Norgesfavoritter til gibort-pris!

Når facelifter og oppfølgere blir lansert, presses prisene på utgående modeller nedover. Resultatet er at svært attraktive familiebiler plutselig er innenfor økonomisk rekkevidde...

Til tross for stadige oppgraderinger og kampanjer, kommer alltid den dag der en bilmodell må erstattes. Tidene forandrer seg og økonomien må rulle videre. Hundretusenvis av brukte biler står plutselig i skyggen av sine nyere, bedre og mer strømlinjeformede etterfølgere. Men betyr det at de er dårlige? På ingen måte.

Sjekk hva du får for den gamle bilen din!

Smarte bruktbilkunder
For de som ikke er opptatt av å ha det nyeste og beste til en hver tid, er denne fornyelsesprosessen svært godt nytt. Mens andre kaster det de har i hendene og løper til forhandleren med en gang det dukker opp noen nye LED-lys eller fjonge sideskjørt, står de fornuftige bilkjøperne på sidelinja og observerer markedet med argusøyne. De utgående modellene ramler brått i pris, og attraktivt utstyr som tidligere kostet flesk blir nå tilbudt som gratis krem på toppen av kaka.

Likevel er det feller å gå i. Garantiene er utgått, elektriske feil begynner å dukke opp og mange bilmodeller er - moderne galvaniseringsprosesser og utbredt bruk av plastikk til tross - ikke fri for rust. Derfor har vi gjort jobben for deg og funnet de fem beste og mest populære bilene på bruktmarkedet, testet de på veien og undersøkt modellene for kjente - og ukjente - feil og mangler.

1. Volkswagen Passat

Hvis det er en bil som topper det meste når det kommer til salg både som ny og brukt her til lands, så er det den gode, gamle Passaten. Selv om forrige utgave har fått noen år på baken, ser den fortsatt svært bra ut. Takket være få endringer i forhold til eksisterende modell vil nok mange lure på om du har kjøpt deg ny bil om du kommer rullende i en seks år gammel Passat. Prisene holder seg godt, men et langkjørt eksemplar er tilgjengelig allerede ned mot 100 000 kroner. Hvis du er ute etter en ekte Norgesbil med firehjulsdrift og litt snasen utstyrspakke, gleder det oss å melde at 4Motion-utgaver med Highline-pakke og fornuftig kilometerstand nå kryper godt under 200 000-merket. Dette er ypperlige vinterbiler som også vil holde seg bedre i pris enn eksemplarer uten 4x4. Vær likevel obs på at Volkswagen ikke er feilfrie biler, spesielt med tanke på det elektriske. Les mer om kjente mangler i bruktbiltesten vår!

2. Ford Mondeo

For de som synes Passat blir for traust og kjedelig, men samtidig trenger en pålitelig stasjonsvogn til en fornuftig penge, kan vi varmt anbefale Ford Mondeo. For 100 000 kroner kan du sikre deg et pent eksemplar med grei kilometerstand og pen utstyrspakke. Fordelen med Mondeo framfor Passat, er kjøreegenskapene. Hvis Volkswagen blir for nøytralt og sterilt på veien, vil en Ford garantert gi deg mersmak. De har lagt sin sjel i å tilby mer kjøreglede enn konkurrentene, noe som merkes i 2. generasjons Mondeo. Og vi har enda ikke sett en slik med sprekte støtfangere og oransje skumplast stikkende ut under, som har blitt forgjengerens varemerke... Les hele testen her!

3. Subaru Outback

Som kjent elsker Norge biler med trekk på alle fire, og Subaru er kongen her. Med stødige kjøreegenskaper og fremkommelighet i høysetet har Outback markert seg som et godt alternativ i 4x4-markedet. Du vil nok ikke sitte igjen med gåsehud etter å ha kjørt den, men der andre står fast på vinteren, seiler Outback forbi. Forrige generasjon står slett ikke tilbake for etterfølgeren rent utseendemessig. Ulempene merkes nok mest i drivlinjen, som består utelukkende av en bensinmotor og treigt automatgir. En oppdatering med dieselmotor og manuell kasse kom i 2008, men disse er også en del dyrere. Se hva vi syns om bensinversjonen...

Unngå bruktbilfellene - les våre ti supertips!

4. Honda CR-V

For de som er tilhenger av SUV, men ikke trenger det største, nyeste og barskeste, kan første generasjon CR-V framstå som en glemt perle. Med 150 bensinhester gjør den 0-100 på respektable 10,5 sekunder og har mer enn godkjente kjøreegenskaper. Det er ikke mange eksemplarer igjen med lav kilometer, noe som sier sitt. De tåler å bli brukt og blir kjørt langt og lenge. Finner du et eksemplar i ålreit stand som ikke har rullet så langt, kan du få en super helårsbil for rundt 50 000 kroner. Slå den! Les mer om brukt CR-V her.

Vil du ha litt mer luksus på kjøpet? Sjekk disse billige børstraktorene!

5. Toyota RAV4

Har vi sagt A, må vi si B - har vi nevnt Honda CR-V, må vi også ta med Toyota RAV4. For mange er dette synonymt med trauste pensjonister, men hvis du er ute etter et problemfritt bilhold og trenger ekstra framkommelighet, skal det mye til for å konkurrere med RAV4 på bruktmarkedet. Tilbudet er også bra, med priser som starter på 80 000 kroner for et pent eksemplar av andre generasjon. Ikke la deg skremme av en kilometerstand som nærmer seg 200 000, den ruller lett 200 000 til. Se nærmere på RAV4 i brukttesten!