Slik redder du håpløs lakk

Slik tror naboen du har kjøpt deg ny bil.

Dersom du ikke behandler og tar vare på lakken på bilen, vil den sakte visne bort under brutale UV-stråler fra solen, salt og kjemikalier fra tøffe vintre og uttørking fra vask i vaskehaller. Du vil til slutt få en «ødelagt» lakk, som vil se jevnt matt ut, eller ha store skjolder med matte flater, som nærmest ser ut som lakken er flasset av. Dette kalles ofte oksidering.

Vi ser det spesielt tydelig på sterke farger som rød, blå og grønn. Oksidering lar seg i mange tilfeller reparere til et visst punkt, helt avhengig av lakk og klarlakk type, kvalitet og tilstand. Men den lar seg redde. Bare følg punktene under og les mer om saken i Autofil som ligger i hyllene nå.


1. Vask bilen grundig.

2. Gi bilen en skikkelig behandling med Clay-bar, slik at du får fjernet all overfladisk forurensing og «døde» lakk-rester.


3. Legg Autoglym Paint Renovator i en pad.


4. Bak middelet godt inn i paden.


5. Ta for deg ett og ett felt av gangen på ca. 60 x 60 cm. Bruk rette bevegelser (ikke sirkel) i samme retning som bilens lengde. Jobb med moderat trykk, til du oppnår ønsket resultat. Tilsett middel etter behov, og jobb deg systematisk rundt hele bilen.


8. Tørk av alle kjemikalier med en god mikrofiberklut for lakk.


9. Legg på en polish med finere slipe-effekt (F.eks. Autoglym Super Resin Polish eller Menzerna SF 4000). Dette gjør vi for å hente frem bedre glans.


10. Legg til slutt på en god beskyttelse. Vi legger her på Autoglym Extra Gloss Protection. Du kan også velge en god voks eller en sealer.


11. Til slutt tørker du av det overflødige med en god mikrofiberklut for lakk.


12. Man tar alltid vanntesten etter å ha polert bilen som en bekreftelse på den gode jobben man har gjort.

Tips: Bruk også et middel for å hente frem original-fargen i alle plast-detaljer også, så får du en tilnærmet «ny» bil.