Daglig leder ved DekkNor avdeling Spydeberg, Patrick Flatlie, lurer på hvorfor ikke flere tilbyr felgreparasjonstjenester. Til høyre: "Felgdoktor" Glenn-Morten Fredriksen med ferdig behandlet, høyglanspolert felg. Foto: Stein Inge Stølen
Daglig leder ved DekkNor avdeling Spydeberg, Patrick Flatlie, lurer på hvorfor ikke flere tilbyr felgreparasjonstjenester. Til høyre: "Felgdoktor" Glenn-Morten Fredriksen med ferdig behandlet, høyglanspolert felg. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Strøken felg til brøkdel av nypris!

Har «dama di» kantkjørt felgene? Ser de ut som de har vært i krigen? Vurderer du å kjøpe nye og skrote de gamle? Ikke gjør det før du har lest dette..!

Skraaaaaaaaap! I samme øyeblikk som jeg hører lyden, vet jeg hva som har skjedd: Et halvt sekunds uoppmerksomhet har straffet seg. Jeg skulle bare rygge inn oppkjørselen som jeg kjenner ut og inn. Ikke så nøye med å sjekke venstre speil, bilen ligger jo helt fint! Og så tråkker jeg på gassen og rygger. Ser over høyre skulder, ikke venstre. Lyden av aluminium mot stein skjærer gjennom marg og bein.

Potensielt svindyr blunder
En rask inspeksjon avdekker den verste mistanken: Den strøkne 18-tommersfelgen er kantkjørt. En stygg flenge rundt halve ringen, med tilhørende sponstøv liggende som et tynt lag på asfalten og steinkanten som sto i veien… Påfølgende bannskap, edder og galle rettes hovedsakelig mot omgivelsene, men det er bare en som er skyld i dette: Meg selv.

Sånn går det når en ikke er oppmerksom rundt høye fortauskanter. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Henning Solbergs sjappe
Her er det bare to valg: Enten leve med skammen og kjøre rundt med felgen slik den er, og bli minnet på min egen flause hver gang jeg ser på bilen, eller kjøpe ny felg. Originale Alfa Romeo-felger i denne dimensjonen koster rundt 3000 kroner per stykk. Uten dekk. En svinedyr tabbe, med andre ord. Men så får jeg et tips…

En håndfull dekkverksteder på østlandet tilbyr nemlig felgretting. Men det gjøres ikke på stedet – de sender alt til et firma i Spydeberg, Solberg-brødrenes hjemsted. Tilfeldigvis er det Henning selv som eier verkstedet, som er en del av hans nye firma DekkNor, en totalleverandør innen dekk- og felgtjenester. Jeg hiver meg sporenstreks i bilen og peiler kursen mot Østfold!

Så fort bilen er innenfor dørene, setter Glenn-Morten i gang. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Felger fra hele Norge
- Vi lurer fælt på hvorfor så få dekkleverandører tilbyr felgrettingstjenester, forteller Patrick Flatlie, daglig leder ved DekkNor Spydeberg. I et land som Norge der veikvaliteten i beste fall kan kalles laber, er det helt klart at felger må tåle mer juling enn i andre land. Vi ser mye bulker og ujevne felger etter møte med harde asfaltskjøter eller hull, ved siden av de vanlige kantskadene.

Dekket skilles fra felgen. Først nå kan skadens virkelige omfang sees. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Jeg får beskjed om å kjøre bilen inn i hallen hvor Glenn-Morten Fredriksen venter med muttertrekkeren klar. Han har spesialisert seg på felgretting og er min redningsmann i dag.
- Vi får felger tilsendt fra hele Norge. Her om dagen rettet jeg en felg fra Alta, forteller Glenn-Morten mens han fjerner dekket fra felgen på rutinert vis. Etterpå tar han den med seg inn i et lite rom hvor all oppretting blir utført. Først bolter han felgen til maskineriet som ved første øyekast ser ut som et dekkbalanseringsverktøy. Så tar han frem en innretning bestående av et par stenger og ei klokke koblet til et stempel og monterer dette på felgen.

Felgen boltes fast i rettebenken. Jobben kan begynne! Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

PROSESSEN

1: Retting av bulker
– Før jeg begynner å jobbe med selve skaden, vil jeg forsikre meg om at felgen ikke har bulker eller ujevnheter, forteller han. Det er jeg skråsikker på at den ikke har siden jeg aldri har kjent vibrasjoner eller andre ulumskheter verken i forstilling eller bakstilling. Men Glenn-Morten er ikke enig:

Ved hjelp av et spesiallaget instrument kan bulker i felgen oppdages og rettes. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

– Her ja, nå fant jeg en fin bulk! Den må tas før vi fortsetter. Vantro inspiserer jeg påstanden, som kan bekreftes både med det blotte øye og med det klokkelignende måleinstrumentet. Han går til verks og setter stempelet i spenn på felgens innside. Jeg blir storøyd da hele felgen plutselig forandrer form under presset- jeg ante ikke at aluminium var så fleksibelt!
– Noen felger kan sprekke under slikt press, i så fall sveiser vi den bare, forklarer han mens han undersøker apparatene. Etter å ha sett det bekymrede blikket mitt, legger han raskt til:
– Heldigvis har Alfa brukt kvalitetsaluminium som er mykt og enkelt å jobbe med …
Noen minutter senere er felgen trill rund over hele fjøla, og arbeidet på skaden kan begynne.

Første punkt på slipejobben er maskinell. Glenn-Morten går til verks med en god, gammeldags vinkelsliper utstyrt med grovt papir. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

2: Våtsliping
Han setter maskinen i gang og hjulet spinner av gårde i mange hundre omdrenininger per minutt. Så tar han frem en vinkelsliper. Nå blir jeg bekymret.
– Det ser kanskje litt brutalt ut, sier han med et smil. Men det er helt ufarlig, i alle fall når det gjøres av folk som kan det. Slipepapiret treffer aluminiumen og lager et heftig rabalder. Ytterligere noen minutter går mens Glenn-Morten går over skadene med grovt papir.

For å få felgkanten ren og glatt, må en ty til godt, gammeldags håndarbeid. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Allerede nå kan en se de verste skrammene forsvinne som dugg for solen. Etterpå bytter han over til manuell våtsliping med hånd. Først med grovt papir, så går det gradvis over til halvfint og videre til superfint slipepapir for å sikre en pen finish. Når han til slutt løfter papiret og fornøyd ber meg inspisere resultatet, tror jeg knapt det jeg ser. På bare en times tid har han fjernet samtlige kantskader rundt hele felgen – den ser bortimot ny ut..!

Dette er prosessens farligste del, nemlig håndsliping med fint papir. Her gjelder det å ha god tålmodighet og stødige hender. Ellers kan en fort miste en finger eller to... Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

3: Høyglanspolering
vis felgene ikke hadde hatt pulverlakk-overflate med metallic-effekt kunne jeg latt ham fortsette til neste steg, nemlig høyglanspolering. Dette er Glenn-Mortens nisje og stolthet. Han kan nemlig få ubehandlet aluminium til å skinne sterkere enn den beste kromfinishen..!
– Jeg er egentlig ikke så veldig tilhenger av å lakkere felger. Ubehandlet aluminium kan nemlig se svært bra ut hvis det behandles riktig, sier han. For å demonstrere viser han meg et sett vinterfelger fra firmabilen.

For det lille ekstra foretar Glenn-Morten en høyglanspolering. Dette kan gi et resultat som ser bedre ut enn kromfinish, helt uten lakkering! Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Her får jeg se de forskjellige fasene tydelig demonstrert på tre av hjulene: Den ubehandlede felgen har avflasset overflate med roser i kromfinishen (en sideeffekt av veisaltet) i tillegg til store kantskader og hakk. Den neste viser prosessen underveis der en tydelig kan se hvordan det grove slipepapiret har tatt tak og fjernet alle skrammer. Den siste felgen er manuelt våtslipt og til slutt høyglanspolert: Et helt utrolig resultat – bildene taler for seg selv …

En ubehandlet, krommet felg med kantsår og saltskader. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Halvveis i prosessen: Grovslipingen er gjennomført, noe som etterlater tydelige slipemerker. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Etter håndpussing og høyglanspolering er felgen ferdig. Her er det kun aluminiumen som skinner, den verken lakkert eller krommet i etterkant. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Fire ganger så billig som ny felg
Så hva koster dette meg? Ha i bakhodet at en ny felg til bilen koster rundt 3000 kroner – en svært vanlig pris for originale aluminiumsfelger i voksen dimensjon. Jeg håper på rundt halvparten, altså 1500 kroner. Men neida. 850 kroner koster dette meg. Noe som betyr at jeg kunne ha behandlet samtlige fire felger for prisen av en ny..! Hvis du vil ha høyglanspolering, koster dette 1250 kroner per felg. Dette inkluderer sliping.

– Vi syr også spesialpriser for kundene etter behov, forteller Patrick. I tillegg har vi ordnet det slik at du ikke trenger å komme helt til Spydeberg. Du trenger bare å levere hjulene hos vår avdeling på Alnabru, så sender de det ned hit. Da har du stort sett nyopprettede, strøkne felger klare dagen etter.

Det kan skje den beste...
Det er i alle fall ingen tvil om at dette er en løsning som lønner seg for alle parter – bileieren spesielt. Med mindre du kjører på billigfelger til 1000 kroner stykket, vil det stort sett alltid lønne seg å fikse skader på denne måten fremfor å kjøpe nye. Eller, det er ikke helt riktig: For det mest lønnsomme er å faktisk orientere seg med omgivelsene og ikke kjøre på asfaltkanter! Så får vi se hvor lenge det holder denne gangen...