Det er null problem å ha det moro med en Tesla Model S på snøføre. Bare sørg for å ha nok plass til å stoppe... Foto: Stein Inge Stølen
Det er null problem å ha det moro med en Tesla Model S på snøføre. Bare sørg for å ha nok plass til å stoppe... Foto: Stein Inge StølenVis mer

Tesla Model S: Møt virkeligheten!

Mer enn tusen nordmenn har satset pengene sine på denne bilen uten å ane hva den faktisk presterer. Vi nøyer oss ikke med å tro. Vi vil vite! Derfor tar vi Tesla Model S ut på Norges første langtest, på vinterføre...

Brent barn skyr ilden, heter det. Unntaket må være elektriske branner. For selv om jeg satt igjen med bronkitt og forkjølelse i flere uker etter forrige langtur med elbil (Oslo-Stadt tur retur med Nissan Leaf, anbefales ikke), har jeg altså tenkt å gjenta prøvelsen.

Denne gangen blir avstanden litt mer behagelig, bare snaue 300 kilometer hver vei. Men premissene jeg har satt, gjør at utfordringen slett ikke blir noe mindre...

Etter det forrige elbil-stuntet har jeg fått totalt avsmak for alt som heter "rekkevidde". Jeg orker rett og slett ikke å forholde meg til det. Derfor skal jeg heller ikke det. For saken er den at Tesla mener denne bilen er mer enn god nok til å dekke inn alle kjøresituasjoner en gjennomsnittlig nordmann med familie begir seg ut på. Den største utfordringen en bil må klare i dag, er turen fra hjemmet til hytta. Ikke noen big deal for vanlige familiebiler, men et enormt hinder for dagens elektriske kjøretøy.

Elbilens mareritt
Turen fra hus til hytte inneholder alle elementer som potensielt kan ta knekken på rekkevidden. Høydeforskjell, titalls mil i kjørelengde, lave temperaturer og fullastet bil. Sleng på tung gassfot oppå der igjen, og du har en elbil-fiendtlig cocktail som burde skremme samtlige nordmenn fra å kjøre elektrisk.

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Men Tesla lar seg ikke affisere av slikt. De går hardt ut og lover hele 400 kilometers rekkevidde på vinterstid. Men hvis de tallene er tatt ut av en typisk EU-syklus, kan jeg si med en gang at det ikke kommer til å stemme. Erfaringer med Nissan Leaf tilsier at minst en tredjedel av rekkevidden forsvinner når gradestokken blir blå.

Derfor blir jeg svært overrasket om Model S greier 300 kilometer i oppoverbakke på vinterføre. Men hvorfor sitter jeg her og teoriserer? La oss heller legge ut på tur og se hva redskapen er god for..!

Teip over rekkevidde-indikatoren er et enkelt botemiddel mot rekkeviddeangst... Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Tesla Model S Signature Performance
Pris fra: 506 700 kr (85 kWh / 362 hk)
Pris testbil: 679 000 kr
Motor: 85 kWh elmotor
Effekt: 416 hk v/5000-8600
Moment: 600 Nm v/0-5100
Toppfart: 210 km/t
0-100: 4,6 sek
Rekkevidde vinter: Over 300 km (gjennomsnittlig testtemperatur: -5 grader)
Rekkevidde sommer: Over 400 km
Vekt: 2108 kg
L/B/H: 498/196/144 cm
Bagasje: 877 / 1642 liter

Foto: Stein Inge Stølen
Det er null problem å ha det moro med en Tesla Model S på snøføre. Bare sørg for å ha nok plass til å stoppe... Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Teip over rekkevidde-indikatoren er et enkelt botemiddel mot rekkeviddeangst... Foto: Stein Inge Stølen