Full fart framover for både figuren og bilen, en 1937-modell Packard Convertible Coupé eid av Hans og Thomas Falkenberg. Foto: Stein Inge Stølen
Full fart framover for både figuren og bilen, en 1937-modell Packard Convertible Coupé eid av Hans og Thomas Falkenberg. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Panserfiguren: Veteranbilens stolthet

Skapt i en tid der begrepet fotgjengersikkerhet ikke eksisterte, var panserornamentet det ultimate symbolet på bilmerkenes storhet og autoritet. Her ser du en samling av bilhistoriens aller flotteste figurer og emblemer.

I mange tilfeller er disse ornamentene til ren pynt. Men i utgangspunktet hadde de faktisk en svært viktig funksjon. I automobilens tidligste leveår hadde man radiatorlokket på utsiden av panseret, over grillen.

Det startet med Boyce...
I 1912 patenterte firmaet Boyce sitt velbrukte Motometer, som fungerte både som et radiatorlokk og termometer. Ved å lese av vanndampen i stedet for bare vann-nivået, kunne sjåføren enkelt holde oversikt over temperaturen. Noe som var svært viktig på den tiden, siden bilene ikke hadde vannpumper som i dag, men et mye enklere sirkulasjonssystem som lett ble overopphetet.

T-Ford fra 1926 eid av Jan Erik Edwardsen, med Boyce Motometer. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Etter hvert som kjølesystemene ble forbedret og bilprodusentene satte inn egne vanntemperaturmålere sammen med de andre instrumentene, ble Motometeret avleggs. Men ornamentene forsvant ikke av den grunn. Tvert imot - nå var emblemene og figurene statussymboler. Jo større og svulstigere, jo bedre...

Under årets veteranløp mellom Sandvika og Sundvolden fikk vi se mange pene biler fra denne prangende perioden. Vi knipset noen bilder av de flotteste og mest prangende panserfigurene:

1928-modell Packard. Eier: Tore H. Larssen Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Nei, dette er faktisk ikke en Jaguar..! Et nærmere øyesyn avslører at dette slett ikke er et kattedyr, men en hund. Bilen er en 1931-modell Ford A Roadster eid av Johnny Tyseng. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Verdens viktigste bil, en 1910-modell Ford Model T i bortimot strøken tilstand, eid av Harald Fadum. Denne bærer også et Boyce Motometer (ettermontert, Boyce patenterte ikke Motometeret før i 1912). Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Et av bilhistoriens mest kjente ornamenter? Dette er så klart en Chevrolet Bel Air fra 1955. Eier: Arne Bjørdal. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

På sekstitallet hadde de voldsomme figurene forsvunnet og blitt erstattet med enklere emblemer, som på denne Morris Mini Van'en fra 1965 eid av Terje Hansen. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Full fart framover for både figuren og bilen, en 1937-modell Packard Convertible Coupé eid av Hans og Thomas Falkenberg. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Her hersker ingen tvil om merket, i alle fall... en 1958-modell Jaguar XK150 eid av Geir Aarflot. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Dette er ikke et panseremblem, men en kalesjeholder montert lenger bak på panseret. Bil: 1929-modell Studebaker Commander Family Seven Seat. Eier: Tore Nyebak. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Bugatti nøyer seg med et enkelt og minimalistisk radiatorlokk. Her en 1925-modell Type 23 eid av Arild Staver. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Bil: Chrysler Windsor fra 1949. Eier: Bror-Eric Hjulstad. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Er det en Jaguar? Nei, det er det ikke. Men det er ikke langt unna. En 1969-modell Daimler 250 V8 deler det meste bortsett fra motoren med søsterbilen Jaguar MKII. Dette var også den siste modellen som fikk bruke Daimlers egne motorer. Eier: Hans Chr. Fæste. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Selv om bilen teknisk sett er fra 1981, bygget som en reproduksjon av 30-tallets supereksklusive Auburn Speedster, fikk den lov til å bære den karakteristiske (og livsfarlige) figuren på panseret. Eier: Arvid M. Johannesen. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Fiat 501 fra 1924. Eier: Haakon Rodtwitt. Foto: Stein Inge Stølen
Bugatti nøyer seg med et enkelt og minimalistisk radiatorlokk. Her en 1925-modell Type 23 eid av Arild Staver. Foto: Stein Inge Stølen
T-Ford fra 1926 eid av Jan Erik Edwardsen, med Boyce Motometer. Foto: Stein Inge Stølen
1928-modell Packard. Eier: Tore H. Larssen Foto: Stein Inge Stølen
Dette er ikke et panseremblem, men en kalesjeholder montert lenger bak på panseret. Bil: 1929-modell Studebaker Commander Family Seven Seat. Eier: Tore Nyebak. Foto: Stein Inge Stølen
Figuren sier vel alt her. En Pierce Arrow fra 1930 eid av Øivind Grimsmo. Foto: Stein Inge Stølen
Nei, dette er faktisk ikke en Jaguar..! Et nærmere øyesyn avslører at dette slett ikke er et kattedyr, men en hund. Bilen er en 1931-modell Ford A Roadster eid av Johnny Tyseng. Foto: Stein Inge Stølen
Bil: 1932 Buick. Eier: Per Birkeland-Jensen. Foto: Stein Inge Stølen
Grasiøst og elegant, kan vel dette ornamentet kalles. Står på en 1932-modell Packard. Eier: Rune Aschim. Foto: Stein Inge Stølen
Full fart framover for både figuren og bilen, en 1937-modell Packard Convertible Coupé eid av Hans og Thomas Falkenberg. Foto: Stein Inge Stølen
Bil: Chrysler Windsor fra 1949. Eier: Bror-Eric Hjulstad. Foto: Stein Inge Stølen
Et av bilhistoriens mest kjente ornamenter? Dette er så klart en Chevrolet Bel Air fra 1955. Eier: Arne Bjørdal. Foto: Stein Inge Stølen
Her hersker ingen tvil om merket, i alle fall... en 1958-modell Jaguar XK150 eid av Geir Aarflot. Foto: Stein Inge Stølen
På sekstitallet hadde de voldsomme figurene forsvunnet og blitt erstattet med enklere emblemer, som på denne Morris Mini Van'en fra 1965 eid av Terje Hansen. Foto: Stein Inge Stølen
Er det en Jaguar? Nei, det er det ikke. Men det er ikke langt unna. En 1969-modell Daimler 250 V8 deler det meste bortsett fra motoren med søsterbilen Jaguar MKII. Dette var også den siste modellen som fikk bruke Daimlers egne motorer. Eier: Hans Chr. Fæste. Foto: Stein Inge Stølen
Selv om bilen teknisk sett er fra 1981, bygget som en reproduksjon av 30-tallets supereksklusive Auburn Speedster, fikk den lov til å bære den karakteristiske (og livsfarlige) figuren på panseret. Eier: Arvid M. Johannesen. Foto: Stein Inge Stølen
Russerne skulle ikke være noe dårligere når det kom til ornamenter. Denne GAZ M21'en, eller Volga, som den populært ble kalt, bærer en byksende hjort på panseret. Foto: Stein Inge Stølen
Verdens viktigste bil, en 1910-modell Ford Model T i bortimot strøken tilstand, eid av Harald Fadum. Denne bærer også et Boyce Motometer (ettermontert, Boyce patenterte ikke Motometeret før i 1912). Foto: Stein Inge Stølen
Denne NSU'en fra 1913 bærer KNAs stolte logo på radiatorlokket. Eier: Torleif Lindtveit. Foto: Stein Inge Stølen
Sjelden bil med annerledes ornament: En SPA fra 1914 eid av Bue David-Andersen. Foto: Stein Inge Stølen
1916-modell Chevrolet 40 HP med Motometer. Eier: Erling Storstrøm. Foto: Stein Inge Stølen
1924-modell Buick Master 25-49 med Motometer over ornamentet. Eier: Trygve Krogsæter. Foto: Stein Inge Stølen