Ruf R Turbo er basert på Porsche 911 Turbo  (intern kode 996 Turbo ).  Foto: Stein Inge Stølen
Ruf R Turbo er basert på Porsche 911 Turbo (intern kode 996 Turbo ). Foto: Stein Inge StølenVis mer

Ruf R Turbo: Når en vanlig Porsche ikke duger

Er du Porsche 911-fan, så betyr navnet RUF noe helt magisk. For RUF sine biler er blant det råeste på denne autofile jord.

Det legendariske tyske firmaet RUF ble grunnlagt i 1939 i Pfaffenhausen som Auto RUF av Alois Ruf. Fokuset var i begynnelsen på service og reparasjoner, før Alois designet en buss i 1955. I mellomtiden begynte hans sønn Alois Ruf Jr å interessere seg for biler, og på 60-tallet startet han sin assosiasjon med Porsche, gjennom å restaurere biler i farens garasje.

Raskere enn Ferrari F40 i 1987
I 1974 døde faren, og junior tok kontroll over firmaet. Hans satsing skulle bli Porsche, i særdeleshet 911. Utover 70-tallet fulgte flere råe 911-modeller, før RUF virkelig satte standarden i 1987 med den berømte CTR. Det knallgule monsteret var god for 320 km/t og 0-100 km/t på 3,7 sekunder, sensasjonelle tall på slutten av 80-tallet. Det amerikanske bladet Road & Track kalte bilen for «Yellowbird», et kallenavn som ble hengende ved monsteret.

Denne bilen er en 2002 modell, og ble brukt som demobil av RUF. Da ble den neppe pent kjørt... Foto: Stein Inge Stølen Vis mer



Etter dette var navnet RUF kjent for alle som liker Porsche, og selskapet har stått bak en rekke fantastiske biler. Det som kanskje mest skiller RUF fra de fleste andre vanlige tyske trimmings og tuningfirmaer, er at selskapet bygger sine biler ut fra skallene som de mottar fra Porsche. Det betyr at selskapet er anerkjent som en egen bilprodusent av tyske myndigheter siden de har så mange egne deler som brukes i kompletteringen av bilene.

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

13 000 kilometer på ett år
I Norge er Porscher fra RUF relativt sjelden kost, men de finnes her også. En av de absolutt grommeste er denne gule RUF R Turbo fra 2002 som eies av Tore Hansen (47) fra Flekkefjord.
Bilen gikk opprinnelig som demobil hos RUF fra 2002 til 2006, og er basert på en 996 Turbo. Tore kjøpte den i fjor, og har på den tiden rukket å øke kilometerstanden fra 28000 til 41000 km.
– Bilen skal brukes, er Tores kommentar til det.
Med i overkant av 600 hk klarte RUF R Turbo 351 km/t på Nardo-banen i Italia. Det sier vel sitt om hvor rå denne bilen er…

Interiørmessig ser ting hakket råere ut enn i en vanlig 996 Turbo. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Legg spesielt merke til instrumentpanelet, hvor man tydelig ser den ettertraktede RUF-logoen. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Eier Tore Hansen (47) er slett ikke redd for å bruke bilen. Han har kjørt 13 000 kilometer med den på ett år. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

RUF R TURBO (2002-modell)
Motor: B6, 3,6 liter
HK: 590 hk/6500
Moment: 830 Nm/4200
Toppfart: 351 km/t
0-100: 3,7 sekunder
Kvartmil: 11,4 sekunder
Eier: Tore Hansen
Fra: Flekkefjord
Alder: 47 år

Denne bilen er en 2002 modell, og ble brukt som demobil av RUF. Da ble den neppe pent kjørt... Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Interiørmessig ser ting hakket råere ut enn i en vanlig 996 Turbo. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Legg spesielt merke til instrumentpanelet, hvor man tydelig ser den ettertraktede RUF-logoen. Foto: Stein Inge Stølen
Eier Tore Hansen (47) er slett ikke redd for å bruke bilen. Han har kjørt 13 000 kilometer med den på ett år. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Ruf R Turbo er basert på Porsche 911 Turbo (intern kode 996 Turbo ). Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen