En brøkdel av drøyt 50 DesmoDonnas på sine svært lekre kjøretøy. Fra venstre: Trine Kristoffersen, Vibeche Tveit, Linette Halck, Camilla Hovet og Mai-Brith Evensen. Det kan nevnes at både Linette og Camilla har Road Racing-lisens. Foto: Stein Inge Stølen
En brøkdel av drøyt 50 DesmoDonnas på sine svært lekre kjøretøy. Fra venstre: Trine Kristoffersen, Vibeche Tveit, Linette Halck, Camilla Hovet og Mai-Brith Evensen. Det kan nevnes at både Linette og Camilla har Road Racing-lisens. Foto: Stein Inge StølenVis mer

Norske Ducati-damer får internasjonal anerkjennelse

Den norske Ducati-foreningen Desmodromene består av 570 medlemmer. 50 av disse er kvinner, og de kaller seg DesmoDonnas. Nå har også det internasjonale Ducati-miljøet fattet interesse for de lynraske jentene..!

De kjører motorsykler som sender underkjeven i gulvet hos en hver entusiast og er ikke akkurat redde for å bruke redskapen. De går under navnet DesmoDonnas, et navn som flere og flere stifter bekjentskap med. Vi slår av en prat med gjengen under et banekjøringstreff på Rudskogen.

- Vi er omtrent femti jenter på landsbasis, forteller foreningens president Vibeche Tveit. Hun deltok nylig på et internasjonalt Ducati-møte i Italia, der klubb-presidenter fra hele verden møttes og utvekslet ideer og erfaringer. Siden kvinnelige presidenter i motorsykkelklubber ikke akkurat vokser på trær, fikk hun mye oppmerksomhet. Dette resulterte i blant annet en nettsak på det internasjonale Ducati-miljøets nettsider, Ducati.net.

Vibeche Tveit er president i DesmoDonnas, Norges desidert raskeste kvinnelige motorsykkelforening. Foto: Stein Inge Stølen Vis mer

- Hvordan stiller dere i forhold til gutta på banen?
- Vi har nok et generelt roligere tempo. Ikke fordi gutta er så mye flinkere enn oss, men jeg tror vi tenker mer på konsekvenser når vi kjører. Når det er sagt, har vi også jenter blant oss som kjører i Road Racing-gruppa. Men i garasjen bør vi ha alle forutsetninger for å bli jevne. Vi har opprettet en Meccanica-gruppe der teknisk kompetanse er målet. Selvstendighet skal være kjennetegnet på de kvinnelige Ducatistene, sier Vibeche.

For oss bilister kan det virke som selvpining å kjøre i full lærdress i 27 grader og steikende sol. Gjør dere virkelig dette frivillig?
- He-he! Lærdress og sommervær er ingen ideell kombinasjon, nei. Det styrtregnet i stad da vi var ute og kjørte på veien. Det var skikkelig herlig! Ellers gjelder det å få i seg mye væske, sier Linette Halck som kjører en knallrød 996.

Les mer om DesmoDonnas og Norsk Ducatiforening Desmodromene på desmodromene.com

Du kan også møte klubben under årets Italienske Weekend på Rudskogen 3.-5. august.

Definisjonen på desmodromisk

Men hva er egentlig dette desmodrom-opplegget? Som uvitende bilentusiast uten videre gode kunnskaper om tohjulinger, får jeg en rask innføring: Motoren på en Ducati har et tvangsstyrt ventilsystem både på innsugs- og eksossiden, såkalt desmodromisk ventilstyring. Derav Ducati-klubben Desmodromene, og videre DesmoDonnas. Da lærte jeg noe nytt i dag, også.

Desmodromisk ventilstyring: Tvangsstyrt ventilsystem på både innsugs- og eksossiden. Foto: Ducati.org Vis mer