Stor test: 8 dashbord-kameraer

Youtube blir oversvømt av filmklipp av ulykker og naturfenomener, fortrinnsvis fra østblokkland. Nå er kameraene på full fart inn i Norge. Vi har funnet de beste. Se test og video!

Mange bilførere i Europa har utstyrt bilene sine med såkalte dashbordkameraer. Det er fastmonterte kameraer som filmer kontinuerlig når du kjører. Grunnen er enkel: De har veier og en trafikkultur som er en helt annen enn den vi er vant med. Forsikringsselskapene gir rabatt i premien dersom du kommer med videobevis. Nå er det flere land som følger etter. Norge er ikke et av dem… foreløpig. Det hindrer likevel ikke nordmenn fra å kjøpe seg et selv.

Stort utvalg
Det finnes mange kameraer å velge mellom på diverse nettsteder. Vi har testet 8 kameraer, fra de rimeligste til de dyreste.
Kvaliteten er mildt sagt varierende. Vårt råd er å kjøpe det beste, selv om det er en del dyrere. Tusenlappen du betaler ekstra, tjener seg fort inn dersom du klart og tydelig kan lese skiltnummer og se personer i bildet. Og skulle du tilfeldigvis bli vitne til en kriminalsak eller noe som har potensiale for millionklikk på youtube, vil du ha en bra film å vise.

Dette er dashbordkamera
Det finnes mange varianter på markedet. Felles for de fleste er funksjoner som automatisk start når du starter opp bilen, en G-kraftsensor som gjør at kameraet filmer dersom den registrerer bevegelse i bilen eller om man oppnår høyere G-krefter enn normalt under kjøring. Flere har bevegelsessensor som starter filming når noe foregår innenfor kameraets rekkevidde når bilen står stille.

Menyene er ganske like hos produsentene. Man stiller ønsket oppløsning, dato, tid, språk osv. Noen av kameraene har manuell innstilling for dag og natt, mer eller mindre lysstyrke, flere følsomhetsgrader på G-kraftmåleren, innebygget LED-lys som slår seg på i mørket osv. Noen har skjermer, andre ikke.

Slik lagres filmene
Filmen lagres på minnekort, og når det er fullt, overspilles gamle filer. Hvor lang historikk du har, avhenger av valgt oppløsning og størrelse på minnekort. Samtlige kan ta 32 GB minnekort, og det holder til rundt 9 timer filming med høyeste oppløsning før de blir overspilt. Enkelte kameraer skrivebeskytter opptak utløst av G-sensor.

Hvor lange filmklippene skal være, bestemmes ofte i menyen, gjerne på 2, 5 og 10 minutter, eller ett eneste langt klipp. Personlig synes jeg fem minutter gir enkel navigering når man skal lete frem klipp senere. Alle har mikrofon og høyttaler og bevitner til enhver tid hva som blir sagt, om du ikke slår av funksjonen.

Med eller uten GPS
De billigste kameraene har hverken innebygget GPS eller G-sensor. Noen har mulighet for ekstern GPS-antenne. Med GPS får du bevist hastighet, vist et kart på hvor du har kjørt og nøyaktige koordinater for hvor en eventuell ulykke har skjedd.

Slik testet vi
Vi brukte alle kameraene samtidig for å oppnå identiske arbeidsforhold.
Vi stilte samtlige kameraer på høyeste oppløsning. Enkelte kameraer har egen mulighet til å styre blender og har natt- og dag-funksjon. Vi mener de bør være så enkle i bruk at alt bør fungere på Auto, og stilte alle inn på dette. De skal brukes daglig og skal ikke inn i en rutine før hver kjøretur.

De fleste kameraene har LED-lys som tilleggsfunksjon. De forstyrrer på kveldstid og lyser kun få meter, så denne funksjonen ble slått av. Funksjon kan være aktuell på parkert bil dersom du vil at kameraet skal belyse de som er borti bilen din, men du kan risikere at vedkommende heller knuser ruta og tar med seg beviset.

De fleste kameraer er mer enn bra nok i vanlig lys. Våre filmer viser de verste forholdene der ser man store forskjeller. Nattkjøring, tunneler, motlys og raske lysendringer, som for eksempel ut av en tunnel, skiller gode og dårlige kameraer.

Det er kaldt i Norge, og kameraene må starte når bilen er nedkjølt. Det er da ulykkene skjer. Alle kameraene ble testet for kulde fra -25 grader og samtlige klarte testen dersom de fikk tilkoblet strøm. Batteriene fungerte derimot dårlig i kulda.


DOD LS430W - BEST I TEST 8,4 av 10 Poeng
Testvinner! Du kan legge inn varsler for fartsgrenser, og 430 går over til digital hastighetsvisning om du ønsker riktig fart. Flott visningsprogram for PC når du skal se gjennom filmene. G-sensor registrerer brå bevegelser og skrivebeskytter disse filene.

+ Enkel og feilfri. Kult med speedometer. Veldig bra bilder under alle forhold. Lite format på kamera og sugekoppbrakett.

- Billig utseende

Spec:
Full HD 1080
< 32gb Micro SD-kort
140 kameravinkel
2,7» skjerm
GPS
G-sensor
Bevegelsessensor
Pris:2490,-
www.dashbordkamera.no

Trafikk: Skarpt. Litt mørk eksponering. Leser trafikk, lysregulering og skilter ok.

Inn i tunnel: Skarpe detaljer langs veggen og langt framover i tunnelen, bra kontroll på lys. Separerer lyskildene best.

Ut av tunnel: Rask blender. Bilen foran har naturlig farge, og man klarer nesten å se skiltnummeret få meter utenfor tunnellen.

Motlys: En anelse mørkt bilde, spesielt på omgivelsene, men det sikrer optimal skarphet i bilen foran. Bra kontroll på motgående lys.

Skumring: Bildet ser noe mørkt ut, men ved zoom er det skarpere enn samtlige.


DOD LS330W 7,4 av 10 poeng
Den har sammen med storebror i testen, DOD LS430W, kompakte mål og testens minste sugekopp med kulehode, så den er lett å gjemme bak speilet. Den har ikke innebygget GPS, men antenne kan kjøpes ekstra. Med GPS får du fartsmåling og koordinater i bildet. DOD har et flott medfølgende visningsprogram med kart som gjør det enkelt å navigere i filmklippene.

+ Lite, lett og skjønne, flott visningsprogram som popper opp på PC når man laster inn minnekort.

- Ekstern GPS antenne (ekstrautstyr). Den hadde noe problem med et micro SD-kort som plutselig ikke lot seg lese hverken på PC eller dashcam.

Spec:
Full HD 1080
< 32gb Micro SD-kort
140 kameravinkel
2,7» skjerm
G-sensor
Bevegelsessensor
Ekstern GPS-antenne
Pris:1890,-
www.dashbordkamera.no

Trafikk: Best av alle i denne kategorien. Skarpt bilde, men trekk for ikke å gjengi riktig lys på biler og trafikklys.

Inn i tunnel: Bra kontroll på det gule lyset. Skarp asfalt og detaljer på siden.

Ut av tunnel: Fullt mulig å se biltype og man kan lese skilter. Man kan se tegning av skiltnummeret. Lysere, men også mer pixler. Vanskelig å lese vegskiltene.

Motlys: Bra gjengivelse av lys. Mye tegning i natur og himmel. Takler motlys og billys.

Skumring: Utrolig bra på å hente frem lys. Bra tegning i hele bildet og sylskarpt i mørket.


Lukas Blackbox LK-7900 6,2 av 10 poeng

Lite kamera med fast feste med ett ledd som tapes i ruta. Avhengig av å stå ganske midt i ruta. Linse fra Sony med UV-filter. Ingen skjerm og enkel stemmestyrt meny. Enkel å sette opp og enkel i bruk. Det er lett å finne filmene på minnekort, og den deler inn i kjøring, event og parkeringsmappe. Klokke og filmoppløsning ferdig innstilt.

+ Et stabilt kamera som aldri feilet under uken vi brukte det. Tar opp hendelser med stor G-kraft i egen «Event»-mappe som ikke blir overspilt ved neste loop.

- Filmer i korte sekvenser og lager ikke overlapp. Mister dermed alltid noe under filmingen.

Spec:
Full HD 1080
< 32gb SD-kort
120º kameravinkel
GPS
G-sensor
Bevegelsessensor
Pris:

Trafikk: Bildet er noe lenger unna enn de andre, pga. stopp i filmingen. Det kan være uheldig ved et uhell.

Inn i tunnel: Riktig farge. Lys gror ikke sammen. Skarpt.

Ut av tunnel: Skarpt bilde, men så mye pixler at man ikke kan lese skiltene.

Motlys: Riktig lys, men bare såvidt man ser skiltene.

Skumring: Naturtro fargegjengivning. Lett å lese skiltene.


Blackvue DR380G-HD 5 av 10 poeng
Testens minste kamera. I minnebrikken ligger en lekker filmavspiller med kalender, tidslinje, kart, osv. Den legger filmene i filer for parkering, hendelser og vanlig kjøring, har kart og mulighet til å bestemme fart på filmen. Den spiller neste fil automatisk. Lekker i enda mindre design enn storebror, og like bra til tross for dårligere linse. Har også en genial holder med en enkel knapp som løser ut kameraet.

+ Plug and play. Bare å høre på stemmebeskjedene under innstilling. Testens minste i ruta.

- Hadde den hatt filmkvalitet som hos testvinneren, ville den vært min favoritt.

Spec:
Full HD 1080
< 32gb Micro SD-kort
120 kameravinkel
G-sensor
Innebygget GPS-antenne
App til iPhone og Android
Pris:2299,-
www.actionkamera.no

Trafikk: Bra fargegjengivning på trafikklys og omgiveler. Pixlete, men kan lese skiltene.

Inn i tunnel: Her gror alt sammen og det klarer hverken å holde kontroll på fokus eller lys.

Ut av tunnel: Litt sen blender, så bil er helt utbrent. Kan såvidt tyde et skilt.

Motlys: Lyst fint bilde med tegning i vegetasjon, himmel. Skarpt nok.

Skumring: Fint og lyst bilde til tross for en mørk, skytung himmel.


Blackvue DR500GW-HD Wifi 4,6 av 10 poeng
Testens hitech-kamera. Det finnes ikke skjerm, men en app som gir deg filmen rett på telefonen. Lekker minimalistisk design, genial holder med en enkel knapp som løser ut kameraet.
I minnebrikken ligger en lekker filmavspiller med kalender, tidslinje, kart, osv. Avspilleren legger filmene i filer for parkering, hendelser og vanlig kjøring. Den har kart, kalender og mulighet til å bestemme fart på filmen. Den spiller neste fil automatisk.

+ Design. Man vil jo helst glemme at man har kameraet. Plug and play. Bare å høre på stemmebeskjedene under innstilling.

- Må i bruksanvisning for å finne passord til wifi.

Spec:
Full HD 1080
< 32gb Micro SD-kort
123 kameravinkel
G-sensor
Innebygget GPS-antenne
App til iPhone og Android
Pris:2999,-
www.actionkamera.no

Trafikk: Riktig fargegjengivning, men igjen store pixler. Man kan ikke lese skiltene.

Inn i tunnel: Mister litt kontrollen. Uskarpe tunnelsider, og belysning gror sammen. Riktige farger, men igjen med så store pixler at man ikke får fram info i bildet.

Ut av tunnel: Bildet ser helt riktig ut, helt til man zoomer inn.
Motlys. Fin kontroll på himmel og motgående kjørelys. Mørk i vegetasjon og så pixlete at man ikke ser skilter.

Skumring. Man ser lett skilter når man ser bilen litt på siden. Skiltet rett forfra klarer ingen av kameraene. Det får sterk belysning av frontlyktene.


DOD V680L3,4 av 10 poeng
Enkel å navigere gjennom menyer på flippskjermen. Tar liten plass i ruta takket være størrelse og liten sugekoppbrakett med kulehode.

+ Enkelt, lite og billig.

- Minnekorttull og tar mørke filmer. Fikk opp flere minnekortfeil, og hatt uforståelige driftsstopp.

Spec:
Full HD 1080
< 32gb SD-kort
120 kameravinkel
2,4» skjerm
G-sensor
Bevegelsessensor
Pris:1250,-
www.dashbordkamera.no

Trafikk: Litt mørk eksponering. God gjengivelse av billys og trafikklys, men så å si umulig å lese skilter.

Inn i tunnel: Noe gulstikk og ikke helt skarpt.

Ut av tunnel: Sen tilpasning av dagslys. Umulig å gjenkjenne bilen foran.

Motlys: For mørk eksponering.

Skumring: Litt dårlig til å hente fram lys og farger i de mørke partiene, men overrasker positivt med at man kan lese skiltnummer.


Smart Cam 2,4 ltps 2,6 av 10 poeng
Lite kamera med testens største og minst praktiske sugekoppfeste med to faste ledd. Enkel meny som er lett å navigere i.

+ Billig.

- Grumsete filmkvalitet. Noe følsom for minnekort, og følger ikke alltid filmintervallene man har stilt inn. Den gir hull mellom filmsekvensene.

Full HD 1080
< 32gb SD-kort
120 kameravinkel
2,4» skjerm
Pris: 999,-
www.elkjop.no

Trafikk: Grumsete mørkt bilde. Umulig å lese skilt, men skiller mellom farger på trafikklys.

Inn i tunnel: Veldig rødstikk, og lampelys gror voldsomt sammen.

Ut av tunnel: Sen blender gir dårlige bilder inn og ut av tunneler. Kan ikke se hvilken bil som er foran.

Motlys: For mørk blender, men fordelen er at man så vidt kan tyde skiltene.

Skumring: Klarer ikke å gjengi naturlige farger, men er i det minste skarpt nok til å kunne lese skilter.


HD Dual Lens-Car Camera 2 av 10 poeng
Et speil man setter utenpå bilens originale. Innebygget skjerm i speilet. Omtrent samme menyer som de andre. Et ekstra kamera til å sette i bakruten.

+ Har virket smertefritt hele tiden. Genialt konsept. Speil skal man jo ha uansett.

- Med strøm, kamera nummer to og GPS-antenne blir det mange ledninger å trekke. Litt for dårlige kameraer.

Spec:
HD 720
< 32gb Micro SD-kort
xxx kameravinkel
G-sensor
Klargjort for GPS-antenne
Pris:1290,-
www.dashbordkamera.no

Trafikk: Bra fargegjengivelse, men veldig uskarpt.

Inn i tunnel: Ser tilforlatelig bra ut, men lys gror igjen.

Ut av tunnel: Bilen er ugjenkjennelig og skilter uleselige fordi den fortsatt er i tunnelmodus.

Motlys: Det er mulig å se hva slags bil det er. For mye kontrast.

Skumring: Naturlig fargegjengivelse og man kan kjenne igjen biltype.