Etter at Glenn har tatt lakkrens og polering er dørsiden glatt som ei barnerumpe. Før behandling var det nesten ikke mulig å skimte sitt eget speilbilde en gang. For en forvandling! Foto: Stein Inge Stølen
Etter at Glenn har tatt lakkrens og polering er dørsiden glatt som ei barnerumpe. Før behandling var det nesten ikke mulig å skimte sitt eget speilbilde en gang. For en forvandling! Foto: Stein Inge StølenVis mer

Slik blir bilen din som ny!

Tror du proff bilpleie er dyrt og kun for spesielt interesserte? Tro om igjen. Det er ikke bare billigere enn du tror - det kan faktisk lønne seg!

Tilbudet av bilpleieprodukter er enormt. Du kan få poleringsmidler i alle styrker og tykkelser, voks, pussegarn og lakkrens i tillegg til maskiner og instrumenter som får en nevrokirurg til å måpe. Men hva hjelper vel det, når bilens eier (les: undertegnede) klarer å rote til selv den enkleste pussejobb? Det er bare å innrømme det: bilpleie - eller fysiske presisjonsoppgaver generelt - ligger ikke i kroppen min, selv om vilja og intensjonen er aldri så god.

Nå har det gått så langt at lakken på min kjære røde Lancia begynner å bære sterke preg av mine gjentatte tafatte forsøk på polering. Svirler, striper og store forskjeller fra panel til panel er å se overalt. Jeg kaster inn håndkleet. Her trengs profesjonell hjelp! Lommeboka kommer sannsynligvis til å få svi...

Fin langt ifra, men langt ifra fin. Slik ser gammel, rød lakk ut etter årevis med slitasje og amatør-bilpleie. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Dårlig håndverkskarma
Glenn Barath Jensen hos RK-Bilpleie på Bryn i Oslo forbarmer seg over den håpløse motorjournalisten. Etter å ha grått noen tårer av synet på den røde lakkens tilstand, sukker han tungt, bretter opp ermene og går til verks. Jeg holder meg bevisst på god avstand, for ikke å la min dårlige håndverkskarma ødelegge resultatet. Glenn begynner med å ta en grundig avfetting som han lar stå i noen minutter. Så spyler han bilen ren og vasker den fra tak til spoiler. Så tar han frem en liten klump med kitt som han av en eller annen grunn drar langs bilens side.

Foretrekker du å gjøre det selv? Sjekk ut disse produktene!

En runde med clay fjerner asfalt, piggstøv og annen forurensing før bilen vaskes enda en gang. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

- Eeehh... hva har plastelina på en bil å gjøre??
- Nå skal du bare sette deg ned og slappe av, Stein Inge. Dette kalles "claying", det brukes for å fjerne nupper og prikker i lakken.
Glenn fortsetter med å vaske bilen enda en gang før han tørker den med klut og et luftverktøy jeg er sikker på jeg har sett hos tannlegen. Så er det på tide å dra frem tungartilleriet!

Glenn har "The Killer Look". Bilen skal skinne! Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Glatt som en barnerumpe
Siden rød lakk falmer og oksiderer fortere enn andre farger, anbefaler Glenn at vi tar en full rubbing på Lanciaen. Dette vil hente fram den originale fargen som ligger under den slitte lakken. Det koster litt mer, men resultatet blir også deretter. Så følger han på med en maskinell lakkrens og full polering. Bilen trilles ut i dagslys. Den er ikke til å kjenne igjen! For bare et par timer siden var lakken mer eller mindre mørk oransj på grunn av oksideringen, i tillegg til å ha en rå og ruglete overflate. Etter Glenns iherdige jobbing er nå dørsidene glatte som en barnerumpe. Ikke nok med det - bilen er så blank at det er fullt mulig å bruke dørene som speil! Men så kommer hodepinen: Hvor mye vil denne spabehandlingen koste meg? Så får jeg meg en overraskelse...

Her er panseret før lakkrens og polering. Legg merke til den matte oransje-rosa fargen. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Etter lakkrens og polering har panseret fått tilbake den dype, røde fargen. Slik så den ut da den forlot fabrikken i 1998! Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Billigere enn å gjøre det selv
Grunnbehandlingen omfatter utvendig og innvendig vask, støvsuging av kupé og bagasjerom, rens av matter, rens av vinduer utvendig og innvendig, motorvask og polering. Dette koster 2 000 kroner. Alt inkludert! Det er faktisk ikke ille i det hele tatt... Rubbingen kommer i tillegg, med en timepris på 500 kroner. Totalt er vi da oppe i rundt 3 000 kroner. Resultatet? Bilen ser ut som ny! Ikke bare det, den vil bevare nybilglansen i lang tid siden jobben er grundig gjort og produktene som er brukt ikke akkurat er av den billigste typen...

Den siste finpussen inkluderer behandling av lister, rens av vinduer innvendig og utvendig, motorvask og støvsuging av interiør. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Det er ingen tvil: Fra nå av skal bilene mine få en slik behandling i året. Det koster meg garantert mindre enn å stå hjemme og knote med alskens poleringsprodukter, både med tanke på timene jeg bruker, prisen på produktene og skaden jeg faktisk påfører bilen fordi jeg overhodet ikke har peiling. En ting er sikkert - bilpleie er et håndverk på lik linje med snekring, flislegging eller maling. Noen får det til, de fleste gjør det ikke... da er det bra det finnes fagfolk!

En god bilpleiejobb har utrolig mye å si for helhetsinntrykket. Nå skinner Lanciaen som aldri før! Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Tusen takk til Glenn Barath Jensen og Ronny Kristiansen ved RK Bilpleie. Du kan se andre resultater guttene har oppnådd på www.rk-bilpleie.no eller på RK-Bilpleies Facebook-side.

Fin langt ifra, men langt ifra fin. Slik ser gammel, rød lakk ut etter årevis med slitasje og amatør-bilpleie. Foto: Stein Inge Stølen
Lakken nærmer seg rosa på noen steder. Her må noe gjøres... Foto: Stein Inge Stølen
Svirler, riper og slitasje er godt synlig under direkte lys. Foto: Stein Inge Stølen
Glenn begynner med en grundig avfetting før han vasker bilen. Foto: Stein Inge Stølen
Lanciaen vaskes grundig nedenfra og opp, så ovenfra og ned. Foto: Stein Inge Stølen
Felger renses grundig med spesialmiddel. Dette er verdt pengene i seg selv, for Deltaens Speedline-felger er et mareritt å holde rene... Foto: Stein Inge Stølen
En runde med clay fjerner asfalt, piggstøv og annen forurensing før bilen vaskes enda en gang. Foto: Stein Inge Stølen
Her holder det ikke med pusseskinn. Bilen tørkes med trykkluft for å få alt vann ut av kriker og kroker. Foto: Stein Inge Stølen
Glenn tar en liten pause for å gråte en liten skvett over lakkens tilstand... Foto: Stein Inge Stølen
Maskinell lakkrens. Ikke gjør dette hvis du er ustø på hånda... Foto: Stein Inge Stølen
Glenn har "The Killer Look". Bilen skal skinne! Foto: Stein Inge Stølen
Bilen poleres etter lakkrens. Nå begynner det å se skikkelig bra ut! Foto: Stein Inge Stølen
Alle flater blir systematisk polert. Foto: Stein Inge Stølen
Teknikk og tålmodighet må til for å få et bra resultat. Foto: Stein Inge Stølen
Poleringsmaskinen genererer en del varme, noe som gir en damp-aktig effekt idet poleringsmidlene reagerer med lufta. Foto: Stein Inge Stølen
Den siste finpussen inkluderer behandling av lister, rens av vinduer innvendig og utvendig, motorvask og støvsuging av interiør. Foto: Stein Inge Stølen
Den siste finpussen inkluderer behandling av lister, rens av vinduer innvendig og utvendig, motorvask og støvsuging av interiør. Foto: Stein Inge Stølen
Dekkene får tilbake sin sorte glans. Her bruker ikke Glenn produkter som blir borte etter første vask... Foto: Stein Inge Stølen
Den siste finpussen inkluderer behandling av lister, rens av vinduer innvendig og utvendig, motorvask og støvsuging av interiør. Foto: Stein Inge Stølen
Her er panseret før lakkrens og polering. Legg merke til den matte oransje-rosa fargen. Foto: Stein Inge Stølen
Etter lakkrens og polering har panseret fått tilbake den dype, røde fargen. Slik så den ut da den forlot fabrikken i 1998! Foto: Stein Inge Stølen
Her ser du tydelig hvor mye lakkrens og polering har å si for utseendet. Området over streken er bearbeidet og har en dyprød farge uten svirler og riper. Nydelig! Foto: Stein Inge Stølen
Slik så forskjermen ut før behandling. Foto: Stein Inge Stølen
Etter behandling er det nesten så en skulle tro bilen har fått ny lakk. Foto: Stein Inge Stølen
Etter behandling er det nesten så en skulle tro bilen har fått ny lakk. Foto: Stein Inge Stølen
Glenn er svært fornøyd med resultatet. Det er eieren også! Foto: Stein Inge Stølen
Etter at Glenn har tatt lakkrens og polering er dørsiden glatt som ei barnerumpe. Før behandling var det nesten ikke mulig å skimte sitt eget speilbilde en gang. For en forvandling! Foto: Stein Inge Stølen
En god bilpleiejobb har utrolig mye å si for helhetsinntrykket. Nå skinner Lanciaen som aldri før! Foto: Stein Inge Stølen
En god bilpleiejobb har utrolig mye å si for helhetsinntrykket. Nå skinner Lanciaen som aldri før! Foto: Stein Inge Stølen

Hva koster bilpleie der du bor?

Vi tok noen telefoner for å sjekke hva det koster å ta en full shine på grombilen i forskjellige deler av landet. Prisene gjelder utvendig / innvendig vask og polering.

  • TROMSØ
    Tromsø Bilpleie: Tlf 77 67 65 50 / 97 01 62 22
    Pris: 3 000 kr og oppover avhengig av jobbmengde.
    Bruker: Ditec
    Web: www.tromsobilpleie.no
  • KRISTIANSAND
    Agder Bilpleie: Tlf 48 04 33 33
    Pris: 2 300 kr - 4 900 kr avhengig av jobbmengde.
    Bruker: Autoglym, Sonax, Lahega
    Web: www.agderbilpleie.no
  • STAVANGER
    Stavanger Bilpleie: Tlf 97 18 83 13
    Pris: 1 890 kr
    Bruker: Autoglym
  • MOLDE
    TB Bilpleie AS: Tlf 71 21 86 50
    Pris: 4 000 - 5 000 kr inkludert rubbing og full rens av interiør
    Bruker: Meguiars, Cartech, 3M
  • GJØVIK
    Gjøvik Bilpleie: Tlf 61 17 94 41
    Pris: 2 300 kr inkludert rubbing
    Bruker: Meguiars
  • TRONDHEIM
    K2000 Bilpleie: Tlf 73 82 19 92 / 40 07 26 20
    Pris: 2 800 kr inkludert lakkrens
    Bruker: Meguiars
    Web:www.k2000bilpleie.no
  • BERGEN
    Kokstad Bilpleie: Tlf 55 12 36 69/ 95 72 48 81
    Pris: 3 750 kr, alt inkludert.
    Bruker: Ditec, Meguiars
    Web: www.kokstadbilpleie.no
  • OSLO
    RK-Bilpleie: Tlf 90 91 00 08
    Pris: 2 000 kr
    Bruker: Glare
    Web: www.rk-bilpleie.no
  • Konows Bilpleie: Tlf 22 67 63 57
    Pris: 2 015 kr
    Bruker: Autoglym
    Web: www.konowsbilpleie.no
  • AKERSHUS
    Oppegård Bilpleiesenter: Tlf 96 86 68 32
    Pris: 2 990 inkludert rubbing og full rens av interiør.
    Bruker: Meguiars, Swisswax
    Web. www.opbilpleie.no