I sedan-utførelse er nye E63 AMG ett tiendedels sekund raskere enn Ferrari FF. Foto: Mercedes-Benz
I sedan-utførelse er nye E63 AMG ett tiendedels sekund raskere enn Ferrari FF. Foto: Mercedes-BenzVis mer

Nye E63 AMG gjør 0-100 på 3,6 sekunder

Du leste riktig! Mercedes klasker på stortromma og gjør til og med Maranellos råeste til skamme med sin nye E-klasse AMG. Hvordan? Med 585 hk, 800 Nm - og firehjulstrekk...

Aldri før har en AMG-personbil blitt tilbudt med firehjulstrekk. De store, barske super-suvene R63 AMG, ML63 AMG og G63 AMG, har hatt drift på alle fire siden de kom. Men ikke de mindre personbilene.

Men nå snur vinden...
Og det er ikke så rart. For i nye E63 AMG bor det hele 585 hk i den nye S-utgaven. Med et ferskt firehjulstrekksystem med full diffsperre på bakakselen skal de prøve å tøyle de 700 Newtonmeterne allerede fra første omdreining. Tallene de presterer med denne ekvipasjen, er knapt til å tro. Sedanen treffer hundre på 3,6 sekunder, stasjonsvogna på 3,7. Disse tallene er så sinnssyke at de truer med å sette hele superbilverdenen på hodet.

Den er ikke stort treigere i stasjonsvogn-utgave heller, med 0-100-tid på 3,7. Foto: Mercedes-Benz Vis mer

Her er noen raske null-til-hundre-tall:
Ferrari Enzo: 3,6 sekunder.
Pagani Huayra: 3,6 sekunder.
Mercedes-Benz E63 AMG sedan: 3,6 sekunder.
Ferrari F430 Scuderia: 3,6 sekunder.
Lamborghini Murcielago LP640: 3,6 sekunder.
Noble M600: 3,6 sekunder.
Mercedes-Benz E63 AMG stasjonsvogn: 3,7 sekunder.
Ferrari FF: 3,7 sekunder.
Audi R8 V10 Plus: 3,7 sekunder.
Jaguar XJ 220: 3,7 sekunder.
Mercedes SLR McLaren: 3,7 sekunder.

Hvem topper dette? Nye Audi RS6 må allerede se seg slått, med en "kjempetreig" 0-100-tid på omtrent 3,8 sekunder. Vil BMW ta opp kampen? Vi gleder oss til å se...

Audi skal slite med å slå Mercedes-Benz på rettstrekkene nå. Nye RS6, som lanseres mot sommeren, bruker ca 3,8 sekunder til hundre. Lynraskt, men treigere enn E63 AMG... Foto: Audi Vis mer