Prototypen av Roskva Electric ble avduket på Aker Brygge lørdag 7. juli. Bak, fra venstre: Espen Kultorp, Hans Ola Krog og Odd Arne Skjong. Foran: Erik Olsvik og Lars J. Norberg.  Foto: Stein Inge Stølen
Prototypen av Roskva Electric ble avduket på Aker Brygge lørdag 7. juli. Bak, fra venstre: Espen Kultorp, Hans Ola Krog og Odd Arne Skjong. Foran: Erik Olsvik og Lars J. Norberg. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Norske studenter lager banebrytende el-motorsykkel

Mens andre studenter pugger software-programmering, filosofi og markedsføring, har disse fem karene fra Universitetet i Ås en litt mer håndfast oppgave: De har laget verdens beste elektriske motorsykkel!

Bak store garasjeporter litt utenfor hovedområdet til universitetet har fem gutter jobbet iherdig for å ferdigstille masteroppgaven, en elektrisk motorsykkel ved navn Roskva. Konseptet i seg selv er ingen nyhet, det finnes mange el-motorsykler på markedet allerede. Men denne er annerledes.

- Tanken var ikke å finne opp hjulet på nytt. Men vi så at syklene en får kjøpt i dag hadde klare svakheter. De har moderne batterier og motorer, men ting som chassis, fjæring og bremser henger ikke med i det hele tatt. Resultatet blir ofte et vekt/effekt-forhold som ikke akkurat gir sportslige ferdigheter, forteller Erik Olsvik, talsmann for prosjektet som vi nå står og beundrer. Derfor bestemte vi oss for å konstruere en prototype som eliminerer alle problemene og tilbyr en kjøreopplevelse som er like bra, ja kanskje til og med bedre enn de bensindrevne konkurrentene.
Prototypen Roskva ble avduket på Aker Brygge helga i forveien. Nå har Autofil fått audiens i teamets verksted i Ås, noe som gir oss et unikt innblikk i den ufattelige jobben som ligger bak.

Erfaringer med hjemmebrent
Teamet fra Maskin-, prosess- og produktutviklingslinjen på Ås høstet mange gode erfaringer ved sitt forrige prosjekt, hybridbilen Ecotwin som deltok i Shells Eco-marathon i Tyskland i 2010. Bilen gikk på en form for biodrivstoff som er svært kjent for studenter ved Ås...
- Den gikk rett og slett på hjemmebrent. Forbrenningsmotoren ladet en superkondensator, som igjen sørget for framdrift via en elektrisk motor. Det var en fin måte å lære oss hvordan elmotorer fungerer, forteller Lars Nordberg. (Og sikkert en fin unnskyldning til å destillere sprit i skoletiden..!)

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

- Dette prosjektet begynte som en teoretisk oppgave om elektriske motorsykler i 2010. Så ballet det på seg og vi satte i gang flere oppgaver der vi gjorde rede for mulighetene for å kunne produsere en prototype, forteller Espen Kultorp. Han har hatt ansvaret for testing og utvikling av komposittmaterialene som sykkelen nesten utelukkende består av.
Men hva er det som er så spesielt med Roskva? Vel, flere ting. Eksisterende elektriske motorsykler bruker en likestrømsmotor på rundt 40-50 hestekrefter. Det holdt ikke for gutta på Ås. Så de monterte liksågreit to. Den totale effekten er derfor på hele 92 hk og 80 Nm. Kombinér dette med en ultralav vekt på bare 160 kilo, og du har verdens raskeste elektriske motorsykkel. 0-100 går unna på bare fire sekunder...

Foto: Odd Arne Skjong Vis mer

For å klare å holde vekta så lav som mulig, måtte de tenke helt nytt. Løsningen ble et konsept som ikke bare er genialt i sin enkelthet, det er faktisk revolusjonerende.
- Roskva er verdens første motorsykkel med selvbærende karbonfiberkarosseri. Den har ingen ramme, alle utvendige paneler fungerer som bærende konstruksjoner, forteller Erik. Resultatet er et vekt/effekt-forhold som tangerer moderne sykler i 600 kubikk-klassen. Suzuki GSX-R600 har 1,8 kilo å dra på per hestekraft. Roskva har bare 1,7. Legg til at du slipper å gire, så skjønner du at dette vil bli en hårete kjøreopplevelse. Med slike krefter i sving, er det viktig at konstruksjonen er bygd for å tåle påkjenninger. Det har også guttene sørget for.

Foto: Odd Arne Skjong Vis mer

Som et lite jetfly
- Alle kritiske komponenter som innfestninger, svingarmer og lignende er stresstestet, det vil si at vi legger press på de til de knekker. Til og med de minste småbitene tålte over 1,8 tonn, takket være måten karbonfiberet er vevd på, forteller Espen og viser frem drivakselen som bare veier 280 gram. Hele karosseriet veier latterlige 25 kilo, og er fullt mulig å løfte det over hodet med en arm. Men detaljene stopper ikke der. Bremser og forstilling er lånt fra villdyret Yamaha R1.

Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

Felgene er også laget i karbonfiber, og koster 40 000 kroner. Heldigvis fikk de studentrabatt... Men mangler det ikke en viktig detalj for at motorsykkelfølelsen skal være komplett - lyd?
- Vi tenkte i begynnelsen at det kom til å bli litt rart uten motorlyd. Men under prøvekjøring viste det seg at den har en slags turbin-aktig hvinelyd som faktisk er ganske kul! Under høyhastighetspasseringer høres den ut som et lite jetfly...

Foto: Henrik Holmberg Vis mer

Sykkelen er ikke klar for fartstesting enda, men det er ikke langt unna. Programmering av motorstyring og instrumenter og finjustering av kjedet er stort sett det som står igjen før Roskva virkelig kan settes på prøve. Vi håper på å være der når det skjer..!

  • PS! Navnet er hentet fra norrøn mytologi. Roskva var søsteren til Tjalve, og begge var trellene til guden Thor. Roskva har fra gammelt av betydd "den raske".