Norsk bilhistorie er ikke så veldig omfattende. Men vårt lille høydepunkt i så måte er utvilsomt Troll fra Telemark. Den lille sportsbilen i glassfiber hadde potensiale, men da regjeringen ikke ville hjelpe til med bistand, ble det kroken på døra etter fem produserte biler. Her står en av dem i all sin prakt. Foto: Stein Inge Stølen
Norsk bilhistorie er ikke så veldig omfattende. Men vårt lille høydepunkt i så måte er utvilsomt Troll fra Telemark. Den lille sportsbilen i glassfiber hadde potensiale, men da regjeringen ikke ville hjelpe til med bistand, ble det kroken på døra etter fem produserte biler. Her står en av dem i all sin prakt. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Rogalands stolthet

Her på berget er vi ikke bortskjemte med bilsamlinger for offentligheten. Men noen bilmuseer her og der finnes. Et av de bedre er Rogaland Bilmuseum.

Rogaland Bilmuseum ligger ved E39 på Bråstein i Sandnes, like før Stavanger hvis du kommer sørfra. Der finner du en utstilling som omfatter personbiler, brannbiler, motorsykler, modellbiler og verkstedutstyr. Museet og kafeen er åpen hver søndag mellom klokken 12 og 16 hele året.

Gammelbilens venner
Gammelbilens venner – Stavanger og omland club for automobil og motorcykel interesserte. Det var tittelen som klubben gikk ut med da den ble stiftet i 1974. Idag har Gammelbilens venner over 300 medlemmer, og har felles kjøreturer hver onsdag i sommerhalvåret.
Denne bilklubben så tidlig behovet for en egnet plass for å ta vare på ulike klenodier, og i 1994 ble museet innviet på Bryne. Ti år senere flyttet det så til sin nåværende location, hvor Tor Inge Fjermestad er museumsbestyrer.

Mazda 1300DX fra 1973, med 1,2-liters rekkefirer på 78 hk. Den fremstår som praktisk talt ny, med kun 8700 km på telleren. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Til enhver tid er rundt 30 biler utstilt, og museet bytter stadig ut bilene, slik at neste gang man svinger innom er det nye godbiter å se på.
Tor Inge bor like ved museet, og som bestyrer sørger han for vedlikehold.

Museumsbestyrer Tor Inge Fjermestad foran en av museets mange flotte brannbiler, en Chevrolet C50 fra 1968. Kjøpt ny av Stavanger Brannvesen i 1968, og i tjeneste fram til 1982. Da kom den til brannvesenet på Finnøy, og var i aktiv tjeneste der fram til 2006. Da ble den pensjonert, og Fjermestad overtok den selv. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

DBS fra Sandnes
Både bilene og andre verneverdige gjenstander holder en meget høy kvalitet. Her finner du alt mulig, det være seg den første mobiltelefonen eller strøkne DBS-sykler (som jo ble produsert i Sandnes), samt utallige autofile perler fra alle verdenshjørner.

En Rover 90 fra 1952 flankert av to store representanter for Mercedes-Benz, en herlig Heckflosse (4-dørs modeller med halefinner som ble produsert fra 1959 til 1968) fra 1963 og en 220 S fra 1958. Legg merke til speilveggen bak bilene, samt alle de tidsriktige skiltene og bildene på veggene. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Både undertegnede og unge Stølen har besøkt mange bilmuseumer, så det er lett å bli blasert. Men Rogaland Bilmuseum har en ekthet ved seg, som er gjør et godt og positivt inntrykk i sjelen. Her er det biler for enhver smak, og vi to blir selvsagt ikke enige om hva vi synes er høydepunktet.

Det er ikke ofte man ser gammelt diagnoseutstyr for motoren, men Rogaland Bilmuseum har mye av denne type utstyr. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Kanskje den flotte Bentleyen? Eller en vaskeekte Mercedes-Benz 600? Eller kanskje den gedigne Benz brannbilen fra 1925? Så må man heller ikke glemme motorsyklene, hvor det er alt fra førkrigs Harley-Davidson til 80-tallets store kultsykkel: Suzuki Katana.

En Suzuki Katana er ikke noe vanlig syn. Det banebrytende designet tok alle på sengen, og i 1980 var dette så avantgarde som det er mulig å få det. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Men museet inneholder også en av verdens sjeldneste biler. En bil som attpåtil er norsk. Nemlig Troll. Her står en 1957-modell i all sin prakt. Bare så synd at produksjonen aldri kom skikkelig i gang.

De gamle er eldst: Ihvertfall når det gjelder denne Maxwell Runabout fra 1905. Maxwell-Briscoe Company var et amerikansk selskap som produserte biler fra 1904 til 1925. I 1913 skiftet de navn til Maxwell Motor Company. Da var selskapet et av USAs største, men dårlig økonomisk styring gjorde at de tilslutt ble slukt opp av Chrysler i 1925. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Vi går ut i regnet etter besøket, og kan ihvertfall si oss enige i en ting: Rogaland Bilmuseum er et flott museum. Ta turen du også neste gang du er på de trakter!

Her har vi en elegant Mercedes-Benz 230 SL fra 1965, med en heftig Harley-Davidson 750 kubikks V-Twin fra 1936 ved siden av. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Museet utmerker seg ved sin variasjon i materialet som står utstilt. Det være seg store brannbiler, europeiske sportsbiler, store amerikanske biler eller motorsykler. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Cadillac Eldorado fra 1978. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

En sliten gammel Studebaker. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

For de aller minste er en Ferrari Formel 1-bil et høydepunkt, bak den står en Ford Consul. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Foto: Stein Inge Stølen
Her har vi en elegant Mercedes-Benz 230 SL fra 1965, med en heftig Harley-Davidson 750 kubikks V-Twin fra 1936 ved siden av. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Museet utmerker seg ved sin variasjon i materialet som står utstilt. Det være seg store brannbiler, europeiske sportsbiler, store amerikanske biler eller motorsykler. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Museumsbestyrer Tor Inge Fjermestad foran en av museets mange flotte brannbiler, en Chevrolet C50 fra 1968. Kjøpt ny av Stavanger Brannvesen i 1968, og i tjeneste fram til 1982. Da kom den til brannvesenet på Finnøy, og var i aktiv tjeneste der fram til 2006. Da ble den pensjonert, og Fjermestad overtok den selv. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Mazda 1300DX fra 1973, med 1,2-liters rekkefirer på 78 hk. Den fremstår som praktisk talt ny, med kun 8700 km på telleren. Foto: Stein Inge Stølen
Norsk bilhistorie er ikke så veldig omfattende. Men vårt lille høydepunkt i så måte er utvilsomt Troll fra Telemark. Den lille sportsbilen i glassfiber hadde potensiale, men da regjeringen ikke ville hjelpe til med bistand, ble det kroken på døra etter fem produserte biler. Her står en av dem i all sin prakt. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
En morsom liten Austin er blant de vanlige småbilene som museet har, i tillegg til Boblen foran og Mazdaen ved siden av. Foto: Stein Inge Stølen
En Rover 90 fra 1952 flankert av to store representanter for Mercedes-Benz, en herlig Heckflosse (4-dørs modeller med halefinner som ble produsert fra 1959 til 1968) fra 1963 og en 220 S fra 1958. Legg merke til speilveggen bak bilene, samt alle de tidsriktige skiltene og bildene på veggene. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
De gamle er eldst: Ihvertfall når det gjelder denne Maxwell Runabout fra 1905. Maxwell-Briscoe Company var et amerikansk selskap som produserte biler fra 1904 til 1925. I 1913 skiftet de navn til Maxwell Motor Company. Da var selskapet et av USAs største, men dårlig økonomisk styring gjorde at de tilslutt ble slukt opp av Chrysler i 1925. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Cadillac Eldorado fra 1978. Foto: Stein Inge Stølen
Museet byr på mange ulike brannbiler, og den mest staselige av dem må vel være den gedigne Benz Gaggenau fra 1925. Her snakker vi dimensjoner! Legg merke til Mercedes-Benz 600 som står parkert ved siden av Benzen, den forsvinner nærmest i forhold. Foto: Stein Inge Stølen
En Suzuki Katana er ikke noe vanlig syn. Det banebrytende designet tok alle på sengen, og i 1980 var dette så avantgarde som det er mulig å få det. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Det er ikke ofte man ser gammelt diagnoseutstyr for motoren, men Rogaland Bilmuseum har mye av denne type utstyr. Foto: Stein Inge Stølen
For de aller minste er en Ferrari Formel 1-bil et høydepunkt, bak den står en Ford Consul. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen
En sliten gammel Studebaker. Foto: Stein Inge Stølen
Foto: Stein Inge Stølen