Statsråden fikk  kjøre selv på banen med en fullblods porsche 911. - Det gikk virkelig unna, humret han etterpå. Foto: Jan Magne Bae, OED
Statsråden fikk kjøre selv på banen med en fullblods porsche 911. - Det gikk virkelig unna, humret han etterpå. Foto: Jan Magne Bae, OEDVis mer

Statsråden fikk oppfylt Porsche-drømmen

Ikledd svart (kjøre)dress fikk olje- og energiminister Ola Borten Moe en drømmedag sammen med det ypperste av det Porsche kan levere. Norsk aluminium er med på å lage bilene enda sterkere, lettere og kjappere.

- Hva er bakgrunnen for at en norsk statsråd besøker tysk bilindustri?
- Bil og kjøreglede er viktig for folk i Norge, ikke minst i distriktene. Tysk bilindustri er en stor kunde og samarbeidspartner med norsk industri. Og de er ledende i utviklingen av stadig bedre biler. Dette gjelder både sikkerhet og lavere forbruk av drivstoff.

- Sportsbilprodusenter som Porsche har lykkes med å lage biler med høye ytelser som likevel bruke moderat med drivstoff og slipper ut lite CO2. Er det grunn til å være "teknologioptimist" med tanke på at framtida?
- Ja, jeg er i aller høyeste grad teknologioptimist. Det er jo bemerkelsesverdig at tyske ingeniører klarer å konstruere sportsbiler som bruker mindre bensin og slipper ut mindre CO2 enn en ordinær familiebil gjorde for bare noen få år siden, sier Ola Borten Moe til Autofil.

Ola Borten Moe i hyggelig passiar med Porsches innkjøpssjef, Dr. Joachim Lamla. Foto: Jan Magne Bae, OED Vis mer


- Hvordan føltes det å få oppfylt guttedrømmen og kjøre Porsche på bane?
- Det var utrolig artig! Jeg har alltid vært bil-interessert , og på gutterommet var det ikke plakater av Hollywood-stjerner, men av en Porsche 959. Det gikk virkelig unna på banen, og dette er jo mildt sagt noe annet enn å kjøre langs veien hva kjøreglede angår. Akkurat i dag tror jeg nok at mange klassekamerater fra ungdomsskolen ville ha byttet jobb med meg, sier Ole Borten Moe med et smil og innrømmer at kjøreturen fikk opp både adrenalinet og humøret.

- Hva betyr tysk bilindustri for norsk metallindustri?
- Vi merker økt etterspørsel etter norsk aluminium fra tyske bilprodusenter, så dette betyr stadig mer for viktige norske bedrifter. Blant annet har norske industribedrifter samarbeidet tett med tyskerne i forbindelse med utviklingen i bruk av aluminium til bil.

- Mange sportsbiler er under de rød-grønne blitt rimeligere for norske forbrukere nettopp fordi de bruker mindre drivstoff og har lavere utslipp. For norske bilentusiaster er det også kanskje grunn til å være optimister med tanke på at slike biler vil bli enda rimeligere å kjøpe i framtida?
- Ja, det tror jeg. Tre forhold er viktige med tanke på dette – forbruk, utslipp og vekt. Når sportslige biler med over 300 hester bruker under 0,7 liter på mila, er det bemerkelsesverdig, og jeg synes det er bra at det norske avgiftssystemet premierer dette. At bilene veier mindre, blant annet på grunn av bruk av norsk aluminium, er også veldig positivt, sier Borten Moe.

En skikkelig børstraktor for nestlederen i Senterpartiet! Borten Moe koste seg bak rattet på en Porsche Cayenne. Foto: Jan Magne Bae, OED Vis mer