Foto: Espen Stensrud
Foto: Espen StensrudVis mer

Slik jobber bil-svindlerne

En X3 3,0D til 249 000,-? Eller en VW Touran til 99 500,-? For godt til å være sant? Definitivt! Autofil avslører hvordan svindlerne opererer på Finn.no.

Det er sen onsdag kveld. Jeg sitter som vanlig i sofaen med laptopen på fanget og skummer bilannonsene på Finn.no. Plutselig ligger den der: BMW X3 3,0DA til 249 000 kr! Wow! Dette er minst 130 000 under listepris!

Jeg leser videre. Ingen info. Bare utstyrsliste. Selgeren står oppført med fornavnet ”Frank” og et mobilnummer. Ingen adresse. Ikke et ord om hvor bilen befinner seg. Men VF-skiltene viser at den er registrert i Trondheim.

Jeg sjekker mobilnummeret. Det tilhører ei dame i Stokmarknes. Merkelig ...
Jeg går videre nedover på lista over dagens biler fra Finn.no.
Jøss, en Touran Highline til 99 500,-. Utrolig! Infoen er like kort som den andre. Nå står det bare et etternavn: ”Jensen”. Men mobilnummeret drar jeg kjensel på. Det tilhører samme dame i Stokmarknes.

Får kontakt
Jeg bestemmer meg for å opprette en separat mailkonto og sende en e-post. Late som jeg er interessert. Ja, over styr av begeistring.
Neste morgen ligger svaret i mailboksen:
”Hi! Sorry I did not write to You in Norwegian …”
Selgeren ”Roy Jarle” påstår han er norsk, men flyttet til England da han var to år.
Bilen er norskregistrert (idiotisk i seg selv når man er britisk statsborger og kan kjøpe bil nesten avgiftsfritt).
”Roy Jarle” sier han ferierer mye i Norge, og solgte et feriehus her for noen måneder siden. Her skal han også ha hatt denne bilen, som han visstnok skal ha tatt med seg hjem til England for å prøve å selge den der. Han skal også ha prøvd å selge den til en lokal forhandler, men prisen skal ha vært for lav.

Foto: Skjermdump Vis mer

Nå står den i Bristol i England og selgeren sier at prisen inkluderer frakt til Norge.
”Roy Jarle” klager på ”financial problems” og er villig til å selge for en ”fair price”. Han er lei seg for at han har så mye å gjøre på jobben, og ikke kan komme til Norge med bilen, men han skriver at prisen inkluderer frakt.

Men hva med selve oppgjøret?

”Roy Jarle” foreslår to muligheter:

* Å bruke det store transportfirmaet Trans Global Logistics. De skal kunne levere bilen direkte, og hele oppgjøret skal være ”safe” for begge. Da skal jeg som kjøper ha muligheten til å inspisere bilen før ”Roy Jarle” får pengene. Det vil ta maks fem dager å frakte bilen til Norge, og det skal følge 10 dagers returrett. Hvis bilen ikke står til forventningene, skal jeg ha muligheten til å få igjen pengene umiddelbart …

* Den andre muligheten er at jeg personlig reiser til Bristol og betaler kontant til selgeren.
Muffens …

Neste morgen er annonsen slettet av Finn.no, som allerede har skjønt lunta.
Men jeg svarer på mailen jeg har fått fra ”Roy Jarle”. Jeg forsøker å lokke ham utpå og skriver at jeg dessverre ikke har mulighet for å komme til England selv. Men jeg skriver også at dette virker som en fin måte å gjøre en handel på. Jeg ber om navn og nummer til de jeg skal kontakte, hvordan jeg skal overføre pengene og ønsker samtidig kopi av kjøretøydokumentene.
Jeg antar at neste runde vil innebære en form for depositumsbetaling. Og en ivrig kjøper kan fort la seg lokke med noen tusenlapper for å sikre seg ”tidenes bruktbilkjøp”.

Og ganske riktig:
I neste mail skriver ”Roy Jarle” at alle dokumentene på bilen er i transportselskapets varetekt og at all videre kontakt skal skje med dem.
Så kommer neste ledd:
Firmaet Trans Global Logistics skal ta hånd om hele handelen.
”Roy Jarle” oppgir adressen til transportfirmaets nettside: www.transgloballogistics.co.uk.pn.
Jeg sjekker litt og finner en annen side for firmaet: http://www.transglobal-logistics.eu
Den offisielle.
Den andre er altså til et fiktivt selskap. Styrt av bakmenn.

Originalen:

Slik ser den ekte siden til firmaet TransGlobal Logistics ut. Foto: Skjermdump Vis mer

Kopien:

Bakmennene har stjelt logoen og laget denne falske siden. Foto: Skjermdump Vis mer

Transaksjonen
”Roy Jarle” skriver at ved å bruke slike transportselskaper vil det gi meg muligheten til å inspisere bilen før han mottar betaling.

Han skisserer følgende – trinn for trinn:
1) Jeg må sende navn, fødselsdato, adresse og telefonnummer til han. Så skal han ta det videre til transportselskapet.
2) Jeg vil motta en bekreftelse fra transportselskapet på at bilen er i transportselskapets varetekt og at den er klar til å sendes.
Så kommer det:
3) Deretter må jeg overføre beløpet til transportselskapet. ”Roy Jarle” understreker at det i første rekke dreier seg om et depositum og ”as You can see the payment is sent to the transport company and not to me directly.”
Transportselskapet vil så bekrefte betalingen og starte utsendelsen av bilen, hevdes det.
Men frekkheten vil ingen ende ta: ”Roy Jarle” skriver at dokumentene vil bli sendt til den norske ambassaden for godkjenning. Videre vil jeg få 10 dagers returrett. Det vil si at hvis jeg ikke skulle være fornøyd med bilen, kan jeg sende den tilbake.
Men innen den tid, skjønner du at du er lurt. Du er loppet for penger og sitter igjen med ingenting.

Og har dessverre bare deg selv å skylde på.

Foto: Skjermdump Vis mer

Finn.no: – Utnytter godtroende nordmenn og lurer til seg betaling gjennom falske firmaer

- Vi kjenner godt til disse e-postene, ja. Ofte justerer de svarene sine for å virke enda mer troverdige, sier Lars Vinden, ansvarlig for forbrukertrygghet i Finn.no.
- Vi har sett tilfeller hvor svindlerne har forfalsket både vognkort og id. De kan ha kontaktet eieren og fått tilsendt kopi av førerkort og vognkort, så har de brukt dette videre.
- De skjuler sporene godt, men pengene havner gjerne hos folk med falsk identitet. En del kan spores til London, hvor politiet innimellom plukker inn et par hundre personer i slengen i store razziaer. Så går det et par uker, før alt er i gang igjen. Her sitter det profesjonelle bakmenn som styrer alt.
- Hvordan opererer de?
- Svindlerne henter inn personopplysninger om nordmenn, og utgir seg for å være dem. Ofte bruker de godtroende nordmenn til å legge ut annonser for seg. Svindlerne er proffe og lager gode annonser og gode svar for å lokke til seg naive kjøpere. Blant annet oppretter de falske transportfirmaer med egne nettsider, som har troverdige navn og som er tilsynelatende like offisielle transportselskaper. Så skal man betale forskudd til transportselskapet. Men da bør alarmklokkene ringe, for pengene går rett til svindlerne!

Et eksempel på hvordan svindlere prøver å få tak i personinfo og kortnumre fra Finn.no-kunder. Foto: Skjermdump Vis mer

- Hva har Finn.no gjort for å bekjempe denne type svindel?
- For to år siden var det nesten ingenting. Da var det stort sett kun triksing av km-stand, som vi ikke hadde mulighet til å oppdage. Nå har det kommet mange utenlandske aktører som bare er ute etter å svindle. Ifølge Økokrim er dette organiserte kriminelle som opptrer over hele Europa. De legger ut annonser og prøver å lure til seg forskuddsbetaling.
- Vi har gjort ulike tiltak i løpet av det siste året, og blant det siste er å kontrollere alle annonser manuelt før de kommer på Finn.no. Inntrykket vårt nå er at dette tiltaket har virket godt, og at svindlerne har skygget banen de siste par ukene. Vi vet imidlertid ikke hva deres neste steg blir. I tillegg har vi gjort det enklere for brukere å rapportere mistenkelige annonser.
- Likevel slipper svindlerne til?
- De kan lure til seg brukernavn og passord og publisere under andre navn. De har mange personopplysninger på nordmenn.
- Nå har vi også stoppet fakturamuligheten slik at det bare kan betales med kort. Men svindlerne bruker gjerne stjålne kredittkort. Spesielt etter nyttår har vi merket oppsving på akkurat dette.
- Får dere mange henvendelser fra nordmenn som er utsatt for slik svindel?
- Ja, vi har hatt en del telefoner fra fortvilte kunder som er blitt lurt eller har fått misbrukt kredittkort eller personopplysninger. Dersom det er snakk om annonser som fremdeles ligger på Finn.no, blir disse naturligvis stanset.
- Vet dere hvor mange som er utsatt for denne typen svindel?
- Heldigvis er det ikke mange som har meldt fra om at de er blitt lurt. Kanskje et titall. Men vi frykter at det er flere. De som skjønner at de er blitt lurt, tar ikke nødvendigvis kontakt med oss, og noen er nok redde for å framstå som naive.
- Men om man er lurt, er det noen mulighet til å få igjen pengene sine?
- Nei. Har man overført, er nok pengene tapt, sier Lars Vinden.

6 råd fra Finn.no:


• Vær skeptisk om du får mail fra personer i utlandet og snakk om forskuddsbetaling.
• Finn.no har utviklet betalingsgaranti, som er en trygg depositumskonto. Bruker du den, blir du ikke lurt.
• Ta kontakt umiddelbart hvis du ser mistenkelige annonser. Også hvis du er i tvil om seriøsiteten.
• Gjør undersøkelser selv! Sjekk hvem bilen er registrert på hos Statens vegvesen, og at personopplysningene og telefonnummer stemmer.
• Be om legitimasjon av selgeren.
• Kjøp ikke usett!

Økokrim: – Lett å bli fanget


- Det er lett å bli fanget i en felle. Dessuten er det skummelt å svare på slike henvendelser fordi de kan utnytte kontaktinfoen din (for eksempel mailadressen) til andre bedragerier, sier rådgiver Anne Dybo hos Økokrim.
- Er slik svindel utbredt?
- Ja, dessverre. Dette er en del av den såkalte ”Nigeria-svindelen”, og det har vært mange slike bedragerier. Men heldigvis ser vi at det blir færre og færre som går på.
- Metodene virker proffe?
Ja, de kopierer gjerne annonser som har stått tidligere. Så bruker gjerne samme navn, men legger inn sin egen mailadresse. De kopierer også hjemmesider til reelle firmaer, og legger inn sin egen kontaktinfo.
- Hva gjør politiet med slike saker?
- Vi samarbeider blant annet med England, Nederland, Tyskland og Spania hvor dette er utbredt. Vi tar ikke enkeltsaker, men samler opp. I Nederland ble for eksempel opptil 300 personer arrestert på en gang.
- Kjenner dere til noen konkrete eksempler?
- Noen gikk i fella på dette konkrete eksemplet fra Finn.no. Nå er det gjerne nye ting som dukker opp.
- Som hva da?
- Det siste er for eksempel mailhenvendelser med gifteklare kvinner i Ghana. Denne Nigeria-banden er oppfinnsom og fornyer seg hele tiden, så det gjelder å være obs, avslutter Økokrim-rådgiveren.

Ble nedringt av kjøpere

En kvinne fra Stokmarknes opplevde å få telefonnummeret sitt misbrukt i annonsen.
– Det var en god del som ringte, ja. De spurte om jeg skulle selge bilen min, men det var jo ikke tilfelle.
- Jeg gadd ikke bry meg mer med det og lot det hele gli over. Telefonen sluttet å ringe etter døgn da Finn visstnok hadde fjernet annonsen, sier hun til Autofil.

Har du opplevd å bli svindlet?
Da vil vi gjerne ha kontakt med deg!

Kontakt sjefredaktør Espen Stensrud på [email protected]!