Trofast gråmus eller snerten italiener? Begge koster det samme... Foto: Stein Inge Stølen
Trofast gråmus eller snerten italiener? Begge koster det samme... Foto: Stein Inge StølenVis mer

Snasne småbiler til skillemynt!

På utsiden kan Fiat 500 og Nissan Micra ha mange likhetstrekk. Men til tross for tilsvarende dimensjoner og motorvolum er kjøperne svært ulike. Felles for begge, er gode priser på bruktmarkedet...

La oss være ærlig fra første setning: Dette er ikke biler som oser maskulinitet. Duellantene er typiske nummer 2-biler, på godt norsk utpregede damebiler. Begge har sparebøsse-orientert motorisering, firesylindrede symaskiner på 1,2 liter. Maskinen Nissan Micra yter 80 hk, mens Fiat 500 klarer seg med 69. Begge har den typiske eggeskall-formen vi har blitt mer og mer vant til på små bybiler. Men der slutter også likhetene.

Sjekk hva du får for den gamle bilen din!

For Fiat 500 sikter seg klart inn på et ungt publikum (i alle fall unge til sinns). Med funky retro-detaljer både innvendig og utvendig går tankene fort til biler som Chrysler PT Cruiser og BMWs Mini, samtlige er doninger med et designspråk inspirert av tidligere generasjoner. Og samtlige har samme akilleshæl: plass.

Testbilen er en såkalt "Italia Edition" med tilhørende snasent ekstrautstyr. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Pent utseende, lite innvendig plass
For et retro-inspirert designspråk kan ikke både se bra ut, oppfylle alle sikkerhetskrav og konkurrere med andre moderne biler på sitte- og bagasjeplass. Noe må ofres, og da blir det som regel sistnevnte.

Trenger du mer plass? Hva med Volkswagen Golf eller Kia Cee'd?

Derfor er ikke Fiat 500 et bra kjøp for de som er ute etter "liten-utenpå-stor-inni"-bilen. Da er det bedre å slenge i litt kronasjer og kjøpe en ny VW Up! eller Skoda Citigo. Men for de som setter design litt høyere på agendaen enn for eksempel antall koppeholdere og harrytur-til-Sverige-bagasjeplass, er den lille italieneren slett ikke så dum. For tro det eller ei, etter fem år på markedet er det meldt om oppsiktsvekkende lite feil og tull med disse bilene.

Det er på innsiden Fiat 500 virkelig skinner. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Men 500'en har likevel et stort ankepunkt som gjør at du enten kan leve med den til du går i grava, eller aldri lar deg finne til ro i den, nemlig sittestilling. Akkurat hva som er problemet her, kan du lese om i den fullstendige brukttesten av Fiat 500...

Sprekt design fra Japan
Nissan Micra var billigbil-kongen over alle utover nittitallet. Den lille firkantede boksen hadde uten tvil sin sjarm, selv om kjøreegenskapene hellet mot det begredelige. I 2002 kom den i ny drakt, og det var slett ikke småsaker.

Til tross for å være et ti år gammelt design, holder det seg svært bra. Fargevalget og stålfelger med hjulkapsler er ikke fullt så sexy. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Japanerens nye klær var rett og slett innertier. Uten å ha en forgjenger å låne retro-detaljer av greide likevel Micraen å framstå som en utpreget designbil med sin karakteristiske eggeskallform, utpregede hjulbuer og markerte lykter.

Se andre Norges-favoritter på billigsalg...

Enda mer oppsiktsvekkende var det at Nissan ikke hadde behøvd å gå så mye på kompromiss med innvendig plass. Bilen kom i femdørs utgave, og hadde akseptabel bakseteplass, takhøyde og bagasjeplass. Slett ikke en dårlig bragd, med tanke på at de også greide å gi bilen et fresht utseende. Sleng inn kjent japansk kvalitet, og du har en garantert salgssuksess.

Nissan Micra er først og fremst en japansk billigbil. Grått stoff og hardplast dominerer interiøret. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

For de som ikke liker å kjøre bil
Men der slutter også de gode nyhetene. For interiøret ser og føles akkurat ut som du forventer av en asiatisk billigbil. Dette er triste saker. Bedre blir det ikke når du vrir om nøkkelen og setter av gårde. Les mer om dette i den komplette brukttesten!

Prismessig ligger Fiat 500 og Nissan Micra ganske likt. Begge har vist seg å være nokså pålitelige, med omtrent like mye (eler lite) småfeil og pirk på rullebladet. Så her står det egentlig på to ting: Vil du ha særpreg og godfølelse både innvendig og utvendig og heller ofre litt plass, eller vil du putre rundt med alle vennene dine i en grå boble med triste kjøreegenskaper?

Hva skal du betale?
Prisene begynner på rundt 50 000 kroner for en grei Micra (2003/2004-modeller). Legger du på litt til finner du lett et eksemplar du kan leve med. Fiat 500 følger tett på med flere pene biler rett under 100 000-kronersmerket. Her får du også mye standardutstyr. Har du 10-20 000 kroner ekstra liggende å slenge, kan du velge og vrake i alskens farge- og utstyrsvarianter, i tillegg til å kunne snuse på 1,4-liters motor. Vær kresen og finn en med riktig utstyr og farge.

Konklusjon:
Vi heller nok mot Italia i dette tilfellet (og andre tilfeller også, for den saks skyld...). De passasjerene som ikke kan sitte komfortabelt i baksetet, får heller ta bussen. Det er ikke vår feil at de ikke har bil selv?

Uansett, med Fiat 500s gode rykte med tanke på pålitelighet, relativt pene priser og gode utvalg på bruktmarkedet, er det lite som taler oss imot når en først aksepterer at dette er en bil for to, og ikke flere. Vi finner derimot flere gode grunner til å ikke kjøpe Nissan Micra...