Før og etter: Dette panseret måtte ha blitt slipt, sparklet og lakkert ved et konvensjonelt opprettingsverksted for å oppnå et tilsvarende resultat. Ved å bruke PDR-reparasjon blir verken jobben eller kostnaden spesielt stor. Foto: Stein Inge Stølen
Før og etter: Dette panseret måtte ha blitt slipt, sparklet og lakkert ved et konvensjonelt opprettingsverksted for å oppnå et tilsvarende resultat. Ved å bruke PDR-reparasjon blir verken jobben eller kostnaden spesielt stor. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Spar tusener på bulkoppretting

Parkeringsbulker og andre småskrammer er noe av det mest irriterende du kan komme ut for som bileier. Heldigvis finnes det håp. Møt Reidar Aune – en av Norges dyktigste bulkfiksere!

– Se der! Se den BMWen!
Vi kjører en VW Transporter varebil på E18 ut fra Oslo, på vei til et verksted i Bærum der Reidar Aune har sitt neste oppdrag.
– Masse parkeringsbulker på bakdøra!
Han peker på en sort 5-serie stasjonsvogn av E61-karosseri.
Jeg må virkelig studere den nøye for å skjønne hva han mener. Joda, etter hvert ser jeg det: Et par små bulker i døra.

– Jeg er jo nesten blitt besatt av bulker, sier Reidar med et flir.
38-åringen var egentlig anleggsgartner før han fikk det for seg å utdanne seg som bulkfikser for over ti år siden. For å sikre seg riktig kompetanse, måtte han ut av landet. I England har de lang tradisjon i praksisen av såkalt PDR, eller «Paintless Dent Removal». Dette går ut på å bruke forskjellige teknikker for å rette ut bulker slik at en unngår kostbare sparklings- og lakkeringsjobber. På den måten sparer kunden penger, håndverkeren sparer tid og miljøet blir spart for farlige gasser som følge av lakkprosessen.

Reidar Aune smiler like godt hver gang han fjerner en vanskelig bulk. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Kan limes eller masseres
Likevel har ikke dette vært en utbredt praksis i Norge før nå de siste årene. En av de aller første, om ikke den første, var Reidar. Han har nå over ti års erfaring og anses kanskje som bransjens klart dyktigste håndverker. Gjennom firmaet Bulkfix drar han rundt på Østlandet og reparerer skader, både på privatbiler og forhandlerbiler. I dag skal vi få se nøyaktig hvordan dette
gjøres.

Først ut er panseret på en rundt ti år gammel Honda CR-V. Her ser det ut som om noe har ramlet ned på bilen og laget to pene, små bulker. Den ene har et lite lakksår. Reidar forteller at han stort sett velger en av to prosesser for å rette bulker: Hvis skaden er stor men likevel ikke har laget hull på lakken, kan løsningen være å først lime et feste midt på bulken ved hjelp av spesiallim for så å trekke bulken ut med et verktøy kalt glidehammer bestående av en stang og to variable håndtak. Dette resulterer vanligvis i en utstående kul, som da kan punkttrykkes ned til ønsket form.

På panseret på denne Honda CRVen finner vi to bulker. Den ene har et lakksår, derfor må den trykkes ut fra innsiden. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Men hvis lakken er skadet, kan dette være risikabelt. Selv om limet er lett å fjerne, kan det ta med seg lakk og eksponere metallet. Da må skaden lakkeres uansett, og kostnadene øker. Da blir løsningen å massere ut bulken fra baksiden. For å gjøre det, må du kjenne bilens hulrom ut og inn.
– Jeg foretrekker alltid å massere ut bulken fra baksiden. Da får jeg stort sett alltid 95 til 100 prosent tilfredsstillende resultat, forteller Reidar. La det være sagt: 95 prosent i Reidars øyne er det vi andre kaller «som ny».

Alternativ 1:

Massering fra baksiden

– Dette panseret har en liten lakkskade i bulken. Derfor vil jeg ikke lime her. Da gjelder det å finne et hulrom på undersiden som jeg kan jobbe i, slik at jeg kommer frem til bulken med verktøyet, sier Reidar. Han forteller videre at det blir mer og mer uvanlig å ha «åpne» pansere, altså bare ett metall-lag. Det gjelder også denne CRVen. Her er det enda en plate på panserets underside. Dette ser helt umulig ut i mine øyne. Men så peker Reidar på et hull på størrelsen med en rosin.

Reidar finner et lite dreneringshulli panserets underside som han kan jobbe gjennom. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

– Der kan jeg gå inn, sier han. Så åpner han det lange verktøyskrinet og henter ut et par stålpinner. Han velger ut den ene, stikker denne inn i panserhullet og begynner å jobbe. Fra oversiden kan jeg se metallet bukte seg som om det var et stykke tøy.
– Metallet i bilpaneler er mye tynnere enn folk tror, og er svært enkelt å forme, sier han. Det som skjer nå, tror jeg knapt med mine egne øyne: Metallet i og rundt bulkene dyttes og masseres, og sakte men sikkert forsvinner de helt til det ikke er noe igjen. Alt som er igjen er lakksåret, som nå bare ser ut som en liten steinsprut.

Etter at bulken har blitt massert ut fra undersiden, finpusser han med spesialverktøy fra oversiden. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Noen minutter senere er begge bulkene borte. Lakksåret er heller ikke veldig synlig og ser nå mest ut som et ubetydelig steinsprang. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Alternativ 2:

Lime og trekke ut fra forsiden

Ikke lenge etterpå står Reidar ovenfor en ny utfordring, denne gangen en bortimot ny Mercedes-Benz GLK. Den har fått en godt synlig og skjemmende bulk over forskjermen. Her er det ingen tvil hvilken prosess som skal brukes:
– Denne bulken har ingen lakkskader og er såpass stor at jeg sparer mye tid på å lime og trekke den ut.

Området rundt bulken på GLKens forskjerm renses grundig før jobben iverksettes. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Reidar bruker et eget lim som fungerer bedre enn de du får i ferdig-kit. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Festet monteres rett på bulken mens limet er varmt. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Han tar frem en gassdrevet limpistol. Spesiallimet har blitt forhåndsvarmet til optimal temperatur og må påføres raskt. Med trente hender setter han på en god klatt. Så presser han et flatt, rundt feste oppå dette igjen. Noen sekunder senere er limet herdet og festet sitter som støpt. Så kobler han på glidehammeren og begynner å dra ut bulken.

Ved hjelp av et verktøy kalt glidehammer trekkes vanskelige bulker ut med god, gammeldags muskelkraft. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Et par støt senere er den store bulken blitt til en liten kul, som buler så vidt ut fra skjermen. Denne bearbeider Reidar med en blyantlignende gjenstand som han slår med en liten hammer.

Etter at bulken er trukket ut, kan festet fjernes for hånd når limet kjølner. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Etter å ha trukket ut bulken, vil det være en liten kul der festet har sittet. Dette jevner Reidar ut med punktverktøy og hammer. Ikke for nybegynnere … Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Noen minutter senere legger han ned utstyret.
– Dette ble bare 95 prosent, sier han. Jeg prøver å se etter synlige ujevnheter fra alle vinkler, men må gi opp. De siste fem prosentene sitter nok i hodet til Reidar.

Før og etter. Bulken på GLKens panser var av det vanskelige slaget. Likevel tok det ikke lang tid før Reidar hadde fjernet alle spor. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Alternativ 3:


Prøve selv?

Det store spørsmålet: Er dette noe alle kan få til? Svaret er ja. Og nei. Reidar forklarer:
– Den siste tiden har det dukket opp mange aktører på markedet som utfører PDR-reparasjoner her til lands. Hvis du er interessert i å få et godt resultat, er det viktig å be om referanser. Dette er et håndverk der utstyret er relativt billig og enkelt å få tak i, men selve faget tar lang tid å lære seg. Du bør tørrtrene på løse metallbiter i minst ett år før du i det hele tatt prøver deg på en bil.

For å få tilgang til panelene der bulkene sitter, må en ha god kunnskap om bilens hulrom. I tillegg må du ha trente fingre og god koordinasjon for å greie å styre rettestengene når du ikke ser hvor de er. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Sluker over for mye
Utfordringene er nesten uendelige: Forskjellige paneler reagerer på forskjellige måter under press. I tillegg kommer faktorer som metallkvalitet og tykkelse, samt det å finne aksesspunkter i nærheten av skaden hvis bulken skal repareres innenfra. En fersking vil bruke timevis og kanskje til og med dagevis på å rette bulkene som jeg nettopp har sett Reidar trylle bort på noen få minutter. Historiene er også mange om de som investerer i et bulkreparasjonskit og går til verks på bilen for å spare penger, bare for å sitte igjen med flere uopprettelige bulker enn det den hadde i utgangspunktet. Resultatet blir desto dyrere reparasjoner.

Hvis du går løs på en tilsynelatende liten og enkel bulk uten å ha trent mye på forhånd, kan du ende opp med å gjøre mer skade enn nytte. Vær realistisk og begynn i det små. Foto: Arkivfoto Vis mer

Fem ganger så billig
For de som ikke er interessert i å bruke lang tid og potensielt mye penger på å lære seg dette selv, vil det lønne seg å kontakte fagfolk som Reidar Aune. En PDR-reparasjon koster vanligvis bare en brøkdel av hva bilopprettere og verksteder tar for å sparkle og lakkere en skade. Et typisk priseksempel tatt fra virkeligheten: «Pål» eier en 2005 Volkswagen Passat som har fått en bulk som dekker 15 kvadratcentimeter. Møller Bil gir ham en pris på 10 000 kr for å fikse dette. PDR-reparasjon med null sparkel og lakkering og minst like bra resultat koster 2000 kr inklusive moms.
– En vanlig bulkoppretting koster fra 1500 kroner og oppover, avhengig av skadeomfang og antall bulker, forteller Reidar.
Han tar imot kunder i sitt lokale i Austadgata 21 i Drammen. Her kan privatpersoner levere bilen til reparasjon, ikke bare av bulker, men også steinsprutskader, til en rimelig penge. Les mer om Reidar Aune og firmaet på www.bulkfix.no.