LaFerrari: Over 900 hk fra en hybrid-drivlinje, 0-100 på under 3 sekunder og toppfart på 350 km/t. Foto: Autofil
LaFerrari: Over 900 hk fra en hybrid-drivlinje, 0-100 på under 3 sekunder og toppfart på 350 km/t. Foto: AutofilVis mer

Superbil-sjokk i Genève

Vi fikk totalt bakoversveis da dukene ble løftet på årets Genève-messe. Aldri før har vi sett så mange råe superbil-nyheter under ett tak. Her er høydepunktene!

Det er klar tale fra hyperbil-industrien; har du mindre enn 900 hestekrefter, får du ikke være med! Både Ferrari, McLaren og Koenigsegg avduket nye biler med astronomiske hk-antall.

"Bare" 750 hk
Likevel var det en "svakere" konkurrent som stjal mye av oppmerksomheten, nemlig den hysteriske Lamborghini Veneno. Med 750 hk er det tydelig at karene i Sant'Agata Bolognese ikke kaster seg inn i effektdansen med det første. Likevel, det Veneno mangler i hestekrefter, tar den igjen i visuelt drama.

Lamborghini Veneno: 750 hk og en prislapp på 3 millioner euro. Foto: Autofil Vis mer

Foto: Autofil Vis mer

Foto: Autofil Vis mer

3 millioner euro
Mange mener de muligens har tatt det litt for langt her, men den har i alle fall tilstedeværelse. Veneno blir bare bygget i tre eksemplarer og vil koste 3 millioner euro hver; messens klart dyreste bil, med andre ord. Alle eksemplarene er forresten solgt...

Foto: Autofil Vis mer

Moderne erkerivaler
Det store slaget skulle stå mellom McLaren og Ferrari. Både P1 og LaFerrari har over 900 hk og hybrid-drivlinje med såkalt KERS-teknologi (Kinetic Energy Recovery System), skilter med 0-100 på under 3 sekunder og toppfart på 350 km/t. Det er lett å tenke tilbake på historiske superbil-rivaler som Ferrari F40, Lamborghini Countach og Porsche 959. LaFerrari og McLaren P1 vil garantert få samme status i fremtiden...

McLaren P1 matcher Ferrariens ytelser og prestasjoner på alle punkter. Det er duket for et godt, gammeldags superbil-oppgjør... Foto: Autofil Vis mer