I 2010 står Turid Arnesen fortsatt ved døra på Bobla, her i Elverum, slik hun poserte på ferietur i Halmstad i Sverige i 1978. Foto: Privat / Geir Hovensjø
I 2010 står Turid Arnesen fortsatt ved døra på Bobla, her i Elverum, slik hun poserte på ferietur i Halmstad i Sverige i 1978. Foto: Privat / Geir HovensjøVis mer

Samme Boble i 40 år

I 1973 kjøpte Turid og Gunnar Arnesen flunkende ny, oransje Folkevognboble. Og siden har de hatt den…

- Egentlig har jeg bare hatt Boble, forteller Gunnar (83) fra Elverum.
- Den første var en blå 63-modell, som ble byttet i den oransje våren 1973. Flere biler har jeg ikke eid. Men Turid har jo hatt sine egne biler.
- Jeg jobbet på Hamar og hadde seks mil å kjøre daglig, forteller Turid (74). De første årene brukte jeg Bobla, men skaffet meg varmere bil i 1983.

41 kuldegrader…
Som kjent har Bobla luftkjølt motor som bare gir en liten lunk i vinterkulda.
Turid grøsser: - Verst var det i januar 1981. Jeg hadde nattevakt på sykehuset, og da jeg skulle legge i vei hjemover om morgenen, sto gradestokken på 41 minus. Med motorvarmer startet bilen greit, men girspaken var ikke til å rikke. Jeg måtte kjøre et godt stykke før jeg kom ut av førstegiret, men hjem kom jeg.

Turid og Gunnar Arnesen foran sitt 39 år gamle familiemedlen. Foto: Geir Hovensjø Vis mer

…og sommervarme
Da var Bobla atskillig triveligere på bilferie land og strand rundt – og til utlandet.
- Vi var selvsagt i Sverige, og i Danmark, Tyskland, Holland og England, forteller Gunnar. Foreldre med to barn og minimal bagasjeplass, men oppå takgrinda kunne jo alt stables. Når de ble trøtte under kjøring, sov den ene ungen tvers over baksetet, og den andre i det lille bagasjerommet bak seteryggen under bakruta.
- Vi hadde en rar opplevelse i England. Vi kom fra Gøteborg-ferga, og bommet på det bestilte hotellet. Vi fant et annet, og parkerte tversover gata på en bensinstasjon. Men da vi kikket ut av vinduet, var bilen vår søkk borte. Bare en knall gul Boble sto der. Det var et synsbedrag. En spesiell belysning endret fargen til gul!

På ferie sov det ene barnet i baksetet, det andre i bagasjerommet bak seteryggen. Foto: Geir Hovensjø Vis mer

God på bunnen
Boble-interessen er enorm, og klubber og entusiaster samles overalt for å nyte sine skinnende eksemplarer av ulike utgaver.
- Nei, Bobla vår hører nok ikke til i den strøkne kategorien, innrømmer Gunnar.
Bilen står ute året rundt. Lakken er matt. Rustflekker tyter fram her og der. Pyntelista på panseret mangler. Venstre bakskjerm er bulket, likeså støtfangerne. Men det gjør ikke noe.
- Det har nesten aldri vært noe galt med den. Speedometeret ble riktignok byttet, så jeg er ikke sikker på hvor langt den er godt.
- Er det ikke rundt 130 000-140 000 kilometer? skyter Turid inn. Etter litt diskusjon, tror de det stemmer omtrent.
- Jeg starter den noen ganger om vinteren, men det er om sommeren den får kjørt seg, sier Gunnar.
Langtur betyr i den forbindelsen Hamar eller Våler tre mil unna.
- Bilen får vedlikehold på verksted. Den er påliteligheten selv, starter og går.
- Vi er så glad i den! Mange har spurt, men vi har ikke lyst til å selge. Tenk om den blir ødelagt i bilcross eller noe slikt.
- Da begraver vi den heller i hagen sammen med de avdøde kattene, sier Gunnar Arnesen, og håper at Mons som smyger seg under stuebordet ikke aner hva han snakker om.

Den er ikke strøken, men bærer en ærlig patina som vitner om et langt og interessant liv. Foto: Geir Hovensjø Vis mer

1303 S
Arnesens bil er en 1303 S, den siste utgaven av Bobla som ble solgt i Norge. I 1974 sluttet produksjonen i Tyskland.
1303 kom i 1972. Den bygget på 1302 fra 1970, som betydde en omveltning i Boblas lange historie. Hjulopphenget i den forlengete fronten var nytt og ga mye mer presise kjøreegenskaper.
1303 hadde 1,3-liters motor med 44 hester, mens Arnesens S-utgave rykket opp i 1,6 liter og 50 hester. Motoren var som før en luftkjølt, firesylindret bokser.
Innendørs ble det lakkerte dashbordet i stål forlatt, og erstattet med et nytt, polstret, svart i fargen.

Klistremerke fra Elverum i Østerdalen har sittet der i alle år, og maiblomst, OL-merke og reklame for Gunnars gamle arbeidsplass i banken hører også med. Foto: Geir Hovensjø Vis mer

Den er ikke strøken, men bærer en ærlig patina som vitner om et langt og interessant liv. Foto: Geir Hovensjø
Turid og Gunnar Arnesen foran sitt 39 år gamle familiemedlen. Foto: Geir Hovensjø
VW 1303 har polstret dashbord og stor, buet frontrute - og skinnfell som setevarme. Foto: Geir Hovensjø
På ferie sov det ene barnet i baksetet, det andre i bagasjerommet bak seteryggen. Foto: Geir Hovensjø
Klistremerke fra Elverum i Østerdalen har sittet der i alle år, og maiblomst, OL-merke og reklame for Gunnars gamle arbeidsplass i banken hører også med. Foto: Geir Hovensjø
I 2010 står Turid Arnesen fortsatt ved døra på Bobla, her i Elverum, slik hun poserte på ferietur i Halmstad i Sverige i 1978. Foto: Privat / Geir Hovensjø

Boble-historien

1935: De første prototypene uten bakrute.
1938: Første biler i sin endelige fasong, men så kom krigen.
1946: De første riktige bilene. 1100 kubikk, 25 hk.
1948: Første Boble til Norge.
1949: Kabriolet vises.
1950: Hydrauliske bremser.
1952: Nye støtfangere. Synkronisert girkasse.
1953: Oval, buet bakrute istedenfor delt.
1954: 1200 kubikk, 30 hk.
1955: Boble nr. 1 million. Karmann Ghia Coupé lanseres.
1957: Større bakrute.
1960: 34 hk.
1961: 5 millioner.
1964: Større ruter. Svakt buet frontrute.
1965: 10 millioner. 1300 kubikk, 40 hk.
1968: 15 millioner.
1970: VW 1302 med store endringer. Ny for- og bakstilling, lengre front.
1972: 1303 med sterkt buet frontrute og nytt dashbord.
1974: Tysk produksjon og norsk import stopper.
Men den fortsatte i Brasil og Mexico. Den siste meksikaner fra 2003 var nummer 21 529 464.
Til sammen ble det solgt 157 202 Bobler i Norge. Rekordåret var 1969 med 16 690 eksemplarer.