Foto: KAJ RATH ALVER
Foto: KAJ RATH ALVERVis mer

Slik har du aldri sett en Opel Omega

Kjetil Møkkelby hadde lyst på Lotus Omega stasjonsvogn... men de fantes aldri.

Tekst og Foto: Kaj Rath Alver

I 1989 overrasket Opel hele verden med å presentere Opel Lotus Omega. Et illsint, bredda karosseri med luftegjeller i panseret, customproduserte dekk fra GoodYear, 3,6-liters twinturbo-motor på 377 hk, og kapabel til å nå 290 km/t.

I prinsippet en totalt ombygget Omega 3000- så hvorfor kan ikke en avbalansert kar fra bartebyen gjøre det samme. Med en stasjonsvogn. Bare lysår råere?

Sjekk disse folkevognene.

Totalt ombygget

Den irriterende lekre Omegaen startet livet som en Omega 2.0i, før den ble bygget om til en 3000 24v av forrige eier.
- Jeg hadde bare tenkt å lakkere den blå, men jeg husker den gang at jeg satt i matpausene på jobb og forklarte hvor lyst jeg hadde til å montere en Lotus motor i den.

Foto: KAI RATH ALVER
Foto: KAJ RATH ALVER
Foto: KAJ RATH ALVER
Foto: KAJ RATH ALVER
Foto: KAJ RATH ALVER

Lekker utenpå, under og inni

Bilen ble totalt demontert til det ikke var igjen en eneste skrue i karosseriet. Som vanlig var det mye mer rust på bilen en antatt.

Denne Opelen er kanskje like sjelden.

Spesielt på hjulbuene bak, gulvet og en del i motorrommet. Hele karosseriet ble syredyppet, nytt metall ble sveiset inn og alle skjøtene ble sømsveiset for å stive opp greiene.

De lamme hjulbuene bak- som går tvers over øverste del av bakdekkene - er de skjært ut og erstattet med et sett fremre buer som er strukket litt.

Forskjermene ble også valset og tøyd i for å romme de übersexy hjulene fra Forgatio, som måler 10x20 foran og 11x20-tommer bak.

878 hk

Originalt gir den Lotus-bygde 3,6-literen 377 hk. Nå er blokka som er fylt med betong i nedre del av kjølekanalene, ble også boret opp så fyrkjelen er nå på 3,9 liter.

Veiva er slipt, polert og balansert. Turboen som blåser liv i galskapen, er en Garrett GT4202R som ikke går tom før tallene sier 878 hester og 1048 Nm på hjulnavene.

Les mer om hvordan bilen funker og alt som er gjort innvendig i den siste utgaven av GATEBIL. Bladet er i salg NÅ og er plastpakket sammen med Autofil. Her er noe av hva du kan lese.