Snart klart for bilfest

25.-27. oktober samles alle petrolheads til ett rike på Oslo Motorshow. Som vanlig får man bilinteresse i et stor bredde.

Genistreken er og bredde messen. På Oslo Motorshow samles alle motorinteresser, så man får både nytt og gammelt, originalt og customisert, motorsykler til lastebiler. Og er du ute etter action, skjer det spektakulære ting kontinuerlig hele helgen.

Vinn gratisbiletter HER. Se om du er en av de heldige HER.

«Emotion" endelig på plass


Svein Fossheims Plymouth -36, er bygget av karosseritryllekunstner Frode Meek og sønnene Tommy og Fredrik. Begge sønnene har vunnet verdensmesterskap i lakkering og deres kunst med metall kan beskues på Oslo Motorshow.

Moonshine Trickster


Sykkelen er en hylles til gamledager. Den har båtmotor, avansert vannkjøling og en usannsynlig bladfjærgaffel. I tillegg har den en masse flotte detaljer i kobber, messing og bronse.
- Målet var å bygge en sykkel fra slutten av 1800-tallet, slik som folk på den tiden tenkte at en fremtidig motorsykkel ville se ut, sier Carlos Stenson!

Høyhastigsklassiker


Monsteret heter II Drago Ruggente som betyr «Den brølende dragen» på italiensk. Under panseret buldrer en V12-motor fra et Caproni bombefly fra 1940. Glenn Billqvist er monsterets «Doktor Frankenstein» og han hadde en drøm om å bygge en høyhastighetsracerbil med 30-tallsfølelse. Veteranbilinteresserte nostalgikere og teknikkinteresserte bilentusiaster kommer garantert til å sverme rundt den høyhastighetslookeren full av detaljer.

30 milloner kroner
Teng Tools slår på stortromma og stiller ut hele tre svært sjeldne biler. Det dreier seg om Ferrari Enzo, Ferrari 288 GTO og en Bugatti EB 110 GT med en samlet verdi på rundt 30 millioner kroner.

Enzo


Ferrari Enzo er designet av Pininfarina og er en orgie i karbon og Formel 1 teknologi. Dette var Ferraris første gatefokuserte bil med karbon-keramiske bremser og elektronisk kontrollert kjøredynamikk. Den har en sekstrinns semiautomatisk girkasse som reduserte girskiftene til 150 millisekunder.
Under karbonskallet sitter en selvpustende 6,0-liters V12-er på 660 hk, den kraftigste superbilen noensinne da den dukket opp på skilter i 2003. Toppfarten er estimert til 355 km/t og den skal greie 0-100 km/t på 3,4 sekunder. Vekten er på 1365 kilo. Enzo-en som skal vises frem på Oslo Motor Show er en 2003-modell med en antatt verdi på 7-9 millioner kroner.

288 GTO


Ferrari 288 ble bygget i en begrenset serie med mål om å kunne delta i motorsport Gruppe B-biler. Kun 272 eksemplarer ble produsert, og modellen bærer den gjeve GTO-forkortelsen (Gran Turismo Omologata), akkurat som 250 GTO fra 1962-64, som er blant de mest sjeldne Ferrari-modellene i historien.
288 GTO ble vist frem for første gang på bilutstillingen i Genève i 1984 og er utstyrt med en 2,8-liters V8-er med twinturbo på 400 hk. Den doble turboen ble regnet som svært ekstrem for sin tid, og bidro til at 288 raskt ble beryktet som en svært krevende bil å kjøre. Toppfarten er på 304 km/t og den akselererer fra 0-100 km/t på 4,7 sekunder.
Bilen som skal vises frem på Oslo Motor Show er en 1985-modell med en antatt verdi på 9-11 millioner kroner.

Bugatti Veyron


Den svært sjeldne Bugatti EB 110 GT er den glemte forgjengeren til Bugatti Veyron 16.4. Rundt 70 GT-modeller ble bygget av Bugatti Automobili SpA, men det er noe usikkerhet rundt antallet.
Den ble vist frem for første gang i 1991 i forbindelse med Ettore Bugattis 110-årsdag. Lanseringen fant sted både foran Versailles og den moderne triumfbuen i hightec-området La Defénse i Paris. Bilen som skal vises frem i Norge er en 1994-modell med en 3,5-liters V12-er med 60 ventiler og hele fire turboer, og resultatet er 560 hk. Bilen har firehjulstrekk og klarte 0-100 km/t på 4,2 sekunder og har en toppfart over 340 km/t.