<b>Streng</b> IDx Nismo har strengere lykter enn Freeflow, noe som fungerer godt.  Foto: Nissan
Streng IDx Nismo har strengere lykter enn Freeflow, noe som fungerer godt. Foto: NissanVis mer

Retro GT-R

Legenden tilbake i ny drakt?

Tokyo Motor Show beriket i forrige uke bilverden med mange nye godbiter, og Nissan var en av aktørene som virkelig slo på stortromma. Lanseringen av GT-R Nismo har vært etterlengtet og ble mottatt med stor begeistring blant fartsglade bilentusiaster. Men, Nissan gav seg ikke her.

Mange hadde kanskje sett for seg at de skulle lansere et Z-bil-konsept, men Nissan tok innersvingen på alle og overrasket med et helt nytt konsept – med det mystiske og smått James Bond-pregede skurkenavnet - IDx.

Fallene interesse

Konseptet er utviklet i samarbeid med japansk ungdom, en interessant manøver for å prøve å fenge en gradvis frafallende bilinteresse blant de unge. Statistikk fra hele verden viser – overraskende nok – at bilinteressen blant unge har falt dramatisk de siste årene.
Færre unge tar førekort enn før, eksempelvis har mindre enn to prosent av alle tenåringer i England sertifikatet.

Det er foreløpig usikkert om Nissans kreative stunt vil gi noen avkastning, men resultatet er utvilsomt et frisk pust i bilverden.

Nytt blod

Prosjektet ble gjennomført ved at Nissan organiserte fokus-grupper med unge mennesker født etter 1990. Disse fikk lov til å utfolde seg kreativt i samarbeid med Nissans designteam.

I tillegg benyttet de seg av det Nissan kaller ”Creativ Box”, en tenkeboks for design plassert sentralt i Tokyo hvor unge designspirer kunne slå seg løs.

Massiv. IDx Nismo har klare trekk fra første generasjon Datsun GT-R fra 1969. Foto: NIssan Vis mer

IDx ligner ikke på noen andre av Nissans nåværende modeller, derimot ser man tydelige likhetstrekk med ikonet Datsun GT-R.

Enkelt men tøft.. IDx har enkle men tøffe linjer, og store glatte flater. Foto: Nissan Vis mer

To versjoner

IDx er lansert i to utgaver, en lounge- preget utgave ved navn Freeflow og en mer sportslig Nismo-versjon. Det forventes ikke samme ytelser av IDx Nismo som GT-R Nismo, men designmessig er den en absolutt en vinner.

Les om Nissans GT-R Nismo her:

Selv om man kanskje skulle tro at interiøret ville være mest iøynefallende og ekstremt teknologisk, med tanke på at det er inspirert av iPad-generasjonens læremestre, er det faktisk eksteriøret som overrasker mest.

Enkelt og tøft

Med rette kanter, rene linjer, og et massivt frontparti vekker det gode minner for de som kjenner sin bilhistorie og nyskapt interesse for unge autofile. Et klassisk design som får blodet til å bruse og sparekontoen til å skjelve hos enhver Gatebil-entusiast.

Stilrent. I IDx er kun det mest nødvendige av knapper og instrumenter satt inn. Dette fungerer godt og gir bilen et delikat og minimalistisk preg. Foto: Nissan Vis mer

Sporty. Interiøret i IDx Nismo er sporty, og har alle de kjente Nismo-kjennemerkene. Foto: Nissan Vis mer



Interiøret er stilrent og bærer preg av praktisk ungdommelig og minimalistisk tankegang. Dashbordet har en delikat og passe stor flerbruksskjerm, kun de aller mest nødvendige knappene, ett enkelt instrument plassert oppå rattet og små men eksklusive skinndetaljer.

Rattet er trukket i skinn og setene i olastoff. En variant som kanskje ikke vil falle i smak hos alle, men det er likevel sjarmerende og fungerer overraskende godt sammen med resten av interiøret.

Spennende fremtid

Ofte har slike stunt-konsepter en tendens til å ende mer opp som luftslott enn som ferdige produkter, men her ser det ut til at Nissan har gjort mye riktig. De har klart å gjenskape gammel nostalgi mikset med nymotens teknologi, uten at det blir for mye. Nissan IDx er en deilig kombinasjon av gårsdagens historie og morgendagens visjoner.

I historie hevdes det at man må kjenne sin fortid, for å kunne forstå sin nåtid, det er kanskje slik Nissan ønsker å fenge den yngre garde med IDx. Det funker hvert fall for oss.

Muskeløs IDx har utvilsomt likhetstrekk med amerikanske muskelbiler.Kule klistremerker bidrar også til racing-følelse. Foto: Nissan Vis mer

Velkjent. Det anerkjente Nismo-emblemet erogså å finne på IDx, og det forplikter. Foto: Nissan Vis mer

Kraftig. IDx er formfull og kraftig. Foto: Nissan Vis mer

Store dører. IDx har store dører, slik at man lettere skal komme inn og ut av baksetet. Foto: Nissan Vis mer

Stilig. Interiøret i IDx Freeflow er delikat, og girspaken kan minne om spaker fra et fly. Foto: Nissan Vis mer

Denim. Setene i IDx Freeflow er trukket i olastoff. En moderne vri som funker godt i akkurat denne bilen. Foto: Nissan Vis mer

Moderne. IDx har alt av teknologi, og de moderne led-lyktene passer godt inn med resten av designet. Foto: Nissan Vis mer

Streng IDx Nismo har strengere lykter enn Freeflow, noe som fungerer godt. Foto: Nissan Vis mer

Råskinn IDx Nismo er en skikkelig tøffing, og vil garantert få folk til å snu seg. Foto: Nissan Vis mer

Luftig Kupeen i IDX Nismo er lys og åpen, takket være det store glasstaket. Foto: Nissan Vis mer

Lysrik Et stort glasstak slipper mye lys inn i kupeen, og får den til å virke større. Foto: Nissan Vis mer

Sinna IDx Nismo ser ut som en sinnatagg med den massive fronten og luftinntaket på panseret. Det liker vi godt. Foto: Nissan Vis mer

Rødt Det er mange rød detaljer som går igjen i Nismo-utgave av IDx. De helrøde bøttesetene stikker seg mest ut. Foto: Nissan Vis mer

GjennomførtDetaljene er mange og gjennomførte på IDx. Det sorte og rød går igjen både i felger og bremsekalipere. Foto: Nissan Vis mer

Minimalt Også i Nismo-utgaven har de vært sparsomme med knapper og instrumenter. De har holdt det rent og enkelt, men uten at man føler at noe mangler. Foto: Nissan Vis mer

Carbon I tillegg til de røde detaljene, går det også igjen mange carbondetaljer i, noe som bidrar til å styrke racingfølelsen. Foto: Nissan Vis mer