Foto: KAJ RATH ALVER
Foto: KAJ RATH ALVERVis mer

Subaru som du aldri har sett den før

Scooby med luftsenk.

Av: Kaj R. Alver.

Det florerer med terminologi i bilmiljøet. Rat-look, retro, JDM, Pro-Touring… Listen er lang. På denne listen finner man også begrepet «Stance». Stance er en form for paraply-betegnelse for minimalt med klaring, felger, dekk og understell.

Norges laveste Transporter

Opprinnelig stammet trenden som mye annet innen bil, fra den store automotive lekeplassen Japan. Der er man ofte først ut med ekstreme ideer som vokser seg ut over verden, hvor de blir finslipt til å bli trender.

MOTSATT: Vanligvis linkes Subaru til grusveier og skogsrally. Det hadde sikkert lagt igjen litt plast om denne ble brukt til sånt. Foto: KAJ RATH ALVER Vis mer

Japanerne videreførte egentlig bare konseptet som var selve nøkkelen i motorsport: Lavt tyngdepunkt. Altså, bredt og lavt- litt som å sette sjøbein i en båt i hardt vær. I dag er trenden kommet så langt at motorsport-elementet er så godt som visket ut, for de «værste» Stance-bilene er egentlig totalt ubrukelig å kjøre med. De gjør seg best på utstilling. Fanagutten Thomas Bødtker derimot, har bygget en fin miks.

Ole Martin har skamsenket Audien sin

Ballet på seg

Thomas (25) er ingen førstereis-gutt. Tidligere har han satt opp en rød BMW 3-serie stasjonsvogn, og det var hjul og senk som gjaldt der også, men den var såkalt «static». Det vil si, den var senket med fjærer og dempere, så den var så lav- hele tiden.

Nå har Thomas tatt steget videre, og kan justere vanskelighetsgraden på fartsdemperne.
Nilen er bygget med luftunderstell, så den kan senkes og heves etter behov.

MASSASJE: Thomas har måttet massere skjemene for å få skvist innunder felger som måler 10x18 tommer. Foto: KAJ RATH ALVER Vis mer

- I utgangspunktet skulle jeg bare bygge en enkel showbil av den, men det ballet på seg. Min første tanke var å «stance» bilen siden jeg ikke har sett en eneste STI ‘08 eller nyere som er gjort dette med i Norge. Gamle-bilen var static, så den var det kjekt å kjøre med men tungvint med tanke på at jeg har noen kraftige humper opp her jeg bor.

Harry eller klasse?

Det er montert Airlift Performance understell og felgene som er Avant Garde F141, er «custom made» 10x18-tommer og er lakkert i Candy Apple Red. I tillegg er skjermene breddet bak, og alle fire skjermbuer er valset for å kunne få felgene lengst mulig ut til kanten uten at det subber. Dekkene måler 225/40-18, som er smalt for å stå på så brede felger, men det er gjort for å få den riktige dekkstrekken.

STREKK: Brede felger men smale hjul for å få ønsket stance. Foto: KAJ RATH ALVER Vis mer

Rallybil

Stance ser man som oftest bli gjort på biler som gamle BMW’er og eldre VW Golf’er, like gjerne med slapp dieselmotor som gjerrig bensinmotor- så valget til Thomas er særdeles uvanlig.

Bilen er en Subaru Impreza WRX Sti 2008. Akronymene står for World Rally Cross, og Subaru Tecnica international. Under panseret på den firehjulsdrevne lommeraketten finner man en 2,5-liters boksermotor på 300 hester og 407 Nm i dreiemoment. Den gjør 0-100 km/t på 5,3 sekunder, og den har en toppfart på 250 km/t.

POWER: Det er pusset litt på motorern for å få litt mer effekt. Foto: KAJ RATH ALVER Vis mer

Men det er ikke effekt som er i høysetet når man Stancer bilen sin. Da er det liten klaring både under bil, og i skjermkanter som gjelder. Og selv om en Sti allerede er romslig i hjulbuene, har Thomas gjort enda mer for å få det perfekte resultatet.

Langtur, ingen problem

Thomas har også fått fjernet grøftelysene i fronten for å gjøre plass til intercooleren som skal kjøle turbomotoren, og lakket detaljer svart blank samtidig som skjermer og frontfanger er lakkert opp i bilens originalfarge.

I følge unggutten, er det vanlig at Subaru er plaget med fargeforskjeller på karosseriet. Det nytter ikke når man skal stille ut bilen. Men i motsetning til mange i Stance-miljøet, skal ikke denne kun stå til beskuelse.

REN: Tåkelys fremme er fjernet for å få en clean look. Foto: KAJ RATH ALVER Vis mer

- Med luften skulle vel alle trodd at man fjernet alt av sportsligheter og kjøreegenskaper, men jeg har kjørt det meste av oppsett av coilovers i forskjellige biler, og luftunderstell byr faktisk på veldig bra kjøreegenskaper.

Turen er lang, men det kommer til å gå helt fint.
Bilen er også gøy og brutal å kjøre, litt som en gammel god sportsbil uten alle tekniske dupeditter, avslutter Thomas.

SHOW... OG GO: Thomas er riktignok mest opptatt av å ha en blodstrøken bil til å vise frem på utstilling, men han bruker den likevel flittig på veien. Foto: KAJ RATH ALVER
LAVSAMFUNN: OijOij er samfunnet du automatisk føler tilhold til når din moderne Euro eller Jap ligger på bakken. Foto: KAJ RATH ALVER
SPREK: Den går bedre enn normalt for skamsenka luftfjærede biler. Foto: KAJ RATH ALVER
PUST I BAKKEN: Det kreves mye justering for å kunne trykke med selvtillit på senkeknappen. Foto: KAJ RATH ALVER
STREKK: Brede felger men smale hjul for å få ønsket stance. Foto: KAJ RATH ALVER
DØNN: Inni vil alle Subaru-euere kjenne seg igjen. Foto: KAJ RATH ALVER
TANK: Eget dansegulv som avslører hvor tanken er plassert. Foto: KAJ RATH ALVER