"Det har vært en rød tråd i mitt liv, dette med å holde ting enkelt. Noe som også er viktig i flyindustrien. Det du ikke tar med deg opp i luften, faller ikke ned", sier Paul Rosenquist. Foto: Kasper van Wallinga
"Det har vært en rød tråd i mitt liv, dette med å holde ting enkelt. Noe som også er viktig i flyindustrien. Det du ikke tar med deg opp i luften, faller ikke ned", sier Paul Rosenquist. Foto: Kasper van WallingaVis mer

Paul Rosenquist: -Elbil er det reneste tøv

Han har laget det beste batteriet i verden og konstruert egenkomponerte strømdeler for store internasjonale firmaer. Han har vært konsulent for Volvo, og er ikke redd for å ta bladet fra munnen når det gjelder elbiler og batterier. Møt Paul Rosenquist, aka Mr.12 Volt.

Paul Rosenquist er ofte brukt som foredragsholder av NEMCO, Norboat og en rekke andre steder. Han bygde opp bedriften Ladac (som nå er kjøpt av DEFA), som var spesialister på batteriladere og laderegulatorer. De hadde både bilindustrien, båtindustrien, rullestolfolket og forsvaret som kunder.

I dag har han roet ned arbeidsmengden, men jobber stadig med egne ideer. Han er heller ikke redd for å ytre sin mening, og tør å si akkurat hva han mener om alt fra elbiler til Al Gore. Derfor satte vi oss ned og hørte på hva mannen hadde på hjertet...

Utviklet ny tenningsmodul
-Jeg startet firmaet mitt Ladac, på kjøkkenbenken hjemme i 1978. Målet var å bli like bra som Rolls-Royce. På et tidspunkt var jeg forhandler i 16 land, med mange ansatte og mye stress. Redningen min ble å mekke i garasjen, å komme ned på bakken igjen.

Foto: Kasper van Wallinga Vis mer


- I 1999 søkte jeg etter et bra tenningsanlegg til min Corvette fra 1975, men ingen var bra nok. Så da lagde jeg egne tegninger, før jeg dro over til Crane Cams (amerikansk bilprodukt-utvikler, red. anm.), for å diskutere mine ideer omkring strøm og spenning. Jeg begynte å tegne på tavlen deres, for å forklare at gnisten må øke i strøm og spenning på økende turtall. Vi ble enige om en ny coil og amplifier, som du fortsatt får kjøpt i dag. Det eneste diskusjonspunktet var royalties, men jeg sa at jeg ikke var interessert i penger. Resultatet ble Crane Cams XR3000 tenningsmodul, der R står for Rosenquist.

Misfornøyd med styringen - lagde ny
- På Corvetten min var jeg også lei av den upresise styringen, så jeg ville ha tannstangstyring. Det sa alle var umulig, men jeg beviste at det går an. Nå får du styreanordningen min i Ecklers-katalogen, over Corvette-deler.

Foto: Kasper van Wallinga Vis mer

- Penger har aldri vært noen motivasjonfaktor for meg, selv da jeg var en meget rik mann etter å ha solgt de første aksjene i 1985. Kjøpte da en kliss ny Mercedes-Benz 500 SEC AMG. Hadde den i sju år, men vil kreve en hel bibel å ramse opp alt som gikk i stykker på den bilen. Alt som sto Bosch eller VDO på hadde en lei tendens til ikke å holde mål. Bytta kardang tre ganger, men da jeg ga den amerikansk innmat holdt det endelig. En amerikansk kardangklokke må du tømme for olje og fylle med sand før den går i stykker.

-Det har blitt mye amerikansk bil, fordi jeg liker tankegangen deres: Do it simple. Er ikke noe glad i teknisk onani. Det har vært en rød tråd i mitt liv, dette med å holde ting enkelt. Noe som også er viktig i flyindustrien. Det du ikke tar med deg opp i luften, faller ikke ned.

Foto: Kasper van Wallinga Vis mer

"Ikke skjedd en dritt på 150 år"
- Som svakstrømingeniør har jeg jobbet med batterilading hele livet, og har uviklet ladere for flere store selskaper. Dessverre har det ikke skjedd en dritt med batterier på 150 år. Fra 1860 til 1890 var det en del batterutvikling, men fra 1886 har det bare vært markedsføring. Det beste batteriet i verden har jeg for øvrig laget selv.
Men batterier som energibank er en enveisgate. Det er ingen løsning, men en blindvei. Jeg kan matematisk regne ut at elbiler er det reneste vås. Man drømmer seg bort om at et nytt magisk batteri skal dukke opp, men vi mangler jo den kjemiske grunnmuren som er nødvendig.

Hurtiglading på 220 volt en løgn
- Det er mellom 700-800 amperetimer på batteriet på en elbil. Da kan du måke inn 80 prosent på to timer. Men du må bruke 6-8 timer for de siste 20 prosentene. Noen lyver og sier at de kan lade 80 prosent på en halvtime. Hva slags strømstyrke må du ha da på 220 volt? Bensinstasjonens hurtiglader må jo ha trafo som en buss. Folk kan ikke Ohms lov når de prater om hurtiglading på 220 volt.

Foto: Kasper van Wallinga Vis mer

- Hydrogen er forresten ingen løsning heller. Hva kommer ut av en hydrogenbil? Vanndamp. Hva vil skje opp Lierbakken på en vinterdag? Det vil bli rene Bislett opp der.
Katalysator er også bare lureri, den gjør ingenting. Men Solheim og gutta har jo en egen innsikt, og klimakvoter. Klimakvoter er bare å dumpe søppelcontaineren over til naboen. Juks og fanteri. Den verste av politikergutta er Al Gore, han er den største løgner i historien, verre enn Hitler. Jeg har mer enn nok stoff til å motbevise alle løgnene til Gore.

HVORFOR ELBILER OG BATTERIER IKKE FUNGERER SOM MANGE TROR:

-Batterier er jo en kjemisk innrettning som kun kan akkumulere energi som vi putter inn i form av oppladingsstrøm. Den produserer ikke strøm ut av seg selv.
Første skår i gleden er at de har en elendig virkningsgrad. Når de er nye og friske må de overlades med ca 7% og i enden av sitt liv nærmere 20%.
Dvs at en må lade inn typisk 1100 At for å få akkumulert 1000At. Altså søler vi bort masse energi. Folk hadde nok reagert dersom de bare hadde 90 liter på tanken etter å ha fylt og betalt for 100…

- Ingen ladere har over 90% virkningsgrad heller, så også her søler vi bort energi som han sammenlignes med at bensinslangen mellom pumpa og bilen lekker 10% på bakken.
Batterier har noen kjemiske fastlåste betingelser som gjør at de ikke liker store ut og innladestrømmer, da dette gir temperatur og trykkøkning i cellene og derigjennom kortere levetid.

Foto: Kasper van Wallinga Vis mer

- Det er med batterier som med barneoppdragelse. Tålmodighet og atter tålmodighet. Dagens ønske om å fylle opp ca 1000At på så kort tid som mulig, altså rundt 10 minutter, kan en dvele litt ved. Batteriene liker ikke rushet.
Ladestrømmen må være typisk 1000A i 1t eller 2000A i en halv time eller 4000A i et kvarter.
Tar vi med virkningsgraden vil vi måtte PRESSE inn ca 5000A i 10 minutter, og på nettsiden har vi da behov for så grovt utstyr at noen konebil blir det ikke.
Ser en for seg en ladestasjon med mange slike biler som skal hurtiglades, må E-verkene ut med så grove greier at det kommer til å se ut som noe helt annet enn den kosepluggen som er under "bensinlokket" på forskjermen i dag.

Krever uforholdsmessig mye energi
-Batteriproduksjon er en meget energikrevende prosses og malm-barrer og smelting av kammer og celler blir utført slik at de fraktes over alle verdens hav en rekke ganger. Batteriene har en levetid som er basert på antall dype utladninger, utladestrøm, innladestrøm og temperatur. Og helt avhengig av at eieren husker å lade de og ikke drar 3 måneder til syden og elbilen står med flatt batteri den tiden.

- Det betyr at det IKKE lar seg gjøre å gi levetidsgaranti i antall år. Det er det reneste tøv. Alle som jobber med batterier vet at det er tøv også, men markedet later som om en elbil er som en vanlig bil. Bilene er stappfulle av materialer som kommer fra oljeindustrien også.
Tesla er jo et eksempel på at en lager en luksusillusjon av at en kjører en blanding av Mercedes og Ferrari med skinn-klima-masse duppeditter- elvinduer osv, som veier en masse!

Foto: Kasper van Wallinga Vis mer

Elbil må bygges LETT for å ikke bruke opp all strømmen på å dytte masse unødvendig luksus. Masse og bevegelse. Om vinteren trenger en varme inni bilen og det må en ta av batteriene som også på grunn av vinterkulda har kraftig redusert kapasitet. Da velges jo en åpen oljebrenner som f.eks. en Webasto, men da ryker jo hele miljøgevinsten.
Når batteriene er i enden av sitt liv skal de destrueres og resirkuleres. Dette er en meget energikrevende prosess og er ikke satt i system slik som TOMRA med tomflaskene.
Slik kan jeg fortsette å liste opp utfordringer som gjorde at elbilen havnet på museum for 100 år siden og der hører den hjemme!

- De gikk forøvrig 30 mil den gangen også …

Har Paul Rosenquist rett
- eller er han helt på villspor?

Dette sier professor Anders Hammer Strømman ved Institutt for Energi og Prosessteknikk ved NTNU:

- Jeg jobber først og fremst med livsløpsvurderinger ( miljøvurderinger) av energi og transportteknologier.
Vi gjorde en stor analyse på elbiler er for et par år siden, og kom da frem til at en elektrisk bil som f.eks Nissan Leaf vil gi en klimagevinst på rundt 60 prosent sammenlignet med en tilsvarende bil på fossilt drivstoff, hvis strømmen til elbilen kommer fra ren vannkraft.
Hvis vi legger en gjennomsnittlig europeisk strømblanding til grunn, rapporter flere studier gevinster i størrelsen 0 –15 prosent. Dette betyr at det samlede klimafotavtrykket for en elbil i Europa i dag er på rundt det samme, eller litt bedre, enn en bil på tilsvarende størrelse med forbrenningsmotor. Den er uansett ikke verre, og det positive er jo da at vi har en alternativ teknologi som utfra et klimaperspektiv allerede i dag ikke er dårligere enn den vi har.

Professor Anders Hammer Strømman ved NTNU er både enig og uenig i Rosenquists utsagn. Foto: NTNU Vis mer

Jeg deler ellers noen av hans perspektiver, spesielt det som går på størrelse. For mindre biler er noe vi vet er bra. Størrelsen betyr noe for miljøbelastningen. En VW Golf vil være bedre for miljøet enn en Mercedes S-klasse. Her er det viktig at vi går litt i oss selv, når det gjelder dette med sikkerhet og størrelse. Små biler er nemlig bedre for miljøet enn større biler, og små elbiler på ren strøm er virkelig et steg i riktig retning.