Slik tenker Renault om design

Vi besøkte sjefsdesigneren.

Design er en av de viktigste faktorene når folk skal kjøpe seg ny bil, og fabrikkene legger derfor ned enorme ressurser på akkurat dette området. For å finne mer ut om hvordan man tenker, og hva som ligger bak linjene til en ny bil, tok vi turen til Renaults designsenter og et møte med deres sjefsdesigner Laurens van den Acker.

–Da jeg begynte fikk jeg beskjed av Renaults sjef Carlos Ghosn, om å følge tre kriterier. Å tegne vakre biler, å lage et eget designspråk for Renault, og å separere Renault fra Dacia som skal være innstegsmerket vårt.

WOW. Denne så vi ikke komme fra Renault.

Jeg synes vi har klart alle tre gjennom å innføre et emosjonelt og sensuelt designspråk, inspirert av at vi er et fransk merke og at vi trenger å vise vår latinske side, sier den nederlandske sjefsdesigneren. Dette klippet viser hvorledes man tenker når man designer biler.