport er du George Clooney.
Du vet at du kan.

Range Rover Sport

Pris: Fra 898 950 kroner
Motor: 3,0 V6 diesel
Effekt: 258 hk/4000
Moment: 600 Nm/2000
Forbruk: 0,61 l/mil
CO2: 194 gram/km
0–100 km/t: 7,6 sek.
Toppfart: 209 km/t
L/B/H: 485/198/178 cm
Vekt: 2115 kilo
Bagasje: 784 liter (oppgitte mål, men ikke vda-standard. Rommet MÅ være mindre!)).
Hengervekt: 3500 kilo

DOM: Verdens beste Sport! 10/10